cd tip 11/1 – B-52’s

FUNPLEX – B-52’S

Een welgemeend “joehoe!” gisteren bij het lezen van het bericht in de bisweekend van “De Morgen”. Na zestien jaar komt er eindelijk een nieuwe cd uit. Zestien jaar. Zolang is het geleden dat ik helemaal kon uit de bol gaan op de muziek van deze maffe bende. Af en toe hoor ik ze nog eens op de radio of luister ik nog eens naar “Cosmic Thing” of “Good Stuff”. Het maakt me vrolijk en blij.

The B-52’s waren een geval apart in die tijd. Niet direct in een vakje te steken. Ik herinner me nog precies door wie ik ze leren kennen heb. Een knappe én aparte kapper, van wie ik nogal onder de indruk was, was grote fan. Hij draaide ze in zijn hip kapsalon waar ik me in die tijd mijn kapsels liet aanmeten.The B-52’s waren later het perfecte excuus voor een gesprek. Eventjes, héél eventjes, hebben we nog overwogen om samen naar een concert te gaan.

Ondertussen ben ik in al die jaren al minstens twintig keer van kapper veranderd en is de knappe kapper, wanneer ik hem zo af en toe nog eens tegen het lijf loop, veel minder imponerend. Heel gewoontjes zelfs in mijn (ondertussen verwende) ogen. Maar de verklaring na zoveel jaren waarom we beiden hevige fan waren, vervat Fred Schneider tot mijn verrassing in het interview in een paar zinnen:

“We hebben outsiders een stem gegeven. Homo’s, ners, seuten, iedereen die geen deel uitmaakte van de incrowd, dàt was ons publiek. Als er één boodschap in grote neonletters uit onze muziek spreekt, is het wel: het is oké om iemand anders te zijn.”

Ik hol maandag naar de platenboer, benieuwd of ik er nog steeds zo vrolijk van word!

(Ik vermoed na visie van dit filmpje zelfs dat zij me de weg
naar het vintage en kringloopcentra gewezen hebben!)

cd tip 10/1

7 reacties

  1. O yeah! Ik ben een fan van Planet Claire, that’s were I wanna live!
    Hun laatste album vond ik niet zo sterk in vergelijking met het oudere werk, maar wie weet…

    Maar.. als daar een tournee van komt, ga ik zeker kijken 😀

  2. Aida, hier een stokje voor jou van mij.
    Vangen!

    http://margogogo.wordpress.com/2008/04/06/wat-voer-jij-uit-overdag/

  3. Eén woord: Cactusfestival.

  4. Goh ja, net gezien! Merci dat wist ik nog niet en dan ook nog in verwachting van Leonard Cohen! Wow! Het kan niet op.

  5. Zapnimf werd gisteren vrolijk van hetzelfde deuntje

  6. dat debuut (met de machtige gele cover) klinkt nog steeds als een “transmission from mars”. uniek, zot en dansbaar. ik ben alleszins ook benieuwd hoe het zal klinken na zo’n lange afwezigheid…

  7. Ik vraag me toch af waar ik zat 16 jaar geleden.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

