tuinwerken als sociale cohesie

STOP DE KLEEFKRACHT NU

Ik ben niet echt dik met mijn buren. Het zou me zelfs niet verbazen indien ik door hen omschreven wordt als “asociaal”. Dat ik ooit eens in lang vervlogen tijden aan mijn buurvrouw meedeelde dat ik betere dingen te doen had dan naar haar roddelpraatjes te luisteren zal hier niet vreemd aan zijn. Het stoort met niet echt. Integendeel. Ik ben het type dat liever verre vrienden heeft dan goede buren. Die komen over de vloer wanneer het mij zint.

Maar vier weken geleden gebeurde het. Grote tuinwerken waren voldoende om heel de buurt over de vloer de oprit te krijgen. Het kon niet anders of ze hadden tijden zitten wachten op deze aanleiding. Ze kwamen niet allemaal ineens. Neen, druppelsgewijs. Ik zag het aankomen met één buur bij de tuinaannemer. Ik hoorde hun geanimeerd gesprek tot binnen. Neen tuinman, je hebt me nu NIET nodig.

Maar het kon niet uitblijven. Ik vermoed dat ze gelaarsd en gespoord achter het raam klaarzaten om op het juiste moment buiten te springen. Toen de tuinaannemer mijn advies nodig had, stond er plots nog één. Een uurtje later, toen ik weer eens buiten moest, een tweede. Tegen de derde avond én het einde van de werken wist ik heel precies hoe de voortuin er nu uitziet.

’t es proper
’t es in orde
’t es gralèk skuen (oei, moet ik me zorgen maken?)
’t es een hiejel verandering
’t es tiejen en tander
”t es de moetj
’t es nogal ewa é maan
’t zèn gruëte wèrken é, asuë met die masjienen en aal
Naa goje plosj emmen sei maan, asuë een oprit

En eindelijk de gepaste gelegenheid om de jaren opgekropte frustaties af te reageren (ja, nu: ze staat buiten!! ze spreekt!!):

’t was toch nogal een vauilegètj, die buëmen
’t wat dat doër allemol afkwam van die buëmen, ja maan, da lag ier elke wintjer vil voauilegètj
Ne meesj oë dor noga wèrk oan é, on die buëmen, goet dat da weg es. Vauilegètj. (3x)
(Lees: Wij hebben al jaren last van het afval van die bomen op jouw oprit waar jij niet naar omkeek maar wat elke normale mens elke week zou opkuisen.)

De boomkwestie. Het hield niet enkel mij bezig.

Wa buëm es dadde? (10x) Variatie: Wa buëm eije dor in de plosj gezetj? (2x)
Ne voëgenbuëm? Wat es da ver iet? Da kennekik niet. Doër emmek ik na nog nuët nie va guërd.
Allei maaan , ne voëgebuëm, dat es vèr in de wèremmelanden!
Oeieoei, ne voëgebuëm, gauje da kinnen agen ier?

Ze uitten ook hun bezorgdheid over het feit of ze mijn doen en laten nog gingen kunnen blijven volgen.

da goje toch klein agen, die haueg???
Neen, zo groot (arm tot boven hoofd)
allei maaan, ziede goë dat geijeren? E gegotj a oisj nimmer zien!
Allei maan, asuë een haueg nevest a deer? De meesjken goan a veerdeer nimmer vennen.
E, gegotj ’t stroët nimmer zien.
Goje nog verlichtink zetten?
Neen, het is geen openbaar park. De straatverlichting en het licht aan de deur volstaan.
Jommer maan de meesjken goën er verongelikken ’s auves.

Resultaat: mijn tuinaannemer heeft vier werken in de buurt de komende maanden. Moet ik een percent vragen? Hij is wel zo ridderlijk geweest om aan iedereen te zeggen dat het ontwerp van mijn hand was. En ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die niets beters te doen hebben dan zich te bekommeren over het “welzijn” van hun buren.

Mor, ’t mag gezien wèrren. ’t Es gralèk skuën, al seggeket self!

(Vertaling verkrijgbaar op aanvraag/meer sappig Oostvlaams dialect, lees hier en hier)

11 reacties

  1. Dat dialect is effenaf kostelijk.
    De burenbemoeienis is o zo herkenbaar: goedbedoelde, typische dorpsmentaliteit. Hoe kleiner het gat, hoe groter de praat. Heerlijk en ergerlijk tegelijk. Ik vind het nog altijd stukken aangenamer dan het (groot)steedse ‘koele kikker’-gedrag van buren die je nog niet eens zien staan.

  2. Heb je echt een vijgenboom geplant?
    Ik lig al op vinkenslag voor het moment dat er delhaizezakjes aan de brievenbus staan met:vauëgen ver niet.
    Vauëgen met geitenkaas mmmmm, ik zal het goed in de gaten houden want een mens weet maar nooit of er geen buren zijn die dit blog lezen en de vauëgen voor mijn neus wegkapen.

  3. Of erger nog, als die mislukte kok weer passeert!

    Hilarisch filmpje!

  4. Jaande gedommelingen, da tolken trekt geweljeg nouweg op Oltjerts.
    Ge kintj gè dad oek nogga sappeg skrouweve zenne skaup.
    ‘ k zaa nekker moete komme kouweken nor ann nieven veerof.
    Woenjde gè dor nog in da skuwen ousj in de wouwek of zeje ondertiske verousjt?

  5. Voor er te hoge verwachtingen worden gecreëerd, M-go: het is niet zozeer dat die voortuin er nu spectaculair uitziet. Alleen vinden de buren het in vergelijking met wat er voorheen was, wel een enorme vooruitgang blijkbaar.
    Zij weten echter niet dat het uitgangspunt is nu minstens 5 jaar niets te doen aan die voortuin om aldus hun uit-het-raam-kijkerij nog saaier te maken.

  6. Eigenlijk wou ik voornamelijk mijn dialect eens gebruiken, verder niet al te veel achter zoeken.
    Toch ferm goed gezien tov je gluurburen.

  7. […] tweede boom die het hard te verduren kreeg was de vijgenboom van Aïda. (ik vermoed een nieuwe schuilnaam voor Gerda die Gerdernissen deed tot ze de neus werd afgebeten […]

  8. Als ge een wijnrankske wilt moogt ge er een komen halen, kwestie dat uw buren dan denken dat ge ook nog eens alcoholische neigingen hebt.

    Was getekend

  9. Vanaf volgend jaar te verkrijgen; vijgen na pasen.

  10. Je kan die nieuwe cohesie met je buren maar beter in stand houden want ik heb begrepen dat het ervaren opritonderhoudsdeskundigen zijn. Dat kan je nog goed van pas komen want platte vauëgen op a oprit da mokt koë plekken zè me skaup.

  11. Ik heb hier niks meer aan toe te voegen, jullie overtreffen me.

    (Ook Houbi: dank u)

    De smiley die hier zou moeten staan ken ik niet:

    “brede geamuseerde grijns afgewisseld met luide schaterlach”


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

