tv tip 02/1 – koning van de wereld

KONING VAN DE WERELD – GUIDO HENDERICKX – VTM – VIJF WOENSDAGEN 21.10 U tot 22.15 U

Een progamma op VTM? Dat ik promoot? Ja, uit loyauliteit tegenover een aantal fijne mensen én omdat het mag gezien worden.

Koning van de wereld Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt Stan Vandewalle opgepakt door de Duitsers en naar een gevangenenkamp gestuurd. Hij leert er bokstrainer Max kennen, die meteen in de sterke linker vuist van Stan een groot bokstalent herkent. Max is bereid om Stan na de oorlog onder zijn vleugels te nemen en hem te trainen. Maar na de bevrijding leeft Stan met zijn hoofd in de wolken. Tot het noodlot toeslaat en zijn lichtbegaafde jongere broer Aloïs zich verongelukt met de motor, die Stan van de Duitsers had buitgemaakt. (bron: persbericht Caviar)

Vreemde zakelijke machinaties zorgden ervoor dat de film, een soort “compilatie” van de reeks, vorig jaar in de bioscopen liep. Het werd een flop. Terecht. Net zoals de recencies en kritieken gewettigd waren. Iets wat oorspronkelijk bedoeld is als tv-serie moet je niet gaan verknippen tot een film. Er gaat te veel van het verhaal verloren. Het slaat op niks meer.

Herkansing nu op tv in vijf afleveringen. Stukken beter. Stukken duidelijker. Kijken zou ik zeggen, na “Katarakt” alweer een nieuwe degelijke serie. (Ja, ik heb ze gezien.)

Met Josse De Pauw, Kevin Janssens, Jan Decleir,
Koen De Bouw, Natali Broods

4 reacties

  1. ’t Is maar dat je er mij op attent maakt, want doorgaans bekijk ik zelfs de VTM programmatie niet op de tv-pagina’s van mijn krant. De acteurs klinken alvast veelbelovend. Ik ga zeker kijken, ik hou van goede tv-series.

  2. UPDATE: Eerlijk is eerlijk. Ik ben nu aan het kijken en moet dit kijken onderbreken voor een belangrijk bericht: volgens mij moet ik flink wat geestesverruimende middelen gebruikt hebben bij de visie.

    Ondank alle fijne mensen: de muziek is te bombastisch, sommige scènes té gedecoreerd en gesetdressed, de kleding te proper, overgangen te onbegrijpelijk en ik moet toch dringend eens aan mijn moeder vragen of er na de oorlog al maïs werd gekweekt op de Vlaamse gronden, want als kind heb ik dit nooit gezien op de velden van mijn landbouwer-grootvader.

    Sorry Guido.

    (plus, maar dat heeft niets met de serie op zich te maken, ik was vergeten hoe ergerlijk het is dat series onderbroken worden door reclame)

  3. Ik vond het nogal magertjes. Het acteerwerk viel mee, maar uit elke scene viel op hoe zelfbewust geprobeerd was om te werken met “aparte” cameraperspectieven (zo erg dat het gekunsteld werd) en de muziek was veel te pompeus en prominent

  4. Guy, met dank aan super4004
    http://super4004.wordpress.com/2007/12/04/quicky/ voor het lanceren van deze “functie”.

    **roddelmodus aan**
    Het was niet om over naar huis te schrijven eigenlijk, het was bijna genant om zien… Dat draaiende wieltje bij het ongeval, (je zag nét niet de setdresser weglopen die er nog even aan gedraaid had), dat prachtige hedendaagse jeanspakje van de Stan, de mooi geëtaleerde appels, de “propere” locaties .. Clark Gable en James Dean in Vlaanderen…
    **roddelmodus uit**

    Aan B,K&F: Mijn excuses, maar wat kritiek hebben mag toch? Volgens mij is er iets in onze drank gedaan toen de serie voorgesteld werd of hadden we eerst een sessie LSP achter de rug, dat herinner ik me niet meer… Op een donkere winteravond in stille afzondering – zonder joelende collega’s en champagne – met rustgevend haardgeknetter op de achtergrond zag het er ineens allemaal anders uit…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

