vrede zij met u

I WILL NOT PUNISH MY PEOPLE FOR THEIR BELIEFS. ONLY FOR THEIR DEEDS.

Sommigen gaan in alle stilte. Anderen sterven een spectaculaire dood. Nog anderen hun dood zorgt voor sensatie en dan heb je er nog die vergeten en eenzaam doodgaan. Je leest het in de krant, je hoort het in het nieuws of je vangt het ergens op. Persoonlijke drama’s die een mens zijn eigen kleine wereld veranderen. Je staat er even bij stil, leeft in gedachten mee met het verdriet van de omgeving, en dan gaat het leven verder.

Maar dan heb je de enkelingen, wiens dood een (voet)noot wordt in de geschiedenis. Of wiens dood er zelfs in slaagt de loop van de geschiedenis te veranderen. Bij het horen van zo’n bericht besef je dat dit iets betekent op grote schaal. Impact heeft, gevolgen zal hebben op wereldniveau.

images-91.jpegBenazir Buttho. Binnen de perken van mijn intellectuele vermogens probeer ik toch zoveel mogelijk de nationale en internationale politiek te volgen. De tijd ontbreekt me meestal om diepere achtergrondinformatie te garen. Jammer, want het interesseert me allemaal wel zeer. Mijn perceptie over Buttho door wat ik van haar tot nu toe in de media opgepikt had, is dat ze bij de “goeie” hoort. Hoogopgeleid, strijdlustig, nimmer opgevend, en de hoop voor een nieuw Pakistan. Een bewogen “carrière” achter de rug met vijf jaar celstraf, ballingschap. Een voorvechtster voor vrouwenrechten, strijdster voor de democratie. Maar ook geruchten over fraude, vriendjespolitiek, machtsgeilheid. De gebruikelijke afwijkingen van politici?

Mijn perceptie over haar kreeg sinds het bekijken van de boeiende reportage in Ter Zake in aansluiting op de moordaanslag, een ranzig kantje. Het verbaasde me hoe ook deze briljante persoonlijkheid een zeker “Thuis”gehalte had. Familieruzies, vetes, interne machtstrijd, “ordinaire” ruzie met haar broer. Uitspraken als: “Ik, die voor mijn kleine broertje zorgde, zou dit doen??”…” Dat zo iemand die vecht voor een betere wereld geen vrede- en vreugdevolle familierelaties kan hebben. En dan haar moeder, met de (dure) handtas op de schoot, geld uitdelend. Het is een beeld dat niet in ons Westers denken past. Mij leek het heel ongepast zelfs. Vreemd.

Respect nochtans voor deze familie. Het kan niet enkel geld en macht zijn dat hun drijft om een eeuwige strijd te leveren op gevaar van eigen leven. Je vraagt je af hoe het er aan toegaat in zo’n gezinnen. Hoe worden die kinderen opgevoed? Wat is een leven voor hen waard? Hoe gaan zij om met het overlijden van wéér een familielid. Wat met hun verdriet hierover. Waar halen ze troost? Waaruit putten zij de kracht om zo’ strijd te leveren. En om verder te leven, met het zoveelste verlies van alweer een dierbare. Wat drijft hen? Kan idealisme en de hoop op een betere wereld en het welzijn van een andere zo’n sterke motor zijn?

Eens te meer weet ik het niet. Eens te meer moet ik vaststellen dat het des mensen is. Dat er geen heiligen bestaan. Eens te meer ben ik gesterkt in mijn overtuiging dat nooit iets zwart of wit is. Dat altijd iedereen “zijn” gelijk heeft. En dat er jammer genoeg nog steeds mensen zijn die denken dat hun eigen gelijk de enige echte waarheid is. Met als triestig gevolg dat alweer een andere mens met een ander “gelijk” hiervan het slachtoffer is.

Vrede zij met u.

(*Queen Elisabeth I)

Over Benazir Buttho op andere blogs: lees hier

10 reacties

  1. mijn conclusie moet zowat dezelfde zijn.
    (en ‘des mensen’, niet ‘des mensens’)

  2. Dank u voor de correctie.
    Bent u de broer van? 🙂

    (en bedankt om het niet over mijn andere fouten te hebben)

  3. broer van?

  4. Toen je in je vorig bericht zei dat je aan een artikel werkte over Benazir Buttho, fronste ik een beetje. Wat kan je als gewone toeschouwer van de wereld en als niet-Pakistankenner over deze zaak zeggen of schrijven dat nog niet gezegd of geschreven is?
    En dan schrijf jij dit!
    Echt waar Mevrouw Aïda, dit is het beste wat ik van jou gelezen heb:eerlijk en heerlijk.
    En al de dingen die je niet weet, ik weet het ook niet. En als iedereen wat meer nadacht en niet zo overtuigd was van zijn eigen gelijk zou de vrede misschien echt met ons zijn.

  5. Wat ik mij afvraag is: hoe overleeft die generaal Musharraf al jáárenlang alle aanslagen op zijn leven, terwijl een moedige vrouw zonder kogelvrije vest al na een paar maanden uitgeschakeld wordt?

  6. Ja, men zou graag Benazir Buttho zien als de heldin van het verhaal. Maar ik denk dat haar positie niet representatief is of was voor de modale vrouw in Pakistan. Als men de boeken van Khaled Hosseini heeft gelezen over het dagelijkse leven van vrouwen in die contreien vraagt men zich toch af hoe een vrouw daar op die positie geraakt. Dat kan bijna niet anders of er zit een ranzig kantje aan, eentje van geld, politieke macht en invloed. Wat haar dood niet rechtvaardigd natuurlijk.

  7. Dit is één van die gebeurtenissen waarbij ik ook het bos door de bomen niet meer zie.

    Was getekend

  8. corrrectie: wat haar dood niet rechtvaardigt (hopelijk is meester Sven nog niet gepasseerd)

  9. Beste Aïda,
    Wat je hier gepost hebt geeft volledig weer wat ik over die zaak denk maar zelf niet onder woorden kan brengen…
    Ik heb een boontje voor moedige vrouwen maar evenzeer voor eenvoudige vrouwen die dag na dag hun taak naar hun beste vermogen vervullen! Ik kan echter moeilijk begrip opbrengen voor vrouwen die belust zijn op macht en daarvoor soms twijfelachtige praktijken aanwenden. Mevrouw Buttho is mooi, knap, verstandig, rijk… was machtig en had charisma (zei men!)! Maar er waren ook praatjes over fraude…en dan die uitzending op Canvas! Ik vond het zo goedkoop en ik vroeg me gans de tijd af hoe zij dan was met haar kinderen en haar echtgenoot…
    Bij mij gaat het er niet in. In Pakistan werd ze misschien wel door het grootste deel van de bevolking op handen gedragen, maar ik begrijp het allemaal niet zo goed. Het was niet nodig dat ze stierf, dat niet, maar het moest zo eindigen, vooral na haar terugkeer uit ballingschap die 10 weken geleden ook al resulteerde in een bloedbad met 150 doden!
    Zoals je zei:
    Vrede…

  10. Knap verwoord en nagel(s) op de kop(pen).


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

