geen weg naar mekka

“DE WEG NAAR MEKKA” – REISREPORTAGEREEKS IN TIEN DELEN – CANVAS

Afgelopen weekend werd de laatste aflevering uitgezonden van de uitstekende reeks “De weg naar Mekka”. De eerdere afleveringen waren al voer voor een aantal diepe verzuchtingen, maar deze aflevering was ronduit onthutsend.janleyers.jpg

Natuurlijk weten we allemaal hoe een aantal moslims de Koran interpreteren en de vrouw een ondergeschikte rol toebedelen. Natuurlijk weten we allemaal dat het vrouwen in Saoudi-Arabië verboden is een auto besturen. Dat ze moeten gesluierd zijn en zich verborgen houden. En natuurlijk weten we allemaal dat vrouwen niet mogen met vreemde mannen spreken en apart moeten winkelen. We lezen dat allemaal wel.

Maar ik was geshokeerd door zo confronterend in een – wereldwijd vertegenwoordigde – MacDonalds een bordje te zien met Women section” enWomen not allowed”.

Ik heb respect voor culturen en gewoonten. Ik zal zonder problemen een sjaal om mijn hoofd slaan om een kerk binnen te gaan in Zuid-Italië. Ik zal mijn schouders bedekt houden om een boeddhistische tempel te betreden. Maar hier zou ik binnen de vijf minuten gearresteerd worden want dit zou ik gewoonweg niet kunnen tolereren. Voor mij heeft dit niets met cultuur of godsdienst te maken maar is het gewoon pure discriminatie.

Geshokeerd was ik omdat het mij even discriminerend lijkt als jaren geleden in Amerika het “back of the bus nigger” bordje, de affiche “verboden voor vreemdelingen/interdit aux étrangers” voor het raam van Belgische café’s, de jodenster onder het nazi-bewind of de positie van de kleurlingen in Zuid-Afrika. En toch wordt dit door de hele wereld getolereerd in naam van een godsdienst.

Vreemd, zeer vreemd. Huiveringwekkend.

10 reacties

  1. Huiveringwekkend is het juiste woord. De hele serie heb ik met open mond gekeken. Zoals je zegt,al die verboden kennen we. Maar ik heb nu begrepen dat al die verboden, geen hoge hakken, niet op je buik slapen, geen toegang voor vrouwen, geen cm onbedekt laten….,allemaal subverboden zijn bij het ene grote hoofdverbod: verboden zelfstandig te denken. Het is mij bijzonder opgevallen dat er zo goed als nooit iemand een antwoord geeft.Die mensen lijken allemaal volleerde politici. Met algemeenheden zoals ” er zijn belangrijker dingen in het leven dan autorijden…..zwart is sjiek…..we zijn gelukkig…”moet je het doen.
    Het houdt mij bezig en ik vraag mij af of ik de enige ben die verontrust is als duizenden mannen de straat opkomen om de doodstraf te eisen voor een kleuterjuf die heiligschennis op een teddybeer pleegt.

  2. Ook ik heb week na week met stijgende verbazing deze reis gevolgd. Hoopte ik aanvankelijk nog op een stukje cultuurrelativisme, gaandeweg heb ik dat naïeve idee moeten laten varen. Ik kon mij op geen enkele manier identificeren met de meeste vrouwen die aan het woord kwamen. Volgens mij lijden zij aan het syndroom van Stockholm, zij zijn zich gaan hechten aan hun ‘gijzelnemers’.
    Ik ben mede verontrust.

  3. Mij komt het over alsof die vrouwen ‘gebrainwasht’ zijn! Alsof ze iets reciteren wat ze uit het hoofd geleerd hebben…en ze zijn dan nog overtuigd van hun gelijk ook!
    Het is inderdaad hoogst eigenaardig!

  4. En hebben jullie ook gezien hoe ze die Chinezen behandelen! Als honden.

    Ze mogen van geluk spreken dat ze geen Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding hebben.

    (btw: gevonden!) 😉

  5. Goedemorgen,

    Ik kan niet anders dan beamen met het geschrevene hierboven, en toch is er een klein sprankeltje hoop. Toen ik de aflevering zag waar een Koran school in Syrië werd bezocht was ik aangenaam verrast dat er ook “liberale” denkers bestaan bij de Islam. Die Iman doceerde dat de Koran moest geïnterpreteerd worden naar de geest en niet naar de letter. Zo zei hij dat een hand afhakken barbaars is en niet nodig, dat het zo beschreven stond in de Koran om te benadrukken dat stelen een zonde is en niets meer, niets minder.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders.

  6. @tomlievens
    Wij moeten blijven hopen – dat klopt. Maar die imam is volgens mij toch wel een héél zeldzame witte raaf…
    Alle begin is moeilijk!

  7. We weten nu toch dat het allemaal de schuld is van de wahabieten.

  8. De tekst van Johan Sanctorum ‘De weg naar Mekka is een doodlopende weg’
    (http://www.visionair-belgie.be/Artikels/Mekka.htm)
    was voor mij in dat opzicht zonder meer een revelatie. De reportage van Leyers, in het juiste cultuurfilosofisch perspectief gezet. Lezen!

  9. IK EET VARKENZVLEES EN DAAR BEN IK FIER OP want zo versterk ik de mentale spierbundel van mijn ethnische, culturele en religieuze identiteit !

  10. Eerlijk gezegd, ’t is erg MAAR moet daarom ieder rotverwende Belgische trezebees zich wederom in het slachtoffer rolletje draaien , het tenslotte de vrouwen GINDER die de sukkels zijn ,NIET U !
    Trouwens , al gelezen wat de hedendaagse Westerse vrouw van ,jaja,wensen heeft voor het nieuwe jaar ? Juist een hersenloos glitter en glamour figuur en wederom veel $$$.
    Laat, en terecht,de klachten aan deze sukkeltjes en tracht voor 1X eens NIET ze de UWE te maken.
    Want laten we eerlijk zijn ,watjes van dames ,gaat U er iets aan doen?
    Vanachter uw beeldscherm natuurlijk 😉


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

