fout gegoogeld?

JAN DE COCK(1) VS JAN DE COCK (2)

jandecock.jpg

In De Standaard van dit weekend lees ik bij “Gewikt en gewogen” de beoordeling over verschillende tv-programma’s. Bij de bespreking van Volt wordt ontwikkelingswerker Jan De Cock(1), waarvan Canvas Ter Zake vorige zomer de boeiende reportage “Tralietrotter” uitzond (een reportage vanuit de Kakwangura-gevangenis in het hart van Congo) en auteur van het boek “”De kelders van Congo”, verward met de beeldende kunstenaar Jan De Cock(2) (de jonge Belg die internationale furore maakt.) Vreemde verwarring, want meer uitersten kunnen twee mensen niet zijn, ook fysiek.

“De tweede disgenoot, iemand van de vereniging De Rode Antraciet” zat er vor spek en bonen bij en de interessantste gast, de kunstenaar Jan De Cock, die zich liet opsluiten in gevangenissen over heel de wereld, kreeg nauwelijks de tijd om zijn verhaal te doen.” (lb)

Ik heb in elk geval Jan De Cock(2) niet in de studio zien zitten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat (lb) Jan De Cock(1) met zijn gevangenisavonturen eveneens een échte (levens)kunstenaar vindt. En dat ik deze woordspeling dan helemaal fout begrepen heb.

(Sorry, ik kan het niet helpen, maar over zo’n dingen, ja, daar struikel ik over.)

8 reacties

  1. Ik heb het programma niet volledig gezien – wat die Jan De Cock betreft – dat heb ik waarschijnlijk gemist!
    Volgens Van Dale is ‘volt’:
    ‘eenheid van elektrische spanning of elektromotorische kracht’
    Wel, van die spanning heb ik maar weinig gemerkt – ik vond het allemal nogal mak! Sommige genodigden kwamen nauwelijks aan de bak, wat ik nogal jammer vind.
    Zoals Martine beloofde bleef je niet achter met een gedeprimeerd gevoel, maar je blijft wel op je honger zitten – en dat vind ik persoonlijk ook niet leuk!
    Misschien zijn het kinderziektjes en wordt een en ander bijgestuurd…

  2. Spijtig ook dat er weer moet “gekleuterd” “gepositiefd” worden, wat Martine ook helemaal niet afgaat. Maar haar vakmanschap straalt wel van het scherm en zij houdt het programma recht!

  3. Dit heb ik twee keer moeten lezen om echt te begrijpen! En nog vraag ik mij af of het een hoogstaande vorm van ironie is, die ik trouwens niet begrijp of een echte blunder! Dit heb je toch naar de krant gemaild?!

    Martine heb ik niet gezien, maar Phara heb ik ook al meer tot haar recht zien komen dan in haar gelijknamige praatprogramma. Zoals die keer toen ze uithaalde naar Coveliers bv. ‘Dit hoef ik niet te pikken’ zou ze nu ook beter tegen haar bazen zeggen!

  4. Dat is wel héél erg. Zelf kende ik geen van beide Jannen. Maar als puntengever in de krant moet je toch wel weten over wie je het hebt. Dergelijke blunder haalt de ganse beoordeling onderuit.

  5. Neen, dit is nu eens niet ironisch. Tenzij ikzelf de zin in De Standaard fout geïnterpreteerd hebt, maar hoe leest u het? Ik ken beide mensen, niet persoonlijk, maar de ene werkgerelateerd en de andere via een persoonlijke relatie.

    En ze zijn wel duidelijk héél verschillend!

    En ik mailde nog niet, omdat ik weer twijfelde of ik het wel goed begrepen heb, of het toch fout geïnterpreteerd heb, maar er staat toch wat er staat, niet? Ik deed het dus nu.

  6. Haha, ik had dezelfde reactie tijdens Volt: tiens, heeft nu ook al onze grote kunstenaar Jan De Cock in de bak gezeten? Maar toen bleek het om iemand anders te gaan. Overigens heb ik zelf al eens een bezoek aan de gevangenis gebracht, niet van moetens maar van mogens, en ik kan u verzekeren dat het aan de ribben blijft plakken.

  7. […] Eerder Standaard gestuntel, klik hier  […]

  8. Voor de googelaars: vanavond Jan De Cock 1 in ” een simpel plan”, aflevering 2


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

