boekentip 04/1 – dood van een non

TITEL EN AUTEUR ONBEKEND

Iemand die ik heel goed gekend heb is verdwenen of vermoord. Daar is een boek over geschreven. Dat onvindbaar is. Net zoals zuster Gabriël zelf. Dat boek wou ik gebruiken als kapstok om het verhaal van de mysterieuze verdwijning van de kloosternon op te hangen. Ik vind het niet. Nergens. Net zoals van zuster Gabriël zelf is er geen spoor van te bekennen op het www. Twee uur zoektocht* hebben me niets opgeleverd.

images-5.jpeg

Het verhaal zonder boek dus.

In het internaat waar ik negen jaar verbleven heb, was zuster Gabriël verantwoordelijk voor de begeleiding van de internen van de lagere school. Dat waren er maar een stuk of negen, dus dat was een close groepje. Zuster Gabriël (De “Gabbe”) was wat men noemt een progressieve non. Jaren zeventig hip. Ze had een drumstel in de kelder. Wij mochten mee en ze drumde. Op woensdagnamiddag mochten we gaan wandelen. Buiten de schoolpoorten. Daar had zij voor gezorgd. Wij gingen dan naar een privéwoning. Ik passeer er nog regelmatig en moet er dan telkens weer aan denken. Wij mochten daar de hele namiddag in de tuin spelen. Zonder zuster Gabriël. Niemand van ons vroeg zich af waar zij toen zat. Later na haar “verdwijning” ben ik dit wel gaan doen en kreeg haar afwezigheid ineens een heel andere dimensie. Wat deed een kloosterzuster een hele woensdagnamiddag in een privé-woning?

Toen ik al een tijd weg was uit het internaat kwam zuster Gabriël weer in mijn leven. Als covergirl van de sensatiekranten en tijdschriften. Vermist. Verdwenen. Op mysterieuze wijze. Het gonsde van de geruchten. Ze zou een verhouding gehad hebben met een buschauffeur en was met hem naar het zonnige Italië vertrokken. Mogelijk, want zij verzorgde ook elk jaar de Rome-reizen.

Haar bejaarde moeder bleef echter volhouden dat zij haar nooit zou achterlaten op deze manier. Zonder iets van zich te laten horen. Toen kwamen er andere geruchten. Een geldkwestie. Ze wist te veel. Ze zou vermoord zijn en onder het beton liggen van de in aanbouw zijnde nieuwe vleugel van het schoolgebouw. De directeur werd ervoor opgepakt en ondervraagd. Zonder resultaat.

Op een dag als vandaag vroeg ik me ineens af hoe het met zuster Gabriël zou zijn. Haar moeder werd 102 (meen ik), want ze zou haar hoofd niet neerleggen voor ze wist waar haar dochter was, had ze altijd volgehouden. Haar broer werd een bekend figuur in de stad want protesteerde jaren voor de schoolpoort met een bord: “Waar is mijn zuster?”.

Zit ze inderdaad gelukkig hoogbejaard te wezen onder de Italiaanse zon met haar grote liefde? Of zitten onschuldige pubermeisjes Latijn te leren op de resten van een opgeruimd mens?

Intrigerend. Een zaak voor “New Tricks”.

(*zoektermen: zuster Gabriël, verdwenen kloosterzuster, boek verdwenen non, mysterieuze verdwijningszaak, directeur vermoordt non, protesterende broer, non volgt ware liefde, alle mogelijke combinaties van bovenstaande)

(of heb ik dit gewoon gedroomd, want “wat niet op het net staat bestaat niet…)

Boekentip 03/1

12 reacties

  1. Wie zoekt die vindt! Laat het toeval nu willen dat ik enige tijd geleden aan de praat raakte met een vriendin van een vriendin die ook heeft schoolgelopen in die bewuste meisjesschool. Toevallig vertelde zij ook dat verhaal van die vermiste non! Ik denk zelfs dat ze het boek in haar bezit heeft. Dus nu vraag ik die vriendin van mij of ze die vriendin van haar de titel en auteur van het bewuste boek wil vragen. Ik hou je op de hoogte!

  2. Spannend verhaal! Een nieuwe zaak voor Peter R. De Vries!?

  3. Wie zoekt die vindt! DOOD VAN EEN NON? door Kathelijne Debrauwer, uitgeverij EPO

  4. Daar kwam ik alleen maar op Maria Rosseels uit, wat me heel logisch leek (verplichte lectuur humaniora). Ik zal me eens een nieuwe zoekmachine moeten aanschaffen want die van mij werkt precies niet goed!

    Dank u. Het verhaal lijkt me nog intrigerender dan ik al dacht dat het was.

    http://www.epo.be/uitgeverij/boekinfo_boek.php?isbn=9789064451201
    Boek uitgeput.

  5. Jammer genoeg kan ik ook niet vragen aan die vriendin van mijn vriendin om dat boek eens uit te lenen aan de schoonzus van de vriendin van haar vriendin omdat ze het zelf geleend heeft van een vriend!

  6. Ook op Sint-Vincentius gezeten dus 🙂 Ik denk dat alle meisjes die daar gingen vroeg of laat over de drummende non hoorden. En maar goed ook… Hopelijk wordt dit mysterie vroeg of laat opgelost.

  7. Hardnekkige zoeker,
    je krijgt een exemplaar van het boek van me.
    Af te halen:
    Kasteelstraat 12
    9308 Hofstade
    Wel eerst bellen: 053 21 53 33
    Groetjes,
    Kathelijne De Brauwer

    Vriendelijke groeten,
    Kathelijne De Brauwer

    • proficiat met uw boek.
      zijn er verdere ontwikkelingen ?
      o.a. artikel op 17/07/2000 in De Morgen.

      • Ja, die zijn er.
        Maar no way dat ik daar ooit nog eens over publiceer.
        Bedankt voor de interesse.
        Kathelijne De Brauwer

  8. Wat is dit nu jammer, ik heb het boek, inderdaad na lang zoeken, ondertussen gevonden bij http://www.kien-boeken.nl/.

    Gelezen en reuze interessant bevonden.

    Maar in elk geval hartelijk dank voor het aanbod.

  9. Mag ik het boek dan ook eens lenen?
    De schrijfster is wel heel attent!

  10. Beste boekzoekster uit de eerste tekst,
    die privéwoning waar jullie als internen op woensdag met Zr. Gaby naartoe gingen, mag ik daar het adres van weten?
    Vriendelijke dank!
    Kathelijne De Brauwer


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

