de eenzame fietser

RIJBAAN PARKEERPLAATS FIETSPAD STOEP

Sommige dingen begrijp ik dus echt niet. Ik kan er niet bij. Architecten die gebouwen ontwerpen waar je niets mee kan aanvangen. Je kan niet aan de ramen om ze te reinigen of ze zetten een trap voor het raam. Interieurarchitecten die meubels ontwerpen waar je alleen maar last mee hebt. Vierkante wastafels bijvoorbeeld waarvan je nooit grondig de hoekjes kan schoonmaken en die zoals in de goede oude tijd OP tafelbladen worden geplaatst, met het verschil dat er dan wel geen waterkan naast staat maar dat er moeten aansluitingen voor kranen en afvoer voorzien worden. Ik vind het onpraktisch, lelijk en overbodig. Zo kan ik nog wel tijdje doorgaan over uiteenlopende gekkigheden. Die nog weinig te maken hebben met goede zuivere architectuur en design, maar leukigheden en overbodige frivoliteiten zijn. Maar daar wou ik het eigenlijk niet over hebben.

Gezond verstand. Ik breek me al vanaf de eerste keer dat ik het zag het hoofd over de reden van de manier waarop nieuwe wegen worden aangelegd. Sinds kort is er in mijn dorp over een afstand van ongeveer 1 km een nieuwe weg aangelegd. En het is weer van ’t zelfde. Het ziet er allemaal heel goed uit, maar ik blijf met een prangende vraag zitten. Ik legde ze al voor aan verschillende mensen in mijn omgeving en ze kunnen allemaal maar één enkele reden bedenken. Maar ik vind het geen doorslaggevend argument om zo’n wegen te bedenken en aan te leggen.

Hebt u hier al eens bij stilgestaan:

Waarom leggen ze onmiddellijk NAAST de rijweg het fietspad en dan de parkeerstrook en dan de stoep?
Waarom niet in deze volgorde: rijweg, parkeerplaats, fietspad, stoep?

<>

afbeelding-070.jpg

Iedereen antwoordt me dat dit bedoeld is als snelheidsremmer. Idioot vind ik het. Om de parkeerstrook op te rijden moet je het fietspad kruisen en om ze te verlaten ook: gevaar voor fietsers. Zo simpel is het toch? Wanneer de parkeerplaats naast de rijbaan komt te liggen, dan wordt er automatisch een buffer gecreëerd tussen rijweg en fietser. De parkeerplaats wordt onmiddellijk bereikbaar vanaf de rijweg. Veel veiliger voor de fietser toch?? De fietser heeft a.h.w. een muur van stilstaande auto’s tussen hem en de rijweg, waardoor hij niet kan meegesleurd worden door een voorbijrijdende auto. En ook voor de voetgangers is het veiliger.

Snelheidsremmend. Mijn voeten. Waarom zouden geparkeerde auto’s dan niet snelheidsremmend werken?? Een automobilist rijdt liever een fietser omver dan tegen een geparkeerde auto op te rijden bij een slippartij of een onverwachte uitschieter te wijten aan overdreven snelheid? Fietsers worden beschouwd als “snelheidsremmers”. Is dat de redenering?

Kent iemand het antwoord?? Is er onder de genieën stedebouwkundigen/architecten/ingenieurs nu eens nooit iemand die deze bedenking maakt? En indien toch, wat zijn dan de argumenten om te volharden in de boosheid?

Ik zou het graag weten, ik erger me er dagelijks aan.

5 reacties

  1. In het gat waar ik woon, dienen de fietsers zich zelfs OP de rijweg te verplaatsen terwijl er naast de weg een voetpad van om en bij de vier (!) meter breed ligt. Die weg werd net geen drie jaar geleden heraangelegd. ’t Was ‘em vooral te doen om de fraaie kasseitjes, denk ik nu.
    Architecten zijn dan misschien wel wiskundig onderlegd, maar van logisch denken en inzicht hebben ze bijwijlen echt geen kaas gegeten.

  2. Inderdaad, onveilig voor fietsere. Maar jouw voorstel lijkt me ook onveilig. Als ik het goed begrijp leg jij de parkeerstrook vlak naast de rijbaan. Als dat een drukke rijweg is geraakt de bestuurder niet uit zijn wagen want zijn portier draait open over de rijweg. Als je er dan toch in slaagt om uit te stappen word je een voetganger en dan sta je als zwakke weggebruiker letterlijk op die drukke rijweg. Als het donker is en er is continu verkeer lijkt mij dit ook een zeer onveilige situatie want je moet op de rijweg naast je wagen stappen. In je voorstel zou er dus ook een uitstapstrook moeten voorzien worden. Misschien is de baan te smal om die uitstapstrook te voorzien en is het fietspad dan maar uitstapstrook van dienst. Maar dat is dan weer onveilig voor de fietser…. moeilijk probleem zo laat op de avond.

  3. Zo had ik het nog niet bekeken en dat had ook nog niemand geopperd. Tegen de rijrichting in parkeren dan? Maar dan zjn de passagiers in gevaar. De parkeerstrook breder maken, inderdaad, dat ijkt nog iets en daaar is zeker plaats voor.
    Of zal ik er maar van uit gaan dat er wel degelijk grondig over gebrainstormd wordt en dat dit als beste oplossing uit de bus komt? Zal ik dat maar aannemen? Moeilijk, maar voor mijn rust?

    (BTW, ik lees hier deze morgen de krant van vrijdag – morgen lees ik die van het weekend – en zie daar een hele reportage staan over fietspaden, voor alle duidelijkheid: dit artikel zat al een paar weken in mijn “concepten”, op 8 december jl. was het “openstratendag” in het dorp.)

  4. De twee verschillende versies van wegenaanleg die hier worden aangegeven komen op 1 zelfde steenweg voor in het dorp waar ik woon.
    Ik rijd er dagelijks met de auto langs, ’s zomers kom ik er als fietser, zo nu en dan ben ik er een voetganger nadat ik me geparkeerd heb om boodschappen te doen.
    De Stationsstraat is net heraangelegd volgens versie A: rijbaan, fietspad, parkeerplaats, stoep. Meer in het centrum wordt dat versie B: rijbaan, parkeerplaats, fietspad, stoep.
    Beide versies zijn sowieso onveilig.
    Ideaal zou zijn: rijbaan, parkeerplaats, verhoogde bermstrook, fietspad, voetpad. 1 strookje ertussenin en iedereen zou veilig zijn.
    Maar…voor een veilige bermstrook is er te weinig aanlegruimte – vele rijbanen plakken aan de voorgevels – dus moet het zonder veiligheidsstrook en is en blijft constante voorzichtigheid geboden.
    Gebrek aan aanlegruimte is volgens mij de enige reden dat de weginfrastructuur onveilig is.
    Maar ik kan me ook zwaar vergissen natuurlijk.

  5. Maar,maar…Die problemen zijn allemaal makkelijk op te lossen,.. Om te beginnen herleid je de rijbaan van 7,50m naar 3,10 m, dan plaats je enkele asverschuivingen met een daaraangekoppelde rotonde, daarop plaats je verkeersdrempels en verkeerslichten…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

