dvd tip 06/1 – searching for bobby fischer

SEARCHING FOR BOBBY FISCHER – STEVEN ZAILLIAN- 1993

Vandaag is de wereldberoemde schaakgrootmeester overleden. Ik hoor hem net op tv beschrijven als “Arme man. Hij heeft zijn leven en carrière kapot gemaakt door zijn kwaadheid.” Kijk, dat zijn nu dingen die ik begrijp. Niet die uitspraak over hem maar hoe je dat kan doen en waarom je zo bent. En ik heb daar een andere mening over. Ik vind dat niet “arme man”. Ik vind het een eigenzinnig buitenbeentje. Een exentriek dwarsliggertje. Hij zal het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt hebben en zal misschien niet echt gelukkig geweest zijn. Geen leven om jaloers op te zijn, dat ook niet. Maar van mij krijgen zo’n mensen alleen maar respect.

Wanneer u iets meer wil te weten komen over het leven van deze man, bekijkt u best “Bobby Fischer, de dolende koning van het schaakbord” een documentaire van Kees Jongkind. Voor filmliefhebbers is “Searching for Bobby Fischer” een aanrader. Een prachtige schaakfilm van een regisseur die eigenlijk de grootste filmsuccessen behaalde als scenarioschrijver (o.a. Schindlers list). De film heeft niet rechtstreeks met Bobby Fisher te maken heeft, maar verhaalt over een getalenteerd schaakwondertje en het dilemma waarmee zijn ouders geconfronteerd worden.

Josh Waitzkin (Pomeranc) is een zevenjarig jongetje dat volgens zijn schaakcoach Bruce (Kingsley) legendarisch grootmeester Bobby Fischer voorbij zou kunnen streven. Het (waargebeurde) drama zit hem erin dat de vader Fred (Mantegna) begint te twijfelen over de richting van het leven van zijn zoontje: moet hij proberen om de jongen het uiterste uit zijn gave te laten halen, of moet hij hem laten opgroeien als ‘normaal’ kind. (Bron: Moviemeter.nl)

kort fragment helaas niet te vinden in originele versie,
u moet het met Italiaans stellen

5 reacties

  1. Bobby Fischer was een heel bijzondere man. Die beelden in het nieuws gezien van zijn arrestatie op de luchthaven? Geweldig toch, de looks van een clochard en tegelijkertijd zo geniaal. Eén ding heb ik met hem gemeen: als ik moet uitwijken, wordt het ook Ijsland.

  2. Dit las ik in 1972 in ‘Het bonte boeketboek voor de jeugd’, wat ik nog altijd in mijn bezit heb:
    “De Amerikaan trekt het grote avontuur niet onvoorbereid tegemoet. Twee Engelse schaakanalytici zijn volop de partijen van Spassky aan het bestuderen om zijn openingen en typische wendingen te kennen. Fischer zelf heeft een fantastisch schaakgeheugen plus een zeer hoog intelligentiequotiënt. Duizenden partijen van grootmeesters heeft hij tot op de draad bestudeerd.
    Geloof me, in de loop van 1972 beleeft de schaakwereld hoogdagen. Breekt Bobby Fischer eindelijk de Russische alleenheerschappij, dan kan hij nog jaren lang de schaakkoning blijven!”

    een Fischerfan van het eerste uur

  3. Wendingen zijn er niet enkel in het schaakspel. Kijk eens in je mailbox Aïda

  4. Bianca! Hebben onze mails elkaar gekruist??!!

  5. Dat hij niet uitgeleverd werd aan de Verenigde Staten was zijn laatste wapenfeit, en ook één van de mooiste. Rust.

    Was getekend


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

