de laatste keer

VOOR U VOORGESELECTEERD DOOR MIJN TEAM

Lang geleden dat ik nog eens een echt gruwelijk diepgaand gevoel van ergernis had. (De dagelijkse ergernissen rond de politiek terzijde gelaten.)

Heel toevallig bleef ik gisterenavond hangen bij De Laatste Show. En was ik getuige van een onthullend stukje TV. Verbluffend ergelijk. Nu heb ik Frieda altijd graag gemogen. Een uiterst grappige dame. Sinds de begindagen van dit programma was er door een bevriende medewerker ook toch wel wat een band, ik hoorde al eens wat achtergrondverhalen. En ik had een straf boontje voor Patrick.

Vorig seizoen heb ik echter nog amper gevolgd. Dit seizoen zag ik nog geen enkele keer, tot gisteren dus. Ik vermoed ook de laatste keer.

Wat zag ik (buiten de sprong van bank naar tafel, maar daarover had ik al gelezen): een zéér brave nietszeggende “bijzitter” Marc Didden, die nochtans op tijd en stond straffe meningen kan uiten. Je zàg hem bezadigd en berustend denken: wat kan het me uiteindelijk allemaal schelen. Een Phaedra die zonder enige tegenwerpingen reclame kon maken voor haar programma (kassa kassa). Je moet al heel naiëf zijn om nog te geloven in dit programma: Phaedra heeft volgens mijn gewoon de clausule “dit is enkel een spel, ik blijf op het einde vrijgezel met een straf aangedikte portefeuille” in het contract bedongen.

Leerrijk was wel dat Elisabeth Donckers eigenlijk geen katarakt heeft maar retinus pigmentosa, wat een heel andere oogziekte is en dat de titel van de serie gewoon fout is. Over geloofwaardigheid gesproken. Verder zag ik nog een saai en zeer langdradig stuk over slecht plassen en vieze toiletten op school. Die zijn al sinds mijn eigen schooltijd vies, dat is niets nieuws. Pertinenter zou zijn geweest waarom dit een oud zeer is.

Het enige mooie moment/beeld uit de hele show, en een leuk onverwacht cadeau voor de regisseur: een mooie actrice die samen met Phaedra toevallig “ge-captured” werd in een prachtige simultane “ik sla met mijn hand mijn haar sexy achterover en schud het weer los” beweging. Maar dat heeft misschien geeneens iemand opgemerkt.

Zelfs Frieda was niet één ogenblik grappig, spittant of ironisch. Draai maar om die knop, ik heb het wel bekeken.

Verwante blogpost: Moeder zwanger van haar zoon in Katarakt

5 reacties

  1. De vader van Elisabeth Donckers én haar oogarts hebben in de serie eigenlijk al een keer gezegd dat Katarakt iets anders was, maar de infobrochures voor de fruitstreek waren al gedrukt en dus kon de titel niet meer veranderd worden naar Retunis Pigmentosa.

  2. Sinds Frieda VW De Laatste Show presenteert, heb ik afgehaakt, da’s dus al een heel tijdje. Zij is gewoon niet de juiste persoon om dit programma te presenteren. Ik heb heimwee naar Mark Uytterhoeven, zelfs Bruno Wyndaele mag van mij terugkeren.

  3. Ik heb mij serieus geërgerd aan dat haar, naar achter gooien en terug naar voor laten vallen. Verschillende keren heb ik hardop gezegd: meisje laat uw haar knippen.

  4. Ik vind dat Frieda het beter doet dan Bruno en Marc, maar het programma zelf is het probleem.
    Hoewel, deze week ging het ook over een circusschool in (een door oorlog geteisterd?) Midden-Oosten-land, en het gesprek duurde zeker meer dan 7 minuten!

  5. De makers van Katarakt wisten uiteraard dat de ziekte Retinitis Pigmentosa niet hetzelfde is als Katarakt. Ze hebben die titel wel gekozen om een aantal andere redenen. Waaronder:
    – Retinitis Pigmentosa zou een belachelijke titel zijn
    – Katarakt was de eerste diagnose, maar bleek achteraf verkeerd, dit is een metafoor voor de ganse serie: niets is wat het op het eerste zicht lijkt, bla bla bla
    – enz…

    Maar ik kijk wel elke week, ook naar Frieda. Al moet ik ook toegeven dat de Laatste Show niet meer zo goed is als de voorbije jaren. Volgens mij ligt het trouwens aan de tafel 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

