jawadde dadde!

FOUTIEF…WAT ZOU DAT KUNNEN ZIJN VRAAG JE JE AF…

**Goeiemorgen**ik heb mijn zomerkleuren eu kleren weer uit de kast gehaald euh kan dat met deze temperatuur?** euh, we hopen euh u ook…**Ja hoor, zolang het maar geen rokje is hihi, want er staat veel wind…**gibber**gibber**Euh, en wat staat er nog in de krant vandaag euh…**Wel euh euh ook nog, ja in ’t laatste nieuws euh je moet een beetje opletten met die cholesterol dingen en euh zo**dat staat euh hier euh op pagina drie**hatsjie**euh gezondheid** euh dat zal het weer zijn euh sorry hihihi**jaja schoonmoeders**katten op de ex-van haar zoon euh euh**euh ja.**En weet je nog wie die Murat Kaplan is? Euh, ja die ontsnappingskoning? oei euh ja, neen, euh, hihi, ja**gibbergibber**hihi euh euh***euh u uuu euh u bent gewoon in de kazerne blijven hangen euh** foutief.. wat zou dat kunnen zijn vraag je je af euh niet echt gebeurd of zo? Oh help**hihi**gibbergibber**

images-14.jpegNeen, dit is geen gesprek dat ik opving aan een tafel vol puberende meisjes in een schoolrefter maar een korte samenvatting van wat ik deze morgen weer eens op Radio 1 hoorde. Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik kan niet anders dan er op terugkomen. En ok, ik geef toe, aan de muziek is er gesleuteld, maar de aangehaalde conversatie is goed om je de hele dag een slecht humeur te bezorgen en dit gewauwel moet ik al sinds september elke morgen aanhoren (neen, ik luister niet naar een andere zender, ik wil informatie!).

Dus begon ik me af te vragen of het nog anders kon. Of dit nu echt de norm werd. Of er zich daar in de wandelgangen van de VRT nu écht niemand aan stoort. Horen ze het gewoonweg niet? Vindt niemand het erg? Gestotter en woordengedartel in het journaal op tv met de constant over haar tong struikelende Goedele Devroy. Slordigheid gecombineerd met leutigheid bij Radio1 alsof het Donna of Q-music is. Moet men geen strenge examens meer afleggen bij de “taalcommissie” van de radio? Een aantal jaren geleden vernam ik nog van iemand met een perfecte uitspraak dat die mensen onmenselijk streng waren bij het afnemen van een examen. Is die commisie afgeschaft?

Maar zie! Wat een opluchting toen ik nog eens toevallig en uitzonderlijk na zessen vanavond via de autoradio de rustige rijpe stem hoorde van Roger De Knijf. Het leek al nostalgie. Geen ge-euh, geen gegibber, geen gestotter, geen ge-ja en ge-neen, geen buitelende woorden. Eén en al degelijkheid. Strakke informatie. Een plezier om naar te luisteren. Met tussenkomst van nog een andere mooie stem met een perfecte uitspraak, Peter Decroubele. Ik bleef zelfs uitzonderlijk luisteren naar de sport om Roger en Peter bezig te horen. Zelfs bij de beursberichten bleef ik hangen en genoot ik van de verzorgde taal van Pascal Paepen. Stuk voor stuk hebben deze mensen een perfecte taalbeheersing. Zonder haperingen, vlot, natuurlijk, volwassen. Het kan dus nog. Het bestaat nog. Oef. Oef. Oef. Driewerf oef.

Isabel Baele, alstublieft, kan u Annelies terug naar tv schoppen – daar heeft ze het gepaste mooie snoetje voor – en Gilles naar de toog van de kantine van de VRT? Kan u “De ochtend” overlaten aan Roger, Peter, Paul, Pascal, Koen, Fried’l en alle mooie stemmen die de radio tegen mijn verwachting in toch nog rijk is? (Sorry RadioDames voor het mannelijk overwicht.) Zij verdienen een ereplaats en bij de radio is dat ‘ s morgens! Mijn oren en mijn humeur zullen u dankbaar zijn!

8 reacties

  1. Geplaatst in: ‘Gerdernissen’?
    Zit Gerda hier of loop ik nu vreselijk achter…
    Ben je anoniemer opnieuw begonnen?

  2. Overvolle kroegen met veel gedoe om niks is niet echt mijn ding.

    Zij die willen horen (in dit geval:lezen) zullen de weg wel vinden. Ze druppelen langzaam maar zeker binnen en dat is fijn.

    Welcome (back)!

  3. ik kon me eigenlijk niet anders dan aansluiten deze week bij het artikel dat in de morgen verscheen. de muziekprogrammatie is al te vaak nog een plat zootje dat eerder iets is voor donna/Q. het avondprogramma exit (plus) vind ik dan weer geslaagd.
    lang leve cd’s

  4. Deze week heb ik me geërgerd aan de muziek op radio1…Ik weet heb – ben opgegroeid met klassiek – maar vlotte hedendaagse pop en rock kan ik wel smaken. Dat houdt niet in dat ik alles slik uiteraard, en de muziek die nu op radio1 gedraaid wordt zou beter staan op Donna of Studio Brussel. Ik krijg er in elk geval hoofdpijn van. Ketelmuziek…
    Wat de nieuwsdienst betreft kan ik de schrijver/schijfster van dit blog volmondig bijtreden. Soms trekt het nergens op – het aframmelen van het nieuws, soms onbegrijpelijk, soms met veel haperingen en fouten! Een radiozender niet waardig… En ik heb het nu nog niet over de uitspraak!
    Ik ben vrijwillige inlezer van boeken voor de blinden – als je eens wist hoe wij als vrijwilliger streng beoordeeld en geëvalueerd worden? Wij moeten even goed zijn als een ‘professional’…

  5. Jij bent er in geslaagd om vanaf september te blijven luisteren naar Radio 1? Chapeau!
    Ik vrees dat ik die moed niet heb… na twee dagen ben ik compleet afgehaakt, en sindsdien rijd ik -altijd- met Klara naar mijn werk en rijd ik met Klara weer terug naar huis. (Vroeger mocht Klara alleen mee van Nederland naar België, maar ’s ochtends reed ik zonder haar naar Eindhoven toe.)

  6. Ik volhard in de boosheid (of zou ik het op hoop leven noemen?). Ik vind dat ik recht heb op een informatieve, degelijke openbare radiozender en elke dag opnieuw wil ik me er van vergewissen of er al “iemand” ingegrepen heeft. Nog niet dus.

  7. Ik vraag me af hoe Annelies Beck om 09u00 de radiostudio verlaat. Allicht als een stresskonijn! Mensen toch, nerveus word ik van haar! Snel, sneller, snelst. U krijgt van mij 90 seconden, uw tijd gaat NU in. Tik, tik, tik. Sorry, te laat, onze tijd zit er op.

  8. Ik ben gecharmeerd, zie. 🙂
    Een collega-blogger


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

