dvd tip 10/1 – monsieur ibrahim

MONSIEUR IBRAHIM ET LES FLEURS DU CORAN – FRANCOIS DUPEYRON – 2003

Bij mijn laatste verblijf in Levroux (FR) stootte ik al shoppend in de Champion op een rekje DVD’s. Je kent dat wel, verloren tussen de instant soepen en de patatten. Meestal slappe films, het rekje trekt zelden mijn aandacht. Maar Omar Shariff op de hoes van de eerste DVD, daar kon ik niet zomaar omheen. Een mij onbekende film, de regisseur deed een belletje rinkelen, toonaangevend in Frankrijk, maar onbekend in België. Ik herinnnerde me niet direct al een film van gezien te hebben. Een interessant gegeven, besloot ik na lezing van korte inhoud. Toch maar meenemen, voor 4,99 eur heb je geen cinematicket en Omar zag er zelfs op oudere leeftijd heel charmant uit.

Het was geen weggesmeten geld. Het bleek een schitterend filmpje te zijn over een Turkse winkeluitbater en een Joodse jongen, Momo, wonend in een hoerenbuurt in Parijs in de jaren zestig. De puberjongen vindt een klankbord bij Monsieur Ibrahim, een aanhanger van de Soefi-beweging. Er onstaat een mooie vriendschap en Ibrahim wordt, met al zijn wijsheid, een ware mentor voor Momo. (Gebaseerd op het gelijknamig boek van Eric-Emmanuel Smitt)

Prachtig in beeld gebracht, schitterende setting van het Parijs van de jaren zestig, heerlijke muziek, meer dan uitstekend geacteerd. Omar Shariff won een Cèsar voor zijn rol in deze film.

dvd tip 09/1
2 reacties

  1. Genoteerd! Jammer dat deze trailer wat surrealistisch is ‘asynchroon), maar het lijkt me de moeite!

  2. Ik heb dat boekje hier thuis liggen maar heb het nog niet gelezen,de andere boeken van Schmitt daarentegen wel!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

