brief aan een directeur

EEN HEMA ZONDER DROP IS ALS EEN CAFÉ ZONDER BIER

Zeer Geachte Directeur van de Hollandsche Eenheidsmaatschappij,

Vandaag is me iets ergs overkomen. Als Hema-addict en drop-junkie had ik deze middag de onbedwingbare nood om een nieuwe voorraad drop aan te leggen. U zal het wellicht niet weten, maar Hema én drop zijn voor mij de troost in bange dagen. In mijn hour of need, wanneer ik de protagoniste ben van “A bridge over trouble water” en wanneer mijn nostalgische mood moet bezworen worden: één adres, de Hema.

Maar! Geachte Directeur, ik wil u met aandrang op de hoogte stellen van een zeer groot probleem in de Belgische vestigingen van de Hema. Reeds geruime tijd voelde ik dat het er zat aan te komen: uw assortiment drop werd steeds kleiner. Het assortiment snoep tout court in Belgische Hema’s leek meer en meer afgestemd te worden op de Vlaamsche consument. Helaas heb ik vandaag moeten vaststellen dat mijn vrees bewaarheid werd. Ergens wil ik er nog begrip voor opbrengen: uw marketingmensen hebben goed werk geleverd, er is géén markt in Vlaanderen voor drop. Hooguit voor de veterdrop, de “rekker” zoals wij ze plachten te noemen.

Geachte Directeur, nogmaals, bij deze wil ik u melding maken van het zeer zorgwekkende feit dat er in heel de Hema géén drup drop te vinden was. Beseft u wel hoe dramatisch dit is? Welk dieptepunt dit is in de geschiedenis van de Hema? Van Nederland? Een Hema zonder drop is als een café zonder bier. Als een kopje zonder schoteltje. Als een paard zonder kar, zoals Frank Sinatra het zo mooi zingt.

Kunt u zich de precaire situatie voorstellen waarin ik me bevond? Dropzoeker. Een cold turkey nabij.

Mijn creatieve geest heeft u, Waarde Directeur, gered van een schuldig verzuim.

Wat heb ik gedaan? De enige soort snoepjes in heel uw Hema waar nog een spoortje drop aan zit, was de u wellicht bekende “Frisse Bertha”. Een halfslachtig snoepje in de vorm van een koe. Wit-zwart, dat kan nog enigszins koe-gerelateerd worden, maar verder vis noch vlees. Een dropjesachtig snoepje gecombineerd met een mintsmaakje. Hoe komt u er bij? Zo vies als de After Eights. De edele, pure smaak van drop noch chocolade valt te combineren met ook maar enige andere smaak!

Bertha de koe eet elke dag een kilo mint.
Zo heeft ze altijd een frisse adem.
Vindt de boer wel zo fijn!

Mooie slogans verzinnen uw creatievelingen, ik vind het iets minder fijn. Maar zoals ik al zei: mijn sprankelende geest heeft er niets beter op gevonden dan een eigen drop samen te stellen: koe doormidden snijden, mint weggooien en twee drophelften aan elkaar zetten. Klaar is kees! Gelukkig had u het lumineuze idee om afwisselend koetjes met zowel voor- als achterkant in drop te voorzien. Anders had ik, zoals u zich vanzelfsprekend kan voorstellen, een immens probleem gehad. Maar toch, Geachte Directeur, zeg nu zelf, het is toch beneden alle peil dat uw klanten zelf hun dropjes moeten doppen? Uw Hema is toch geen doe-het-zelf-zaak?

Beste Directeur, ik wil graag besluiten met een gouden raad: Stop de verloedering van de Hema. Stop met de Hema af te stemmen op de Europese markt. Laat de Hema de Hema. EN ZET ALS DE BLIKSEM UW EMMER DOOREETDROP VAN 1 KG OPNIEUW IN DE WINKEL!!

Tenslotte vind ik dat een kleine morele compensatie voor het mij aangedane onrecht niet kan uitblijven. Ik stel voor dat u mij uitroept tot Vlaamse Hema Klant van het jaar. Of als dit te hoog gegrepen is, van de maand. Dat zal ten zeerste geappreciëerd worden. En als materiële compensatie voor de tijd die het zelf samenstellen van drop mij gekost heeft (handwerk!) neem ik genoegen met één jaar gratis dooreetdrop. In emmers van 10 kg bij voorkeur.
Dat is toch niet te veel gevraagd?

Ik kijk hoopvol uit naar uw antwoord.

Vanwege een bezorgde klant, met vriendelijke groeten,

Aïda

Bijlage: 3 bewijsstukken

Frisse Bertha

frissebertha.jpg

 

Slachtafval

slachtafval.jpg

Iets minder frisse Bertha met één halve en één mislukte kloon

denieuwekoe.jpg

12 reacties

  1. Hollandse drop kan je ook online bestellen
    http://www.hollandsedrop.com/aanboddutch.html. Oei, deze winkel is dicht.
    http://www.dutch-drop.nl/dutchdrop_en.html. Hier kan je blijkbaar ook niets bestellen.
    En hier http://klunsie.tripod.com/c16.html lukte het ook niet.
    Ik vrees dat drop uit de handel genomen is.

  2. Ik beken, het is mijn schuld. Ik mailde begin januari dit naar de Hema directie:
    “Beste directeur van de Hema. kan u aub alle drop uit de handel halen want een goede vriendin van mij is op dieet sinds 2 januari en drop is haar enige zwakte. Zeker sinds ze gestopt is met roken. Pas wanneer ze geen drop meer vindt zal ze er kunnen afblijven.
    Met dank.”

    BETRAPT!! JIJ MAG TOCH HELEMAAL GEEN DROP ETEN!!!

    (en trouwens, zijn wij geen fan van de enige echte dropmaker Jochum Douwenga??)

  3. Schitterend stukje!

    Ik heb dat toevallig met betabar: plakkerige candybars waar ik in de jaren ’80 echt verzot op was. Ken je ze?
    Die zijn al jaren niet meer te vinden.
    Ik zou er veel geld voor geven om mijn smaakpappillen nog 1 keer met die krokante lekkernij te kunnen verwennen.
    *zucht*

    • Hoi,
      ja, ik ken ze nog,
      heb je ze al gevonden??

  4. hihi de blog verslaafden. Ik verslaafd aan chocolade Gelukkig voor Mezelf is dit legaal drug alom te verkrijgen. Maar dropje lust ik ook als ik er vind koop ik zo’n Belga muntje dropjes.

    en kijk een HIER http://www.snoep-it.nl/shop/ 111 soorten drop online bestellen.

  5. Ik heb de Mijne gevonden HIER

    http://www.joris-sweets.be/NL/Html/hgassortiment.htm

    ga naar BELGAS dat zijn de dropjes waar ik niet kan afblijven als ik er koop of vind

  6. Jouw zelfvervaardigde koeien zien er op de koop toe nog es beter uit ook, haha.
    De beste drop alhier vind ik gek genoeg in de plaatselijke natuurvoedingswinkels. Ging je daar al es neuzen?

  7. Tsja, de drop-outs in onze maatschappij zijn niet meer te tellen.

    Was getekend

  8. Hoe ga je dat slachtafval verwerken? Surumidrop misschien?

  9. Geachte Mevrouw Aïda,

    Voor het eerst in mijn loopbaan word ik vrolijk van een klantenklacht. Uw schrijven heeft, mede door de foto’s in bijlage, een hoog In De Gloria gehalte. Meteen bevangt mij de zin om een aantal dropemmers uw richting uit te sturen. Helaas voorzien wij geen uitvoer naar Italië want Italianen en drop, het klikt niet. Maar meldt u zich bij uw volgend bezoek aan onze hoofdzetel, met dit schrijven aan en de drop wordt royaal aan uw voeten gedropt.

  10. Hier een voormalige Nederlandse Hema Fan. Sinds ze zichzelf verkocht hebben aan (naar ik denk) de hoogste bieder, is het ook hier minder geworden met het assortiment, en niet alleen wat drop betreft 😦 Ik had je willen verblijden met de website van de hema, in de hoop dat je daar je emmer dooreetdrop van 1kg zou kunnen bestellen, maar helaas, dat gaat ook al niet door. Taarten genoeg in combinatie met vetverbranders. Meer geen kruimeltje drop.

    Ik wens je veel succes met het cold turkey gaan, en hoop dat het meevalt.

    Jouw koetjes zien er een stuk lekkerder uit dan de orginele bertha’s, drop en mint is ook absoluut geen combinatie.

    Groetjes,

    Een mededropfanaat.

  11. en dan te bedenken dat ik ze om de hoek bij de hema haal in Antwerpen op de sint katelijnevest.
    daar zit nu een winkel met veel soorten hollandse drop


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

