elders 03/1

ZIN EN ONZIN VAN EEN BLOGROL

Ik ben bezig met een lenteschoonmaak. In mijn leven, in mijn huis, in mijn tuin, in mijn geest. Opkuis. Dat gaat gepaard met wat bezinningen. Ook op blogvlak.

Sinds ik verhuisd ben heb ik merkelijk minder lezers. Veel minder eigenlijk. Dat was in eerste instantie wel de bedoeling van mijn verhuis maar ik vind het nu toch echt wel wat minnetjes. Een mens krijgt graag wat feedback. Een mens als ik toch, voornamelijk nu ik voorlopig niet meer werk.

In verband met minder lezers, – of moet ik schrijven minder bezoekers, want leest iedereen effectief ook wat je schrijft? – vraag ik me af, net als Ruben, wat de belangrijkheid is van een blogrol op een blog. Ik heb er namelijk doelbewust voor gekozen er geen te publiceren. Omdat ik het maar een gedoe van dienst en wederdienst vind. Vriendjespolitiek. Iets wat niet echt in mijn aard ligt. Ik had gedacht het anders aan te pakken (->tweede deel), maar ik weet niet of dit nu echt een goede oplossing is. Toch blijf ik bij mijn besluit.

Maar laat ik toch maar eens een testje doen. Of links in logjes helpen. Janien van The Sausage Machine is kampioen. Zij publiceert dagelijks een logje met tientallen links. Mooi én handig. Radio Plasky blijft goed bezig, en bevestigt me telkens weer hoe onverstandig het van mij is om niet te willen netwerken. Die mijnheer van De Standaard antwoordt mij nooit wanneer ik fouten meld, zelfs niet op mails (Ik blijf de link zoeken met Eugene Plasky laan/Jamblinne de Meux Plein) . Stijn, hogergenoemde Ruben en Stoffel hadden geen boodschap aan mijn stokje. Of zien de link niet, of bezoeken mijn blog niet. Ik die van hen wel. Kris van Kriskras, een nieuwe lezer sinds een paar weken, of althans nieuw in het reactieluik, wat ik zoals jullie weten zeer apprecieer. Zo ook Patrick. Wie hebben we verder nog buiten de oude bekenden. Ik lees nog steeds met veel plezier Hanenwurger. Mag best elke dag wat mij betreft. Heerlijk prettig gestoorde onzin. Brussel blogt blijf ik, ondanks het feit dat ik nu niet dagelijks meer in de file én in Brussel zit, graag en aandachtig volgen. Kwestie van de vinger aan de pols te houden. Muggenbeet, die ik ook zeer regelmatig een bezoekje bracht en graag las, stopt helaas, tenzij dertig reacties hem ervan kunnen overtuigen het niet te doen. Al een hele tijd, nog van voor ze uit België vertrokken zijn volg ik Mick en Wout. En niet in het minst omwille van de oogstrelende lay-out van hun blog. En tenslotte vind ik dat de blog van mijn vriendin jo best wat bekender mag worden en een permanent plaatsje verdient in de wordpress-top. Heerlijk avontuurlijke schrijfsels vanuit Singapore met schitterende foto’s van haar koloniaal.

Tenslotte heb ik beslist mijn gerdernissen blog stop te zetten. Volledig. Trop is teveel. Ik ga hem enkel aanhouden als archief en me concentreren op deze blog en onze fijne groepsblog.

Ben ik er vergeten? Ja, vanzelfsprekend. Ik bezoek er dagelijk meer en ander, zeker nu ik ook meer tijd heb. Goed voor een volgende aflevering van elders. Maar u kan ook nog terecht op die andere blog, daar staat wel nog steeds een blogrol.

Of anders roept u maar. Nu.

(update -> potverdorie, nu was ik toch nog vergeten te vermelden dat ik in de running was voor een Prijs bij Didi de Paris maar dat de wedstrijd afgeblazen is.)

27 reacties

  1. Stop! Ik heb je link gezien, maar ben nog aan ’t nadenken wat ik ga schrijven. Mijn dagdagelijkse bezigheden zijn eerder, euhm, oninteressant, ziet u. Dus, één dezer, komt eraan! …

  2. Hé, fijn!

    (En euh, sorry :-))

  3. Stokje niet gezien tot ik daarnet deze post las.

    Mmmm… Even nadenken over hoe ik een en ander kan formuleren vol foute Engelse termen…

  4. Hoe zou ik je toch kunnen troosten … Zucht … Is het niet des blogs dat er tijden zijn met weinig bezoekers / lezers?! Interessant, de bedenking (verzuchting) die je maakt over het verschil tussen bezoekers en lezers. Waar heb ik het gelezen?? Dat het zo werkt met blogs: een doorsnee bezoeker ‘verblijft’ slechts enkele seconden op een blog. Laat dat niet aan je hart komen, treur niet te hard om die ‘daling’ van de aantallen … Daar ben je geen stap of blogpost mee vooruit, denk ik. ‘Vertrouw’ eerder op je ‘vaste’ of trouwe lezers die je schrijfkunst naar waarde weten te schatten. Oei, hoor mij. Het is niet de bedoeling van me prekerig of bemoei’zucht’ig op of aan te stellen! Ver van! Wie ben ik, zeg.

    Gaat dat niet in golfbewegingen, die bezoekersaantallen? Blog maar door. Alles vloeit in blogland, je hebt niets en alles in de hand. Maar vertel eens: geen blogrol? Wat voor lijstje zie ik anders aan mijn rechterhand? Is dat geen blogrol?

    Veel goede moed! Ach, ik zie dat je al weer aardig bezig bent met biljetologie … Veel succes!

  5. Hier ben ik nog eens terug. Vergeten jou te bedanken voor de vriendelijke link! Zo onder de indruk van je gezucht-in-verzuchting dat ik me allereerst als trooster geroepen voelde.

  6. allez, jij krijgt toch veel respons???
    op al je berichten!
    en ge staat altijd in den top honderd, met een post of met je hele blog…
    dus dat is toch fantastisch!
    of ken ik er helemaal niets van?
    wellicht ben ik geen echte blogger, ik schrijf graag en lees graag het een en ander van een ander, maar om reacties te plaatsen voel ik altijd schroom. en als ik zelf al eens een zeldzame reactie krijg, val ik haast van m’n stoel.
    Maar ik lees wel iedere dag jouw blog.
    Al 17415 keer meegezucht.
    dat kan ik niet zeggen. zucht.

  7. Schroom? En dat voor een Vikingmeisje!

  8. Bedankt voor de link! Ik heb jouw blog wel ontdekt in een blogrol van iemand anders (vergeten van wie, maar doet dat er toe?). Dus ja, ik zie het nut er nog van in, anders was ik waarschijnlijk nooit op je blog verzeild en ik lees hem graag.
    Ik vind trouwens ook dat je toch wat reacties krijgt. Op mijn blog is er heel wat minder verkeer…

  9. Even melden dat IK je nog altijd lees. Geldt ook voor die vrouw in huis.

  10. we zullen zien, maar toch al bedankt!

  11. @peter&Lien: idemdito! Fijn!
    @all: dank zomaar, soms heeft een mens niet meer nodig.

    Maar inderdaad, j, je maakt daar een opmerking waar ik me zelf ook vragen bij stel, al sinds de eerste weken dat ik blog.
    k sta dagelijks in die top, met amper 80-100 “bezoekers” per dag. Moet ik me troosten met de gedachte dat al die andere er dan nog véél minder hebben? Of trekt dat systeem gewoon op niks?

  12. Er zijn gewoon teveel blogs. Die blogrollen vind ik wel handig want ik gebruik ze om te bloghoppen maar ik begrijp niet hoe je zo 40-50 blogs op je roll hebt, die allemaal bezoekt en dan nog tijd over hebt voor je eigen blog. Ik ben een trage typer en daarom heb ik werk genoeg met reacties op een paar blogs. Al zijn er nog een paar anderen waar ik graag en regelmatig kom zonder een reactie te laten. Melancholia, Oker, Pierre Du Coin, Muggenbeet, Singajo, Zeezicht, M-Go…..bij deze: ik kom ook graag op jullie blogs.

  13. De statistieken verlies ik nogal eens uit het oog, maar als ik ze bekijk schrik ik toch wel. Zouden al die mensen deze zever lezen? Terwijl ik er van uitga dat slechts een handjevol mensen (5 dus) onze blog bezoeken. Stel je voor dat tussen die bezoekers bekenden zitten!

  14. tiens, ik wist niet eens dat dezelfde persoon achter beide blogs zat. waarom ben je gestopt met de gerdernissen?

    btw, het heeft tijd nodig voor er evenveel volk naar een nieuwe blog komt: hoe meer posts hoe meer googletraffic.

    en die top 100: ie-de-reen staat daarin, dat heeft echt weinig te betekenen.

    waarom blog je: veel lezers, veel voldoening, goed schrijven, een combinatie? als je meer lezers wilt, kun je inbeter derdaad meer fgerichte acties ondernemen: linken, verwijzen naar andere blogs, meer commenten en ja, een blogroll. Of naar Girl Geek Dinner komen.

  15. @ Aïda:

    Oppassen voor de klassieke valkuil. Kwaliteit zou moeten primeren op kwantiteit. Maar eerlijk gezegd maak ik me op dat vlak weinig zorgen om jou. Secundo: alles is relatief. Vergeleken met de ‘boom’ op Gerdernissen op het eind is het nu misschien wat minnetjes, maar je moet ook zien van waar je komt. Ik denk dat heelwat bloggers heel gelukkig zouden zijn met 80 à 100 bezoekers per dag als ze dat zouden vergelijken met het aantal visits dat ze op dit ogenblik hebben. Tertio: blogs zijn een afspiegeling van de maatschappij, in die zin dat hetgeen plat en populistisch is doorgaans meer bezoekers trekt dan ‘zware’ blogs met bloedende harten. Ten vierde: over welke ‘top’ hebben jullie het eigenlijk? Gaat het om een WordPress hitparade?

    @ blanche:

    Dat selecte groepje van (vaak stille) bewonderaars en meelezers, daar doe ik het voor. Bedankt!

  16. @ Aida
    Amper 100!!!!
    Troost u maar:
    ik ben al blij met een stuk of 10!
    En dankzij u zijn het er soms een hoopje meer,
    maar 100?
    als die dag ooit komt val ik (nogmaals) van mijn stoel.

  17. @DDNel: ik veronderstel toch dat je met “deze” verwijst naar De orde 😉

    @Lamazone: een grote teleurstelling ivm de blogwereld, ramptoerisme en als gevolg daarvan onderduiking. Dat was de reden dat ik gestopt ben met “gerdernissen”. Maar ’t is verwerkt, ik ben nu bezig aan een ander verwerkingsproces 🙂

    @Singajo: de dag dat je valt is nabij, wedden?

    @Blanche: veel te veel blogs, wanneer je begint door te klikken raak je het noorden kwijt. Maar soms is het echt wel de moeite. Gisteren en ik begonnen aan de wordpress lijst: Italiaanse blogs.

    @Daniel: idd. idd en idd de WordPress top http://botd.wordpress.com/top-posts/?lang=nl (daar kan je ook blogs met verschillende talen vinden)

    Ik kan er weer een tijdje tegen!

  18. Eenvoudige formule:
    (naam bekende vlaminge) + naakt/tieten/…= kijkcijfers

    Vraag is of je dat wil. .

  19. Waren we het er dan niet over eens dat we eigenlijk bloggen voor onszelf en niet voor een ander? (P.S. Ik had gisteren 241 bezoekers!)

  20. Prettig Gestoorde onzin???!! Onze plannen om de wereld te veroveren met slechts een vlakgom, een plamuurmes en een krat BVO-tjes dienen serieus genomen te worden!

  21. Geachte mevrouw,

    Gelieve mijn verontschuldigingen te willen aanvaarden vanwege de op- of afgeblazen wedstrijd. Het lag echt niet aan u. Een oude filosoof heeft het al eens gezegd (lang geleden): l’enfer c’est les autres.

    Didi de Paris
    Tekstiel Baron

  22. @ Aïda:

    Die WordPress hitparade bevestigt mijn vermoeden: hoe lager het niveau van je blog, hoe hoger de ranking. Sorry, het moest er eens uit.

  23. Bloggen doen we niet voor onszelf, als we eerlijk zijn willen we graag gelezen worden en zien we graag reacties verschijnen.

    Een blogrol heeft voor mij wel een functie.
    Met de blogrol in mijn blog geef ik aan welke blogs ik interessant vind.
    Op regelmatige basis update ik hem: blogs die mij niet meer boeien vliegen eruit en nieuwe blogs die ik ontdek en interessant vind voeg ik toe.

    Ik zie het niet als een vorm van vriendjespolitiek, al wil ik daarmee niet gezegd hebben dat er zeker wel zullen zijn die hun blogrol wel als dusdanig gebruiken.

    In mijn blogrol staan links naar bloggers die mijn blog niet lezen en dat vind ik absoluut niet erg. Het is niet omdat ik hun blog graag lees dat zij mijn schrijfsels interessant moeten vinden en omgekeerd.

  24. aha, m-go: mijn blog vloog uit je blogroll, maar hij blijft je wel boeien? 🙂

  25. gerda! zijt gij het!

  26. Ik ben het 🙂

    Mijn excuses indien ik sommigen zou misleid hebben, dat is niet de bedoeling geweest, ik heb altijd gedacht dat ik wel “herkenbaar” genoeg bleef.

  27. Zeg wordt Hanenwürger nog elke dag gelezen of hoe zit dat????


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

