tv tip 11/1 – de italiaanse droom

DE ITALIAANSE DROOM – ZONDAG 20.20 U – NED1

Nu ben ik niet direct een fan van reality-soaps, afvalseries en aanverwanten, maar toch is dit de tweede deze week die me in de ban houdt. Ik ben niet van plan één aflevering te missen de komende weken.

In De Italiaanse droom” moeten vier koppels samen een villa verbouwen tot een B&B. Voor de winnaars wordt de droom waar en wordt de villa hun eigendom. Dit is een thema wat me zeer aanspreekt, gezien ik zelf zo heel af en toe wel eens durf weg te drijven op deze droom. Waarvan ik me gelukkig bijtijds realiseer dat het – gezien mijn karakter – beter een droom blijft. Daar kan ik van genieten.

Maar net daarom dat ik maar al te graag meega in de Italiaanse avonturen van de nuchtere Nederlanders.

Het programma is opgevat als een soort Expeditie Robinson, maar dan als eiland een Italiaans dorpje. Doorheen de serie hebben de kandidaten, zoals het hoort in dit soort programma’s, opdrachten. In Italië hebben de opdrachten ook zin. Zo moet er de hele serie door een cursus Italiaans gevolgd worden, wat dan vervolgens moet gepraktiseerd worden, in de aflevering van deze week op de plaatselijke markt. Er worden kooklessen gegeven door een Italiaanse “mama” en hierop aansluitend bestaat een opdracht er uit de plaatselijke bevolking uit te nodigen voor de zondaglunch. Tenslotte moet vanzelfsprekend – het zwaarste werk – de villa verbouwd worden, wat ook inhoudt moeilijke verlopende onderhandelingen en prijsafspraken met Italiaanse vaklui. Die het vervolgens – helaas clichématig – helemaal verknoeien, tot grote wanhoop van de hardwerkende enige bouwvakker onder de Nederlandse stellen.

Op het einde van de aflevering krijgen de deelnemers een juryrapport over de geleverde prestaties. Waarbij je in de huiskamer natuurlijk zit te foeteren om de verkeerde keuze. Wat de kandidaten echter niet weten is dat er een dorpsraad (consiglieri) opgericht is die moet beslissen welk koppel de inwoners zelf verkiezen als dorpsgenoten. Deze beoordeling is verrassend anders dan die van de jury en laat je instemmend knikken: “Slimme mensen, die Italianen.”

Ach, het is niet eens voor de wedstrijd dat ik kijk. Het is gewoon één groot vakantie-uurtje. Zon, weidse panorama’s, schilderachtige dorpjes, cuccina Italiana. En een uur lang heerlijk Italiaans gekwetter. Met als schitterendste en niet mis te verstane uitspraak deze week, uit de mond van een aannemer aan de onderhandelingstafel met de Nederlanders: “Sconto è morto!”

tv tip 10/1

6 reacties

  1. Dit programma is mij onbekend. Ik zal toch eens gaan piepen. Maar ik wil mij niet inbeelden dat kwetterende toeristen hier mijn berg komen bevolken.

    Was getekend

  2. Daar ga ik naar kijken!!
    Tip: gebruik die schitterende uitspraak vandaag ook maar eens

  3. Reality-soaps zijn saai, behalve als ze zich in het buitenland afspelen! ‘Ik vertrek’, ‘De Italiaanse droom’ ze boeien mij ook. Soms eindigt de droom wel eens in een nachtmerrie. Dat behoedt dromende kijkers voor al te impulsief gedrag. Hoe de plaatselijke bevolking tegenover de nieuwkomers staat vind ik ook altijd interessant, maar ik krijg er toch een beetje plaatsvervangende onwennigheid van. Wat wil dat trouwens zeggen: sconto è morto? Wat is er dood?

  4. Kijk, veel mensen denken dat Italiaans moeilijk is, dat is beslist niet waar. De Italiaanse taal die heeft een aantal woorden die zo op het Nederlands lijken dat je ze al meteen kan verstaan. Alleen, en daar moet je op letten, die Italianen vergeten moedwillig de eerste lettergreep.
    B.v.: Storico = hisrorisch
    Sconto = disconto.
    Ik denk dus dat die Italiaanse aannemer bedoelde dat de Nederlanders op geen korting moesten rekenen want disconto is dood.

  5. Goeie tip! Ik hou ook zo van dat gezellig Italiaans getetter met een portie pasta in de ‘domani’ stijl.

  6. […] Ik hou mij hart vast voor de VTM-versie van de Italiaanse droom. […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

