werkloos

MASTER VOOR HET LEVEN

Koen Fillet heeft geen diploma. En Feyten ook niet. Sir Alan evenmin. Ik verklap u geen geheim, de eerste twee hebben het vorige week zelf verteld op de radio. Sir Alan kokketeert er mee. Mij stoort het niet. Laat staan dat ik me dit trouwens ooit afgevraagd heb.

Ik heb er ook geen. Hoe dat komt doet er eigenlijk niet toe. Misschien zou ik er evengoed nooit één gehaald hebben, maar dat heb ik nooit zelf kunnen ondervinden. Dàt vind ik wel spijtig, dat ik het niet weet. Verder heb ik er leren mee leven. Leergierig genoeg, kennis kan je overal en altijd vergaren, en aan avondcursussen geen gebrek.

Regelmatig steekt het echter de kop op. Word je er mee geconfronteerd en op gewezen. Dat je “minder” bent. Zelf in blogland heb ik dit al mogen ondervinden. En de afgelopen weken weer irl. Ineens en onverwachts. Word je er naast de gebruikelijke blabla van reorganisatie fijntjes op gewezen dat je niet over “de nodige kwalificaties” beschikt om een job waar je je al meer dan acht jaar voor inzet , verder te kunnen uitoefenen. Het kind moest een naam hebben, dus misschien til ik er te zwaar aan. Maar toch. Het feit alleen al dat ze het als een argument kunnen gebruiken. Het maakt me zo kwaad. Het maakt een mens onzeker, het brengt je van je stuk en je raakt erdoor van de kaart. Dat ineens weer dat papiertje van tel is.

Je hebt het of je hebt het niet. Het is voor het leven. Een bio-ingenieur die na zijn studies een totaal andere richting uitgaat en pakweg dertig jaar zelfstandig frituuruitbater wordt mag zich na al die jaren nog steeds bio-ingenieur noemen. Want hij heeft nog wel ergens een papiertje liggen waarop vermeld staat dat hij dat is. Alhoewel hij in dertig jaar geen jota bijscholing gevolgd heeft. Noch enig vakblad gelezen heeft en de hele bio-industrie hem kan gestolen worden. Gepensioneerde bio-ingenieur.

Denk er eens over na. Ja, u kan weer opmerken dat ik altijd alles wat in het absurde trek, maar daar is een reden voor. En natuurlijk wil ik zelf ook behandeld worden door een dokter of tandarts die daar ook effectief voor opgeleid is. Ik ben geen idioot. Maar sta er toch eens bij stil. Voor u uw oordeel over een mens laat afhangen van dat papiertje.

Ik moet beginnen met solliciteren. Met op mijn CV: “Diploma’s: geen”.

9 reacties

  1. Wel, wel, dat zegt in feite meer over je baas dan over jou. Ik heb er in Leuven genoeg zien afstuderen die ‘het’ niet hebben, maar wel fijntjes uren achter hun bureautje zaten en dus toch hun diploma behaalden. Dat het als ‘toegangsticket’ een rol speelt, daar kan ik nog in komen. Maar als je al acht jaar de functie uitoefent… dan kan ik alleen maar ‘zuchten’ 😉
    Til er maar niet te zwaar aan. Het komt allemaal goed. Dat kan je ‘lezen’ in je, overigens zeer aangename, blog.

  2. Hier zit een interessant blogstuk in. Trouwens uw baas beschikt toch wel over een auto waarop U uw eventuele negatieve energie kan op botvieren, of niet?

    Was getekend

  3. Een diploma zegt dat je een opleiding hebt genoten in één of ander vak. Voor alle andere vakken ben je dus net zo goed dilettant.
    Het is natuurlijk wel gemakkelijk zo een diploma, je hebt een sticker op je hoofd: “ik kan het” en moet je dus niet steeds weer bewijzen. Een wergever die na 8 jaar vaststelt dat je niet over de nodige kwalificaties beschikt, beschikt volgens mij niet over de nodige kwalificaties.

  4. Leve de universiteit van het leven!

  5. Gerda, eerst en vooral wil ik zeggen dat ik met je meeleef en weet wat je nu doormaakt. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Twee jaar lang het beste van jezelf geven, om de haverklap naar het buitenland, het gezin verwaarlozen en dan hokus pokus het toverwoord: “reorganisatie”. Van de ene dag op de andere bij het grof vuil gezet. Zelf heb ik daar zwaar van afgezien. Mijn fout is geweest dat ik de tijd niet nam om het te verwerken en onmiddellijk een nieuwe job zocht en vond. Pas later ben ik er finaal onderdoor gegaan. Dus als ik je een gouden raad mag geven: neem voorlopig tijd voor jezelf, kom tot rust, ga niet meteen beginnen solliciteren…

  6. Tnx@all for your support! Eerlijk gezegd, ondanks alle schitterende “In de Gloria” momenten van de laatste weken, het is een klap.

    Na een week begon ik me al schuldig te voelen dat ik hier zomaar zat te zitten. De tips op vacature

    (1. Niet panikeren

    De wereld stopt niet met draaien als je ontslagen wordt. Weersta de verleiding om direct en in het wilde weg te gaan solliciteren of om de eerste de beste job te aanvaarden.

    Het is beter om je ontslag even te laten bezinken zodat je je wat later goed voorbereid terug op de arbeidsmarkt kunt begeven.)

    stelden me echter gerust, ik MOCHT/MAG gewoon even niets doen.

    Daniêl, blij dat jij dat hier ook nog eens bevestigt wat mensen in mijn omgeving me ook al op het hart drukten. Dank je.

  7. ‘Geen tijd nemen’ is een fout die men al te dikwijls maakt bij de klappen die men krijgt in het leven. Misschien komt dit voort uit het verlangen je oude leven terug te vinden, het niet kunnen aanvaarden dat je leven veranderd is. Tijd is dan je beste vriend.

  8. Tiens? Ik dacht altijd dat jij zo op je plaats zat in je job.
    Met figurantenrolletjes in reclame kan je ook het beleg op je boterham niet verdienen zeker?
    Dit moet hard aankomen. Hopelijk vind je iets helemaal naar jouw maat.
    Sla het luik ‘diploma’s’ over op je cv en benadruk je ervaring.

  9. Dat was ook zo, superjob. Het was als een donderslag bij heldere hemel. En figuranten, tja, ik wéét toevallig heel goed wat die verdienen, dus dat is niet echt een aanrader. (Hé, dat brengt me gelijk op een idee voor een blogstukje, dank je!)
    Alle mogelijkheden liggen open zal ik maar denken.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

