cd tip 03/1 – zjef vanuytsel

OUWE MAKKERS – ZJEF VANUYTSEL

Wat een vreemde samenloop van omstandigheden. Sinds vorig weekend is mijn cd-speler stuk. Tijd om nog eens in mijn platencollectie te neuzen, alwaar ik de goede oude en van in mijn tienerjaren geliefde Zjef Vanuytsel van onder het stof opdiep. De beste van de Vlaamse scene kleinkunstenaars, vond ik hem. Je had de pro-Johannen en de pro-Zjefs. Ik behoorde tot de laatste. En inderdaad, het heeft zijn charme, zo’n vinylplaat, ik gebruik mijn platenspeler te weinig. Ik verbaas me er weer eens over hoe vreemd een menselijk brein in elkaar zit dat ik nog elke letter van deze plaat kan meezingen. Niet alleen “Zotte Morgen” maar nummers die ik ook al minstens tien jaar niet meer gehoord heb. Karaoke-tijd in huis, ambiance!

Zjef zag ik onlangs in een programma op een Ned1, 2 of 3, herinner ik me ook, om zijn nieuwe CD voor te stellen. Aha, dat wordt een volgende aankoop en dan direct CD-tip! Goed plan!

Afgelopen week hoor ik op Radio1 een vreemd en opvallend reclamespotje: de nieuwste van Zjef wordt er in gepromoot, maar op een nogal bittere en teleurgestelde manier, vond ik: “Wat u niet op de radio mag horen”. Op het zielige af bijna. Ik ken dat gevoel.

“Maar, beste Zjef, wacht man, jij hebt mijn steun. Ik zal eens per hoge uitzondering een cd-tip geven zonder dat ik de cd al gekocht of beluisterd hebt. Ik zal je cd eens promoten bij de tien lezers van mijn blog. Wat wil je nu, Zjef, dat ze je liedjes nog draaien op Radio1? Daar is alleen nog plaats voor Lilly Allen en pubergedrag. Ik zal je eens helpen met je protestactie tegen een steeds verder in verval rakende openbare omroep, Zjef. Een kolfje naar mijn hand. En een man naar mijn hart ben je, Zjef. Het is erg gekomen, Zjef, dat een mens geen oren meer heeft naar Vlaamse kwaliteitsstemmen.”

Dat bedenk ik allemaal in de auto. En ik schrijf woensdagavond een logje hierover. Het geraakt echter niet af wegens tijdgebrek. Ik denk: uitgesteld maar niet verloren, dit wordt een van de komende aanraders.

Vandaag zegt een Metro-lezer me, zonder dat ik er een woord over gerept heb tegen iemand (ik hou mijn bedenkingen als primeur voor mijn blog) dat er een vreemd artikeltje in de metro stond. Over Zjef Vanuytsel. Dat iemand zijn nieuwe cd was gaan promoten bij Radio 1 en er min of meer buitengelachen was. Dat er geen plaats meer is voor Zjef. Dat men hem niet wil draaien wegens niet voldoend aan Radio 1 -normen. En dat ze daarom maar een reclamespotje gemaakt hebben en zendtijd gekocht hebben. Omdat dit de enige manier was waarop men de cd kon airplay geven. Dat staat allemaal in de Metro.

Tja, kijk, dat had ik inderdaad zo begrepen. Zonder uitleg. Enkel door dat spotje. Een spotje dat dus duidelijk zijn effect heeft bij wie luistert én wil horen.

Daarom, wegens dit trieste kerstverhaal, de cd-tip van de week: Zjef!

In mijn herberg zal altijd plaats zijn voor Zjef. IK ben een radio1-luisteraar (hoe lang nog, dat is de vraag) en ik ben één van die oude sukkelende zagen die uit het censydiam onderzoek vallen en je er wel graag willen horen! Welkom Zjef! En ik ben er zeker van dat de CD zal goed zijn! Zonder dat ik hem gehoord heb.

Lees ook: De Morgen (En hier moeten de oudjes ook alweer van bij de eerste zin een belediging slikken: “U bent wellicht te jong om herinneringen aan die tijd te koesteren, maar ooit was Zjef Vanuytsel in Vlaanderen even populair als Koen Wauters of Stan Van Samang.” Dank u voor de info, aangezien ik dus duidelijk ook buiten jullie doelgroep val, hebt u vanaf morgen één lezer minder. )”

3 reacties

  1. Aïda!! Weemoed opwekken op een zonnige zondagmorgen.
    Zjef is onlosmakelijk verbonden met mijn studententijd.
    Zjef Vanuytsel, Boudewijn De Groot, Hugo Raspoet….die mannen zongen wat wij dachten en voelden. Kleinkunst heette dat. Ik blijf het tot op vandaag grote kunst vinden om zielen zo te beroeren.

  2. Juist gehoord op radio. Zjef Vanuytsel vond het jammer dat het woord “klein”-kunst hen(hij en zijn tijdgenoten) omschreef. Dit komt als onvolwaardig en keuterachtig over vond hij. Dus bij deze is Zjef gewoon een zanger of kunstenaar…

  3. Een paar weken gingen we het CC Leopoldsburg naar het eerste optreden van Zjefs nieuwe tournee…
    Nee, de CD kopen we niet. Voor mij staat eens te meer vast dan Zjef Vanuytsel één fantastische plaat heeft gemaakt, maar dat weinig van zijn later werk kan tippen aan ‘De Zotte Morgen’
    De Zotte Morgen is en blijft een hoogtepunt, pure poëzie.
    En al zitten er in ‘oude Makkers’ mooie dingen, het geheel viel me jammer genoeg toch tegen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

