kopen of niet?

GISTEREN EEN LUXE, VANDAAG EEN NOODZAAK

images-16.jpegDit weekend is me een ramp overkomen: stilte in mijn huis in mijn vrije tijd. Mijn cd-speler is stuk. Mijn Sony Cubic uit 1995. Mooi ding, klein en compact. Anders dan een doorsnee Hi-fi keten; een apart systeem met zeer te doene klankkwaliteit. Ik was er hoogst tevreden over en was absoluut niet van plan het te vervangen.
“No disc”
verschijnt er op het display, terwijl er toch een disc inzit. (E-r z-i-t e-e-n d-i-s-c i-n z-e-g i-k j-e, r-o-t-d-i-n-g!) Radio en boxen doen het nog prima. Een ramp, omdat ik niet zonder cd-speler kan.

Ik hou niet van dingen die stuk gaan. Om de kopzorgen die ze me bezorgen. Om de verspilling. Repareren zal wel niet kunnen, of zal zo duur zijn dat ik me beter een nieuwe aanschaf. (Erg dat we dat niet eens meer overwegen in onze consumptiemaatschappij, hup, weg.)

Een aankoop brengt last en overlast mee. Ik ben geen technicus en eigenlijk ook niet geïnteresseerd in technische snufjes. Ik wil enkel iets dat me dient en een goede klank voortbrengt. Hoe moet ik dit beslissen? Koop ik een eenvoudig nieuw Hifi-systeem tout court? Of val ik in het andere uiterste en koop ik me direct een home-cinema systeem? Met HD en al.

Waarom kan ik niet gewoon naar een goede winkel gaan en zeggen “Ik wil iets dat cd’s afspeelt en een goed geluid produceert” zonder het gevoel te hebben dat de verkoper me iets wil aansmeren dat ik niet nodig heb of zonder dat ik de indruk krijg dat hij me eender wat wil opdringen zonder echt aandacht te besteden aan mijn wensen?

Ik ken iemand die een on-ge-loof-lijk systeem in huis heeft. Elke keer wanneer ik er ben word ik achterovergeblazen door de geluidskwaliteit. Na wat gesurf vond ik dit systeem. In de goedkoopste versie 1.999 eur. Ik zou er durven voor gaan. Als grote muziek- en filmliefhebber. Geld dat je uitgeeft aan een hobby. Autofanaten of amateurfotografen geven meer uit. Maar eer ik dit beslis moet ik weer door duizend-en-één overwegingen: is het niet decadent zoveel geld te geven aan iets dat ook in goedkopere uitvoeringen bestaat? Zitten er niet honderd opties in die ik nooit zal gebruiken (read the fucking manual zou mijn tandarts zeggen) Onderscheidt het zich echt? (De klank is inderdaad fenomenaal maar ik heb ook nog nooit ergens goedkopere merken “gehoord” dus ik kan niet vergelijken.) Maakt de prijs het verschil? Moet ik geen klanktechnicus in huis halen om het perfect uit te balanceren (muziek beluisteren is mijn hobby, niet het prutsen aan de apparatuur die de muziek voortbrengt)? Ik ben iemand van uitersten: ofwel het goedkoopste dat ik kan vinden ofwel het beste. Kringloopwinkel en recyclage of “Stijl” bij wijze van spreken. Maar dit is zelfs nog niet het beste…

Wat zou het toch prettig zijn een impulsaankoopster te zijn… vreemd dat het me voor kleren zonder problemen lukt.

(En mijn lijdensweg is nog niet ten einde: ook mijn diepvriezer en mijn reservekoelkast in de berging zijn aan vervanging toe… luxeproblemen, ach bestonden ze maar niet.)

14 reacties

  1. Het zijn luxeproblemen – dat klopt!
    En ik verkeer in hetzelfde geval. Mijn cd-speler doet het ook niet meer en dat is niet van gisteren. In de keuken heb ik een draagbare radio waarin ik nog cassettes en ook (gelukkig maar) een cd kan afspelen. Nu hoop ik maar de kinderen mij een cd-speler cadeau doen met de Kerst… een beetje ‘wishful thinking’ kan geen kwaad!
    Maar ik begrijp je dilemma. Ik zou me toch nog eens goed informeren – 2000€ is een smak geld. Edoch, een melomaan zonder muziekinstallatie is nog erger dan een café zonder bier 🙂

  2. Zelf heb ik een prettige ervaring gehad waar ik ze niet verwachtte. Bij Van Den Borre ging ik een nieuwe gsm halen omdat mijn oude geen belsignaal meer gaf. De verkoper bekeek mijn gsm en zei:”Je hebt geen nieuwe nodig, haal er gewoon regelmatig de batterij eens uit.” En zie, 1 jaar later heb ik nog steeds geen nieuwe gsm. Kostprijs 0. Ook voor de aankoop van een nieuw TVtoestel heeft men er ons haarfijn uitgelegd waar het verschil in kostprijs zat.
    Zelf vind ik een aankoop decadent als de prijs niet in verhouding is met de geleverde kwaliteit, als de aankoop nutteloos is en bedoeld om te pronken.

  3. Goedemorgen,

    Jaren terug wilde ik ook iets waaruit muziek als muziek zou moeten klinken. Ik heb geen kant-en-klare installatie gekocht. Twee componenten zijn superbelangrijk, de versterker en de luidsprekers. Eens je die hebt maakt het weinig uit of je nu een dure of goekope cd-speler koopt. In den beginnen was het een grote investering, maar die betaalt zichzelf terug op termijn. Versterker: Pioneer A757 en B&W luidsprekers.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  4. Muziek beluisteren is ook voor mij een grote passie. Hoewel ik evenzeer kan genieten van die knarsende grammofoonplaat van Pink Floyd als van die ene leuke radiozender die ik maar niet geruisloos kan ontvangen. Het geeft soms een extra tintje, dat niet perfecte, waar wij toch allemaal net niet proberen naar te streven. Persoonlijk breidt ik liever mijn platen/muziekcollectie uit dan te investeren in een toch serieus kostelijk station. Maar ieder zijn geneugten, ik kom dan wel eens lluisteren 😉

  5. Af en toe mag ne mens zichzelf wel iets extra gunnen. 2000 euro voor iets dat je jarenlang dagelijks zal gebruiken en plezier aan beleven lijkt me verantwoord.
    Belangrijkste overwegingen bij dergelijke aankopen zijn voor mij: kan ik het mij permiteren , en zal ik het genoeg gebruiken om zo’n uitgave te verrechtvaardigen. Als het antwoord op beide vragen ja is, dan is
    éénmaal aangeschaft de hoge kostprijs meestal snel vergeten.

  6. Bianca en zo, ik denk dat jij het echt getroffen had. Naar mijn ervaringen eerder uitzonderlijk wat jij aanhaalt.

    Ik heb een grappige anekdote van bij Vandenborre (city II): toen ik me er een aantal jaren geleden ging informeren over een DAB radio en ik vroeg of er ook draagbare meeneemtoestellen waren, toonde de verkoper me een model (een balk van minstens 30x15X15 cm) met een soortement “handvatje” en zei: “ahja, kijk, hier.” Waarop ik hem deed verstomd staan met de vraag: “en wat doe ik dan met het elektriciteitssnoer en de stekker? In mijn neus steken?”

    Achteraf heb ik vernomen dat DAB toestellen niet op batterijen kunnen werken omdat ze blijkbaar veel vermogen nodig hebben maar ik verwacht net van een verkoper dat hij vakkennis heeft en me degelijke uitleg geeft.

  7. No disk? Bij mij rinkelt er een belletje. Illegaal of legaal, ik kreeg die muziek niet aan het zingen ondanks mijn voortdurend geblaas op de speler. Tot ik de’CD lens cleaner’ zijn werk liet doen (kan je altijd gebruiken en is heel goedkoop).
    En waarempel, het ding deed het weer. Het was enkel een kwestie van stof. (Hier is vaak heel veel stof) Niemand die mij wilde geloven.
    Ja xxx, je moet het toch eens uitproberen voor je de grote middelen overweegt.
    Of ben je xxx niet?
    Wel heel klein letterttype op je blog en een reactie plaatsen is ook niet evident zonder gescroll.

    (Sorry Artemis voor de kleine censuur, het kind krijgt binnenkort een naam)

  8. @Artemis: goeie tip maar ik heb een “cleaning” CD en ook die wilde hij niet “aannemen”, blazen, kloppen, foeteren, vloeken, bevelen, het haalde niks uit. Ik zou nochtans niet liever hebben.

    Ik moet duidelijk iets doen aan de lay-out want er zitten een paar serieuze pijnpunten in. Dank voor de opmerkingen. Even geduld. 🙂

    Komend weekend zijn er verbeteringswerken!! En voorlopig ben ik nog een blogger zonder naam. Die ene, ja, daar heb ik wel eens van gehoord. 😉

  9. OK mevrouw zucht, ik beken. Ik weet er steeds de goede verkoper uit te halen. Misschien is de arme man inmiddels al ontslagen omdat de klanten om de verkeerde redenen tevreden weer buiten gaan. Toch is het een heel bruikbare tip om je onwetendheid om te buigen van een nadeel naar een voordeel. Zeg niet: Ik zoek een diepvriezer want dan tonen ze je waar die staan. Zeg: ik ga een diepvriezer kopen en ik zou graag weten waarom die zoveel meer kost dan die andere. Dan is het probleem verhuisd van de koper naar de verkoper. Vraag ook welke hij of zij zou kopen en waarom.
    Geen bevredigend antwoord? Dan zeg je: U heeft mij niet kunnen overtuigen. En plots ben jij niet de domme onwetende koper maar is hij of zij de onbekwame verkoper……
    Dan heb je natuurlijk nog geen diepvriezer…mmm.

  10. Als we hier ons gedacht mogen zeggen over de nakende verbouwingswerken, dan wil ik nog opmerken dat een grotere spatie tussen de reacties ook handig zou zijn. Nu zien we 1 lange doorlopende tekst.

  11. Hoe meer tips hoe liever, hoe meer opmerkingen, hoe meer ik kan bijsturen!

    Ik zie wat je bedoeld met die doorlopdende reacties. Je opmerking over het moeilijk plaatsen van reacties begreep ik pas later toen er mij in huis op hetzelfde gewezen werd, toen zag ik ineens wat je bedoelde!

  12. de boel openvijzen en met een wattenstaafje gedrenkt in ontsmettingsalcohol je lens schoonmaken is ook nog het proberen waard (je hebt als het ware toch niks te verliezen). Heb ik zelf al veel gedaan, als mijn CD-speler hapert. Bij de videospeler werkt die truuk ook goed.

  13. […] aansluiting op “kopen of niet”, een grappig en toch uitermate interessant boekje over hoe we beïnvloed worden door de […]

  14. Bekijk allesoverhomecinema.com eens. Hier vind je ontzettend veel informatie die je wellicht kan helpen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

