collectieve bekering bij sportlui

DE ENE PIPI IS DE ANDERE NIET

U herinnert zich wellicht allemaal het relletje rond de opvang op de spoeddienst in de ziekenhuizen van zwangere Islamitische vrouwen door mannelijke gynaecologen. Terecht.

Ik wacht sinds gisterenmiddag op het relletje in de sportwereld. Door de controle-artsen. Ik hoor niemand.

Sport en ik, het gaat niet samen. Ik weet er niks van. Het interesseert me niet tenzij het actua-gelinkte onderwerpen en/of manifestaties zijn. Gisteren luisterde ik dus met een half oor naar het interview in de Zevende dag met de minister van sport ivm een thuiscontrole bij een wielrenner. Mijn oren spitsten zich echter toen ik Linda De Win hoorde vragen: “En wat met de controle door vrouwelijke en mannelijke artsen, daar schort ook blijkbaar iets aan”. “Ja”, antwoordde Anciaux, “we moeten zorgen dat mannelijke sporters zoveel mogelijk gecontroleerd worden door mannen en vrouwelijke door vrouwen” (update: of iets van die strekking). Gevolgd door wat blabla.

Hallooo??!!

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is met de opvang in de ziekenhuizen? Vanwaar komt dat bezwaar? Eén of ander sportorgaan is daar niet mee akkoord? De renners/sporteres vinden dat dat niet kan? Had Anciaux hier niet kordaat moeten antwoorden dat dit een onterechte opmerking was want dat de controleurs als dokters in functie kwamen en dat hun professionaliteit hun geslacht zou moeten overstijgen en daar dus niets mis mee was?

Ik volg niet meer. Wat gebeurt daar eigenlijk op die controles?

7 reacties

  1. […] Original post by Aïda […]

  2. Wat daar gebeurt? Wel de sporter moet een plasje produceren onder het toeziend oog van de controlearts. Deze arts mag alle maatregelen nemen en controles uitvoeren om de oorsprong van het plasje met zekerheid vast te stellen. Wat hij of zij daarvoor concreet doet overstijgt waarschijnlijk onze fantasie.
    Ben je zeker dat Anciaux onomwonden bedoelde dat mannen door mannelijke en vrouwen door vrouwelijke artsen moeten gecontroleerd worden en dat het niet aan je half oor lag? In dat geval, waar moet je zijn voor het relletje?

  3. Ja zie je, nu doe je me weer twijfelen.
    Ik heb het niet kunnen dubbelchecken, ik geef toe, en dat is niet mijn gewoonte. Ik vind er nergens iets van terug. Mijn verontwaardiging was groot, en ik heb de inleiding van het gesprek inderdaad maar half gehoord en dus misschien de rest verkeerd begrepen. Deze nacht ben ik in slaap gevallen toen ik wachtte op het gesprek in heruitzending, wnat ik wou inderdaad horen of ik het niet misverstaan had. Heeft iemand dit nog gehoord, gezien?

    Het bezwaar van de sportbond heb ik effectief correct begrepen, lees hieronder:

    De sportbond Sporta stuurde de minister eerder deze week een brief, waarin de handelwijze van de dopingcontroleur gelaakt werd. Sporta pleit voor een duidelijke richtlijn bij dergelijke gevallen. De sportbond stelt zich ook vragen over het tijdstip van sommige controles (soms tussen 21u ’s avonds en 5u ’s ochtends) en bij de praktijk dat mannelijke wielrenners soms door vrouwelijke artsen worden gecontroleerd (de morgen 17/03/08)

  4. Maar ik wil je niet doen twijfelen. Ik bedoel maar dat je toch je eigen oren en ogen niet kan geloven als je dergelijke uitspraken hoort of leest. En inderdaad, waar blijft de collectieve verontwaardiging?

  5. Ik geloofde inderdaad mijn oren niet en dan twijfel ik inderdaad achteraf nogal eens of ik het wel goed gehoord hebt, net om de reden die je aanhaalt.

  6. Ongeloofelijk! bij deze uit ik mijn verontwaardiging

  7. Hé wakker worden!

    “Moslimmannen weigeren hun vrouwen laten te behandelen door mannelijke gynaecologen”

    “Sportbond en atleten eisen mannelijke dokters voor mannelijke sporters en vice versa”

    Waar zit het verschil?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

