cd tip 04/1 – sufjan stevens

SONGS FOR CHRISTMAS – SUFJAN STEVENS

Dé ideale periode om de kerstliedjes van Sufjan eens aan te prijzen. Er is nog wel wat anders dan Last Christmas van Wham, om in de winkels te draaien. Een cd die vorig jaar uitkwam, maar die elk jaar zal wel toepasselijk zal blijven in deze periode én daarbuiten.

[YOUTUBE=http://nl.youtube.com/watch?v=5gKzXlqsOeE]

Op 14 februari 2007 schreef ik op een ander blogje:

Sufjan StevensSongs for Christmas

Eén van de laatste ontdekkingen die mijn neefje in 2006 enthousiast met mij kwam delen. Sufjan Stevens. Een naam die me totaal onbekend was. Heb hem sindsdien een paar keer beluisterd, maar de CD van hem was zo nog niet direct te vinden. (->update: ik bedoel in de winkel, niet op het net natuurlijk!)

Tot begin deze maand: in de Fnac stond deze CD box te blinken. Ik had gelezen dat de songs nu niet direct allemaal schitterend waren, maar dat het goed de muzikale evolutie weergaf waar Stevens doorgegaan is . Toen ik echter het doosje in mijn handen had was ik verkocht. Ik kan er niet aan weerstaan, dat is ook de reden dat ik nooit nummers download. Ik moet het boekje hebben, ik moet de hoes zien, waaraan meestal heel hard gewerkt is*.

En dit is zo een juweeltje. Een doosje met vijf cd’s met schitterende hoesjes, een “songbook and other stuff” en kleefplaatjes! Zelfs als het niet van uitmuntende kwaliteit was, is dit alleen al een reden om het in huis te halen. En de inhoud, wel kerstliedjes meezingen nà kerstmis met een groot talent als Sufjan Stevens kan niet slecht zijn, toch?

En dit komt van een kenner (Jerry Goossens in “Het Parool”)

Sufjan Stevens, die vorig jaar met het majestueuze Illinoise de plaat van het jaar maakte, nam deze box in de loop van vijf jaar op, in eerste instantie als muzikale kerstgroet voor vrienden en familie.

Stevens openbaart op dit vijftal niet alleen zijn geloof in kerstmis maar ook zijn ontwikkeling als componist en arrangeur. De feestdagen beginnen op disc 1 met basale, banjogestuurde country noir en eindigen op plaatje 5 met rijk georkestreerde minimal thema’s. De mooiste kerstplaat in jaren, ook – vooral! – voor niet christenen.

Ondertussen heb ik de vijf cd’s (and other stuff van Sufjan Stevens) wel al verschillende malen beluisterd, en ik kan jullie verzekeren: wanneer u deze box ergens tegenkomt, laat ze niet liggen!

ZALIG KERSTFEEST!


* Daarom dat ik ook zo opgetogen was over dit, opgepikt bij Radio Plasky. Met dank.

Plaats een reactie

Nog geen reacties

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

