boekentip 05/1 – eurabia

EURABIA – ARTHUR VAN AMERONGEN

Niet een echte tip want ik heb het boek zelf nog niet gelezen. De auteur, Arthur Van Amerongen, kwam het voorstellen bij Pauw&Witteman. En ik wil wat kwijt over het interview, want dat zag ik wel.

Het gegeven op zich leek me uitermate boeiend :

Sinds jaar en dag is de hoofdstad van Europa een bolwerk van moslimextremisten. Arthur van Amerongen dook een jaar onder in dit gevreesde milieu: hij ging wonen in de Marollen en schreef zich in aan de Al Khairaacademie in Brussel. Daar studeerde hij islamitische theologie, samen met bebaarde Marokkaanse jongens en gesluierde meisjes die godsdienstonderwijzer willen worden. Iedere dag oefende hij de salat, het gebed, en de woedoe, de rituele reiniging die daaraan voorafgaat. Hij at halal, werd geheelonthouder en was hard op weg een vrome moslim te worden. Alles verliep voorspoedig, tot hij op pijnlijke wijze met zijn verdrongen calvinistische geloofstrauma werd geconfronteerd.

Het interview liet me echter met een wrang gevoel achter. De auteur is niet echt een groot spreker en komt ietwat moeilijk uit zijn woorden. Alsof hij het allemaal wat moe is om er over te vertellen. Nu verwacht ik niet dat je als schrijvend journalist ook een groot redenaarstalent hebt, maar een gestructureerd en duidelijk verhaal is toch het minste wat je de kijker kan bieden. Wat heb ik begrepen (sommige dingen heb ik zelfs niet verstààn) uit zijn uiteenzetting: met milieu is beangstigend, vrouwen in Brussel worden minderwaardiger beschouwd dan in hun landen van afkomst, meer nog, ze tellen helemaal niet, de Koran is niet om te lachen en moslims kennen geen humor. En daar schuilt een groot gevaar in. Maar geen concrete voorbeelden, geen exacte feiten. Geen standpunten.

Wat me tegenstond was dat de journalist zelf vreemde uitspraken deed: “Vlamingen zijn bang voor ALLES”…. Over vooringenomendheid gesproken. “De zelfmoordaanslag van Muriel Degauque was een Belgische grap op zich”… Een opmerking die ik zou kunnen smaken indien ze niet in een ernstig interview gebruikt werd. Het leek me ook of hij constant balanceerde tussen zijn liefde voor en afkeer van de Islam.

Maar uiteindelijk slaagde hij toch in waar hij voor gekomen was: het boek verkopen. Want hij heeft mijn nieuwsgierigheid wel zodanig geprikkeld dat ik het wil kopen én lezen. En ik hoop daar zijn standpunten te weten te komen, feiten en voorbeelden. En een antwoord op de vraag of er nu een echt gevaar dreigt of niet. Want dat zou hij ons uiteindelijk toch moeten kunnen vertellen nadat je een jaar doorgebracht hebt tussen “extremisten”? En ben ik niet degene die om meer onderzoeksjournalistiek vraagt, dus ik kan uiteindelijk alleen maar tevreden zijn over een boek als dit (met de steun van het Fonds Pascal Decroos). Bespreking boek volgt na lezing.

boekentip 04/1

4 reacties

  1. Boek ligt nog niet in de boekhandel. Ik heb gezocht en niet gevonden. wie het wil, bestellen online denk ik of nog wat geduld hebben.

  2. En dit was dus voor de vuilbak? Foei foei foei! Ik had vorige week gezien dat hierover een artikel in de krant stond maar zoals zo vaak,je hebt geen tijd, denkt dat je het later zal lezen maar 24 uur later ligt er al een nieuwe krant. Wie steunt mijn wetsvoorstel voor 36 uren in een dag? Je hebt in elk geval mijn aandacht gescherpt. merci.

  3. […] boekentip 05/1  […]

  4. Wel, ik wil dit boek ook wel eens lezen. Ik voeg het alleszins aan mijn lijst toe.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

