read the f*cking manual!

“EEN SOORT JUKE-BOX, GEEN FILMPJES, GEEN FOTO’S, GEEN EXTRA’S!

Ik ben gezwicht. Mijn liefde voor muziek en mijn nieuwsgierigheid hebben me doen bezwijken. Ik kocht me een ipod. Een jaar over nagedacht. En ik had hem nog geen uur en ik begreep al waarom iemand me er elke dag voor waarschuwde dat zo’n dingen kopen niet goed is voor mij. Hij kent me beter dan ik mezelf. Ik heb nu al stress.

Mijn vereisten waren nochtans heel eenvoudig. Ik moet iets hebben waarop ik 200 van mijn eigen cd’s kan opslaan en die ik ad random kan beluisteren. Zodat ik niet zelf moet kiezen en telkens weer verrast wordt met een mooi nummer. Elke keer wanneer ik een nieuwe cd koop verwijder ik één en zet er de nieuwe op.” Een soort juke-box. Geen filmpjes, geen foto’s, geen gepodcast, geen extra’s. Muziek.” A simple plan. (Doet er mij aan denken, is ook een aan te raden film!) “Kan niet”, zegt de verkoper, “bestaat niet. Op alles staat alles.”

Een aantal verzuchtingen van zondagavond tot nu:

  • ‘Snel aan de slag” een piepklein boekje met op de eerste pagina: “Bekijk de uitgebreide overzichtshandleiding op: “www.apple.com/nl/support/manuals/ipod”. Ik heb al direct mijn computer nodig. En ik lees niet graag op scherm, dus er moet geprint worden. Alweer tijd én geld.
  • Batterij. In standaardpakket enkel kabel om Ipod op te laden via computer. Doet me denken aan die jarenzeventig mop van die Japanner met zijn zakrekenmachine. Andere opladers te verkrijgen als extra accessoire, prijs variërend tussen 29 eur en 106 eur.
  • Alle cd’s moet je eerst opladen op je computer en dan je ipod hiermee synchronisen. Hier had ik niet bij stilgestaan. Ok, het lijkt me logisch dat je een cd moet overzetten naar mp3 of wat formaat dan ook, maar wat me verrast is dat je ze moet opgeslagen houden op je computer. Ik ben nogal kinderlijk en simpel in wat mijn redeneringen betreft over de werking van de kurkentrekker en andere machines, maar dit lijkt me nu écht wel stom. Dit betekent dus dat je altijd TWEE maal al je cd’ s opslaat en twee maal opslagruimte in beslag neemt. De cd op je computer verwijderen nadat je hem opgeslagen hebt is geen optie, want telkens wanneer je de ipod sycnhroniseert gebeurt dat met alle nummers tegelijk. Dus wanneer je op je computer een cd verwijderd, heb je ook de volgende keer deze cd niet meer op je ipod. Idioot. Of is het gewoon de bedoeling dat je weer méér consumeert en ook nog eens een externe hd koopt om nogmaals cd’s op te slaan…. Opslaan zonder einde…
  • Ad random functie: momenteel heb ik reeds vijftien cd’s opgeslagen. Ik ben opzettelijk begonnen met één van elke artiest. Voor de afwisseling. Nu ben ik al de tweede dag op rij voor een paar uur aan het luisteren, met tussenpauzes. Ik heb nog niet veel “random” gehoord; ik heb al bij al nog maar vijf verschillende artiesten gehoord en al minstens drie keer dezelfde nummers. Zelfs tot twee en drie na elkaar van dezelfde artiest. Is dat shuffelen??? Als ze een shuffle functie geven en de techniek is zo ver gevorderd, kunnen ze dan deze shuffle functie niet zo ontwikkelen dat die er rekening mee houdt dat je af en toe je ipod afzet???
  • Het ergste. Dit had ik me ook niet gerealiseerd: hoe kan ik onopvallend in het openbaar verschijnen zonder een in-midlife-crisis-verkerend lijkende Milo-lezer te zijn of zonder tot de witte-oortjes brigade te behoren?

(En dan heb ik u nog het gesukkel en gevloek bespaard bij het opladen van die vijftien cd’s: tien keer geblokkeerde computer, vijf keer nummers die er maar half opstaan, het had niet veel gescheeld of ipod en computer hadden een vlucht gemaakt door de kamer, daar zijn getuigen van.)

Een verzuchting van een lastige klant? Of een lastig mens tout court? Maar zeg nu zelf: hoe simpeler alles zou moeten worden, hoe moeilijker het allemaal wordt.

Manuals van 200 bladzijden die je moet downloaden, (én eventueel zelf printen, is ook al niet in de prijs inbegrepen). Terwijl ik gewoon een duidelijke simpele gebruiksaanwijzing nodig heb. Gsm’s waarmee je 1001 dingen kunt doen, terwijl ik er enkel wil mee bellen. Mijn ouders, diep in de zeventigers, willen graag internettten en mailen. Daarvoor zouden ze zich een computer moeten aanschaffen met vijftig mogelijkheden en functies die ze niet zouden gebruiken. Waarom niet gewoon een “internetter”, een toestel waarmee je dus enkel maar mee kan surfen en mailen. Dvd waarmee je doodgewoon een dvd afspeelt, een radio enkel met een knop aan/uit en vier posten. Mijn klein verstand kan er niet bij dat dit zo moeilijk te verwezenlijken zijn.

Volgens mij worden we gewoon doelbewust overspoeld met deze artikels en vertikt “men” het om eenvoudige dingen op de markt te brengen. Simpel is te simpel. We zouden tevreden zijn over het gebruiksgemak en we zouden niet verder zoeken/consumeren. We zouden geen twaalfhonderd accessoires nodig hebben. Die we nu eigenlijk ook niet willen hebben maar er bijna niet van onderuit kunnen om te kopen.

Wat ze wel kunnen is “brol” op de markt brengen. Een “telefoonhoorn” om aan je computer aan te sluiten. (Wie bedenkt er nu zoiets?) Een ringtoon die op het gerinkel van een oude telefoon lijkt. En radio in de vorm van een jaren dertig radio. “Retro”, “nostalgisch” noemen ze dat dan. Zoiets als een oude herenhoeve in een Vlaamse verkaveling nabouwen, noem ik dat. Bekrompen. Echte “open spirits” verlossen mij van bovenstaande problemen. En denken vooral empathisch. Over leeftijden heen.

Ik had beslist van me volgend weekend een Bose home cinema systeem aan te schaffen. Goed dat ik de ipod heb. Ik denk nu wel zeker van niet.

Verder ben ik er wel content van. (En E, ja je had gelijk!!)

11 reacties

  1. Je hoeft cd’s niet op je pc te laten staan eenmaal ze op je ipod staan hoor. Het enige nadeel is dan dat je ipod die nummers niet meer terugvindt bij het synchroniseren en dus kan je bv. de titel niet meer aanpassen, maar ik neem aan dat dat niet meer hoeft. De nummers in kwestie blijven gewoon op je ipod staan. Zo doe ik het tenminste, want anders loopt je harde schijf binnen de kortste keren vol. Let wel, ik heb mijn ipod al eventjes, misschien is de technologie ondertussen alweer aangepast (al zou het dan geen verbetering zijn).

  2. iK ben ook de trotse bezitter van een ipod en bij mij moet je alle nummers ook laten staan op je computer of ze zijn weg als je volgende keer je ipod verbindt met je computer. Maar gelukkig is mijn ipod incluis een zestienjarige geleverd die daar beter mee weg kan. Dat werkt op spraaktechnologie: je zegt gewoon wat er op moet, enige nadeel is dat dit redelijk traag werkt, gemiddeld een paar dagen tot een week.

  3. Het is al eerder gezegd. De wereld is te moeilijk voor oude mensen.

  4. grappig. zelfs een notoire kluns als mij was op tien minuten weg met het hele gedoe. het moet wel héél erg gesteld zijn met jou 🙂

  5. Ik word alsmaar visionairderderder…

  6. Leedvermaak is eigenlijk helemaal niet mooi….
    maar..oeaaaaaaaaahahahahahahahahahahahahahh !
    Een verwittigd man is er normaal 2 waard…
    Maar troost u, binnen een paar weken is ie toch zoek.

  7. Goedenavond,

    Ik had je nog zo gewaarschuwd: Koop een chocoladefontein, maar neen, uw goesting willen doen hé.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  8. Als het je een troost kan zijn, ik heb ook gevloekt en gestresst toen ik mijn iPod pas had. Rustig proberen te blijven en na een paar dagen lach je zelf met de problemen die je doorworsteld hebt 😉

  9. Dat shufflen kan je aanpassen in de instellingen, net als het feit dat je muziek automatisch wordt gesynchroniseerd. Je kan kiezen voor een niet voorspelbare shuffle , een voorspelbare of een random. Standaard staat hij op random wat dus betekent dat hij zogezeg maar wat liedjes kiest maar dat dit wel vaak dezelfde kunnen zijn omdat de ipod slechts uit een deel van je muziekcollectie kiest. Automatisch synchroniseren kan je afzetten door het af te vinken vlak nadat je je ipod hebt aangesloten in Itunes.
    Je moet je muziek niet opgeslagen houden op je pc , als je hem later terug van je ipod wil halen kan je ook copytrans gebruiken. Als je nog vraagen hebt mail je me maar of laat iets achter op mijn blog zodat ik een screenshotje ofzo kan sturen.

  10. Oh, geweldig, ik probeer het direct uit want ik ben nog steeds de rekken van mijn ipod aan het aanvullen (heb nu toch al 353 nummers!)

    Bedankt!

    Ook aan de rest!

  11. Update: zonder het lezen van de manual, met wat tips van jullie hier en eigen geexperimenteer: ik heb er al 738 nummers opstaan en nog minstens evenveel te gaan.

    Dat shuffelen is echter nog steeds niet wat het in mijn ogen zou moeten zijn (ik heb nu wel al ontdekt dat je bij het opnieuw opstarten bij je laatst gespeeld nummer kan beginnen.

    En dat opladen, echt, ik heb er al talrijke experimenten mee uitgevoerd: ik meen echt dat het niet anders kan dan je nummers op je computer te laten staan, wanneer je een playlist niet aanvinkt bij het synchronisen, dan staat het nummer gewoon niet meer op je ipod.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

