topless vergaderen

WIJSHEID MOETAANGELEERD WORDEN

In een tijd dat ik nog een job had, ben ik me in de loop der jaren meer en meer gaan ergeren aan de “meetings”. Een rondetafel gesprek met collega’s om de stand van zaken te overlopen. Dat moet het doel van de vergadering zijn. Met een strakke agenda en agendapunten. Met aandacht en resultaten.

Naargelang er meer en meer laptops de intrede deden op de werkvloer, werden het schriftje en de pen op de vergaderingen vervangen door de elektronische notebook. Het laatste jaar was de lange tafel één aaneengeschakelde rij van opengeklapte laptops met ertegenover een identieke rij. Met naast de laptop de gsm. En de gezichten van de collega’s verscholen achter een apple.

Ik vertikte het mijn laptop mee te nemen. Mijn boekje en pen bleven mijn bondgenoot. En mijn aandacht. Maar de laatste maanden moest ik naast mij op het scherm van mijn collega spieken, want zelfs een agenda werd niet meer gemaakt, laat staan afgedrukt. Men kon toch alles volgen rechtstreeks op het scherm?

Aandachtig vergaderd werd er niet echt. Diep ingegaan op eventuele vragen en problemen al evenmin. Want tijdens de vergadering was iedereen druk bezig met chatten, mails checken en tegelijk ook nog eens smssen. De helft van de vragen of aangekaarte problemen werden door de helft van de deelnemers niet gehoord omdat ze met iets anders bezig waren. “Euh, wat?” was de meeste gestelde vraag.

Het zal niet bij ons mijn ex-werkgever alleen zijn, deze evolutie. Het was de grote klacht op Hertoginnendal in de moeilijke maanden van de regeringsvorming. Het blijkt zelfs een wereldwijd probleem. Want kijk. Ik ben weer eens door mijn hardnekkige weerstand, die op het werk als “conservatief” uitgelegd werd, trendsetter geweest. Want wat hoor ik hier nu net in het nieuws op Canvas:

“In Silicon Valley, het walhalla voor de computerwereld, is een nieuwe trend gesignaleerd: topless vergaderen.

En dan bedoelen ze laptop-less. Computers, iPhones en Blackberry’s zijn dan absoluut verboden. Apparatuur zou werknemers maar afleiden van de vergadering. Door apparatuur tot taboe te verklaren zouden bijeenkomsten succesvoller kunnen verlopen.”

Succesvoller. Aandachtiger. Zo zie je maar. Het blijft echter eigenaardig dat dit op TV moet gezegd worden. Vanuit Sillicon Valley. Terwijl een kind dit kan zien.

Update: verslag houbi – gedaan met topless vergaderen

4 reacties

  1. ‘k ben met dat topless vergaderen toch al serieus “in affronten” gevallen. Alhier mijn relaas: http://houbi.com/?p=238

  2. Ja, las deze ‘Morgen’ dat professor Herman Van den Broeck (partner Vlerick Management School) daar ook zo over denkt. Om creatief te zijn (en tot oplossingen te komen), moet je blijkbaar met je rechter hersenhelft denken. Wie met informatie bezig is, denkt blijkbaar ‘links’. Mochten onze beide hersenhelften nu eens samen kunnen werken… Maar het is kennelijk of/of. Je ex-werkgever zal nog eens aan je denken!

  3. Toen ik nog een job had, was dat hetzelfde liedje. Een batterij laptops rond een grote vergadertafel. En maar gewichtig doen, en maar doen alsof men druk bezig was, tussendoor een sms’je, een mobiel gesprekje, moet allemaal kunnen. Ik ben blij dat ik daar niet meer moet op staan kijken.

  4. Dirk mijn excuses, ik vond je reactie tussen mijn “spam”. Bij deze hersteld.
    Hilarisch trouwens, je topless-vergadering!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

