dereactie.be

OF HOE HET ECHTE NIEUWS ONDERTUSSEN VERGETEN WORDT

Neen, ik ga het niet hebben over de vernieuwde website en de vernieuwde journaals van onze openbare omroep. Dat hebben anderen gisteren genoeg gedaan op diverse blogs. Had ik nochtans geen patent op grollen en gerderen? (tussendoortje om te la-a-a-a-c-h-en…) Maar goed, alles is gezegd en geschreven hierover. Enkel toevoegen dat ik het decor van Terzake best geslaagd vind en ik bevestigd zag dat Annelies Beck op TV hoort en niet op radio1.

Ik wil het even hebben over een zeer interessant item gisteren in Terzake. Want het nieuws zou zowaar vergeten worden. Het proces Lernout&Hauspie is weer van start gegaan. Al eerder schreef ik dat ik er zo graag wil blijven in geloven dat deze twee mannen werkelijk dromers en ware “inventors” zijn die in de val gelopen zijn van gehaaide zakenmannen. Dat ze niet genoeg zakelijk inzicht of interesse hadden om te zien wat er met hun bedrijf aan de hand was. Dat ze gemanipuleerd en belogen geweest zijn. En deel ik de overtuiging dat belangrijke partijen, waaronder een grote bank, niet op de beklaagdenbank zitten en de dans ontspringen.

Gisteren werd deze – waarschijnlijk naiëve – stellingname van mij nog wat meer ondersteund door de aandoenlijke verklaringen van Jo Lernout. Aandoenlijk, maar het blijft intrigerend en fascinerend en er is volgens mij toch veel meer aan de hand geweest dan we ooit zullen te weten komen. Intriges op wereldschaal. Inlichtingendiensten. Terreurorganisaties. Duitse spionnen. Deze termen vallen allemaal. Ik kijk teveel naar films, ik weet het. En soms heb ik neiging om een non-fictie verhaal in gedachten al te laten eindigen als fictie. Maar ik ben in elk geval zeer benieuwd naar het verdere verloop van dit proces. Te volgen!

Maandag wordt het proces over grootschalige fraude bij het failliete spraaktechnologiebedrijf L&H voortgezet. De beklaagden hebben de kans gekregen om hun verdediging uitgebreider voor te bereiden en zijn vanaf nu aan zet. Mogelijk halen enkele beklaagden de rol aan die de buitenlandse inlichtingendiensten hebben gespeeld in het bedrijf.

Op de website van P-magazine maandag en in de papieren editie van P-magazine dinsdag verschijnen alvast twee artikels die grote vragen stellen bij die rol. Diverse partijen hebben het – tot grote ergernis van het openbaar ministerie- op het proces voor het Hof van Beroep in Gent al meermaals aangehaald: niet iedereen die een hand had in de fraude, zit op de beklaagdenbank. Meestal werd dan verwezen naar raadgevers van het bedrijf, maar volgens journalist René De Witte zijn ook enkele Duitse spionnen op het L&H-proces ‘de grote afwezigen’.

Dat L&H de interesse wekte van buitenlandse inlichtingendiensten, wordt al langer geponeerd. Enkele van de hoofdbeklaagden zijn er van overtuigd dat er een Amerikaans complot was om L&H, gezien het strategisch belang van haar technologie, ten gronde te richten. In P-magazine van deze week worden vooral grote vragen gesteld over de interesse van de Bundesnachrichtendienst (BND), de Duitse inlichtingendienst en het optreden van enkele van de BND-spionnen. Zo is er Stephan Bodenkamp, een topman van de BND die de terrorismebestrijding tussen de VS en Duitsland coördineerde. Hij raakte via een overname betrokken bij L&H. Bodenkamp werd na een overname door een Duits dochterbedrijf van L&H in de tweede helft van de jaren ’90 betaald door het spraaktechnologiebedrijf. (Bron: GVA)

Hier kan u een bevattelijk rapport L&H lezen.
Hier kan u nog een artikeltje lezen
Hier ziet u een lijstje van een aantal blogs die gisteren over “de redactie” schreven, ze allen aanhalen is niet doenbaar.

1 reactie

  1. Inderdaad, zoals ook door mij maanden geleden al gesuggereerd: Beck, come back!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

