expo tip 09/1 – pipilotti rist

PIPILOTTI RIST

In mijn ander leven ben ik een kunstenares. Houd ik net zoals Louise Bourgeois op 97-jarige leeftijd audiënties in mijn appartement voor jonge kunstenaars. Ben ik Nico en dwaal ik rond in the Factory. Schrijf ik feministische boeken en ga ik voor mijn grote liefde Jean-Paul op zoek naar vrouwvolk. (Of neen, dat zou ik niet gedaan hebben.) En vult u zelf maar verder aan.

Door het ontbreken van ook maar enig talent én het nodige lef ben ik in mijn huidig leven een doorsnee onopvallende burger. Maar dan één die wegdroomt in muziek, film en allerlei andere kunstdisciplines. En die getalenteerde kunstenaressen van nabij volgt.

Pipilotti Rist is er zo één. Een videokunstenares meer bepaald. Deze 46-jarige Zwitserse heette ook maar heel gewoon Elisabeth Charlotte, maar heeft zich omwille van haar kinderlijke speelsheid Pipilotti genoemd naar Pippi Langkous. Een biografie zal ik jullie besparen, die kunnen jullie hier lezen. Maar wanneer u hier geen zin in heeft is het toch nuttig om weten dat ze deel uitmaakte van een muziek en performance band: Les Reines Prochaines en dat dit tot op de dag van vandaag nog steeds doorspeelt in haar werken.

De meeste van haar werken op kan je hier (klik) bekijken. Simpliciteit, geluk en kleuren. Dit is vervoering en intens genieten. En herkenning. Schoonheid. Zonder meer.

Een kunstenares die haar mannetje staat.

expo tip 08/1
Plaats een reactie

Nog geen reacties

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

