dvd tip 04/1 – zhantai (platform)

ZHANTAI (PLATFORM) – ZHANG KE JIA – CHINA -2000

TV blijft boeiend, wie beweert dat er niks te zien is, kijkt teveel naar herhaling of zoekt niet goed genoeg. Gisterenavond werd op Ned2 het eerste deel uitgezonden van een vierluik Tegenlicht: De wereld van morgen. Dit wordt een volgende TV-tip. Een vooruitblik op de mogelijke veranderingen op politiek, economisch en maatschappelijk vlak in 2008 en de jaren daarna. Er kwamen investeerders, theologen, wetenschappers, futurologen en ander titeldragend volk aan het woord met boeiende uiteenzettingen. Een steeds terugkerende opmerking: laat je kinderen Chinees leren. Alsomvattend voor de toekomstige betekenis van China op wereldvlak.

Dit deed me naar de fascinerende film “Platform” grijpen van de Chinese regisseur Zhang Ke Jia. Deze film gaat over de overgang van het communisme naar de vrije markteconomie in China, gezien door de ogen van een rondreizend theatergezelschap tussen de periode 1979 en 1989. Officieel eindigde de Culturele Revolutie met de dood van Mao Zedong in 1976, maar zijn invloed was nog jarenlang zeer groot. Zonder een duidelijke stellingname laat de regisseur zien welke ingrijpende veranderingen het land ondergaat. Jongeren die de spijkerbroek leren kennen en ouderen die de wasmachine ontdekken. Geduld is een vereiste voor wie deze twee en een half uur lange film wil uitkijken. Maar u wordt beloond. Wat u te zien krijgt is een boeiend portret over het uiteenvallen van het communisem en de opkomst van het individualisme.

Cinematografisch is de film even boeiend, maar niet voor wie van flitsend en snel houdt. Er zijn verschillende lange shots, dikwijls vanuit stilstaande positie, alsof er een registratie gebeurd van een theaterstuk, wat ik zeer toepasselijk vond. Camera-observatie op afstand, wat ook vanzelf voor een zekere psychologische afstand zorgt. Je zit er als kijker niet in, maar kijkt van ver naar wat er zich afspeelt. Als een rode draad lopen de shots vanuit de vrachtwagen van het theatergezelschap door de film. Blik op de weg, als het ware, waarbij het frame de voorruit is. Dit alles kan geïnterpreteerd worden als vervelend en langdradig, maar ik mag het absoluut smaken!

Advertenties

Plaats een reactie

Nog geen reacties

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s