boekentip 06/1 – de naald erin!

DE NAALD ERIN! – VINYLVERHALEN – JOHN SCHOORL

Grasduinen bij De Slegte is één van mijn favoriete bezigheden. Ik kom er nooit buiten met minder dan drie nieuwe aanwinsten. Waarvan de meeste na in supersneltempo diagonaal gelezen te hebben en razend interessant bevonden te zijn met spijt in mijn boekenkast belanden “voor wanneer ik eens tijd zal hebben”.

Omdat ik toch ook eens de voldoening wil kennen van een boek écht uitgelezen te hebben, koop ik naast de grote literaire werken, de dikke kleppers en de “kijk/kunstboeken” ook regelmatig iets waarvan ik denk, dat heb ik zo uit. Zo stootte ik gisteren op “De naald erin!”. Noch nooit iets van gehoord en dat het bij De Slegte staat zal waarschijnlijk ook betekenen dat het niet erg goed verkocht heeft. Een uitgave van 2003. Een bundeling van columns die eerder verschenen zijn in het muziekblad “Heaven”.

Maar kijk, ik heb het al uit. En het is leuk, interessant en onderhoudend. Aan elke plaat hang Schoorl een verhaal en tegelijk een treffende “beschrijving” van de muziek, met woorden die ik er nooit voor vind . Perfect luchtig leesvoer om bij te ontspannen, te glimlachen, te grinniken, te knikken. Nostalgisch, zeker voor mensen die met muziek en *heel veel* vinylplaten opgegroeid zijn (in de kelder van mijn ouders zitten er nog pareltjes van in de jaren vijftig). Ze lagen bij ons op de keukentafel tussen onze dagelijkse boterham.

“Daar gaat ze, Nancy Sinatra, het brommermeisje. Vroeger zat ze achterop bij haar vader Frank. De man die naar de maan wilde vliegen, die de bar aan het praten kreeg en ohhhh the summerwind.
In die schaduw wilde ze maar niet groeien.
Lee kijkt de nacht in. Hij, Lee Hazlewood, de nozem die zo maar met de dochter van Frank op stap mag, experimenteerde met muziek in een oude graantank en doopte zijn snor veelvuldig in de Chivas Regal.
In de jaren zestig zette hij Nancy in een vaas en gaf haar veel water. Zo werd ze een hele meid en produceerde hij voor haar de ene na de andere hit.”

Goed dat ik dit kocht. De vinyl van de door mij verwaarloosde en vergeten Lee ligt al voor de tweede dag op mijn draaitafel. Grandioos.

boekentip 05/1

Plaats een reactie

Nog geen reacties

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

