boekentip 01/1 – voor een echt succesvol leven

VOOR EEN ECHT SUCCESVOL LEVEN – BAS HARING – NIJGH EN VAN DITMAR – AUG 2007

images-18.jpegIn aansluiting op “kopen of niet“, een grappig en toch uitermate interessant boekje over hoe we beïnvloed worden door de reclame. Laat u niet afschrikken door de melige titel, die verwijst volgens mij opzettelijk naar een categorie boeken waar ik geen naam kan opplakken. Zoals “Stoppen met roken”, “Voor altijd gelukkig”, “Nooit meer dik”, u kent ze wel…

Neen, Bas Haring is een Nederlands filosoof, best te vergelijken met Alain de Botton. Hij heeft al een aantal boeken gepubliceerd en schrijft ook kinderboeken. Het verschil met ADB is dat je bij deze enkel zeer regelmatig zucht: “ahja, oh, goed gezien, natuurlijk dat!” maar bij Bas om de haverklap op zijn minst moet grinniken. Hij legt op een zeer grappige en begrijpelijke manier de machinaties van de reclame bloot. We weten hoe die werken, inderdaad, en net daarom is het boekje zo grappig. Omdat we zelf ondanks dat we zeggen van niet, er toch intrappen. Omdat we ons bij elk onderwerp wel iets gelijkaardigs voor de geest kunnen halen. Om de figuren die we er ons kunnen bij voorstellen.

En het belangrijkste zou ik nog vergeten: met illustraties van de heerlijke Gummbah!

Onder de boom begint het aardig vol te liggen, maar toch nog eens: een leuk kerstcadeau voor uw in de media werkende aangetrouwde blitse achterneef. Die u vanzelfsprekend in uw familie heeft, net zoals er vroeger wel in elke familie een tante nonneke of paterke in de Congo was… (Ook aan raden voor nichtjes met hakken.)

Update 15/12: Lees ook “Bas Haring haat reclame” en “Melancholia”

8 reacties

  1. Goedemorgen,

    Beseft gij wel dat gij hier ook reclame aan het maken zijt!

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  2. Euh ja, u hebt een punt. Ik zoek vanavond eens op wat Bas schrijft over “mond tot mond reclame”.

    Maar valt “dingen willen delen” niet buiten “het maken van reclame”? Daar moet ik eens over filosoferen.

  3. Ik denk dat ik dit maar mezelf cadeau doe!

  4. Da’s ook toeval, het het boekje van Haring ook onlangs besproken op mijn weblog. Vond het wel best te pruimen. Ik had één punt van kritiek: zijn boekje is een beetje dunnetjes uitgevallen.

  5. Ik wist dat ik het nog ergens gelezen had! Sta jij niet gemeld bij de De blogoloog? Ik doe altijd een “zoek” op die site op het onderwerp waarover ik wil schrijven. Op Bas Haring kwamen geen resultaten van blogs die me bekend voorkwamen. (twee slechts meen ik)
    Kijk, dat is dus ook nog geen sluitend systeem.

  6. Sta wel gemeld in de Blogoloog hoor. Net even gecheckt. Ook bij zoekterm ‘Bas Haring’.

  7. Ja, ik heb het ook gedaan nadat je gereageerd had en deze keer kwam je wel tevoorschijn, ik dacht: “Daniël heeft zich aangemeld”.
    Ik heb het nog gemerkt hoor want soms zoek ik een paar dagen later naar een onderwerp waarover ik zelf iets geschreven heb om te zien of het bij andere bloggers intussen opgedoken is (om er mij te kunnen mee moeien, zie je), en kom ik zelf niet eens als zoekresultaat.

  8. very interesting.
    i’m adding in RSS Reader


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

