master in de biljetologie

EENVOUDIG WEG MET “DE LIJN”

“Ik wil graag een vervoerbewijs voor een rit naar Leuven.”

Buschauffeur:

“Bent u van plan een frequent reiziger te worden of wil u een eenmalig vervoersbewijs? In het eerste geval hebt u twee mogelijkheden: frequent over een langere periode of frequent binnen de week of de maand. Indien frequent over een langere periode raad ik u een abonnement aan voor één, drie, of twaalf maand. Hierin heeft u dan weer de keuze uit een abonnement enkel voor het net van De Lijn of indien u reeds beschikt over een abonnement van het openbaar vervoer van de TEC, MIVB of NBMS dan kan u een gecombineerd abonnement aanschaffen aan verminderd tarief. Indien u dit laatste niet heeft dan zijn er verschillende mogelijkheden afhankelijk van uw leeftijd: indien u jonger bent dan vijfentwintig kan u zich een buzzy-pas aanschaffen. Bent u tussen vijfentwintig en vijfenzestig kan u zich een omnipas aanschaffen. Vanaf vijfenzestig kan u een omnipas65+ bekomen, hiermee heeft u recht op gratis openbaar vervoer op vertoon van u dit gratis toegestuurde abonnement. Indien u jonger dan zes zou zijn dan heeft u eveneens recht op een gratis abonnement. Dit abonnement is echter niet bij mij verkrijgbaar maar ik kan u wel een formulier, conform te taalwetgeving die bepaalt dat Nederlandstalige formulieren enkel mogen uitgereikt worden in Vlaanderen en Brussel en in Brussel Franstalige formulieren mogen uitgereikt worden op verzoek, overhandigen. Dit formulier kan u ingevuld terugsturen naar een lijnwinkel.

Vermits u echter op dit ogenblik nog niet over een abonnement kan beschikken moet u gebruik maken van één van de andere mogelijkheden. Zoals daar zijn: u koopt een biljet korte of lange afstand naargelang het aantal zones dat u wenst te reizen. Korte afstand betekent één of twee zones, lange afstand meer dan twee zones. Het korte afstand biljet blijft één uur geldig en kost 1,60 eur. Het lange afstand biljet blijft twee uur geldig en kost 2,70 eur . Indien u van plan bent meerdere reizen te maken én in afwachting van uw abonnement dan kan u een lijnkaart kopen. Deze is geldig voor meerdere ritten en kost elf eur wanneer u zich die aanschaft bij mij op de bus.

Beschikt u echter over een verminderingskaart zijnde BGJG of WIGW, dan kan u zich een lijnkaart% aanschaffen waarmee u aan verminderd tarief rijdt. In voorverkoop kost een lijnkaart echter slechts acht eur en een lijnkaart% zes eur. De voorverkooppunten zijn de lijnwinkels, krantenwinkels en supermarkten die het logo van De Lijn op de deur voeren en automaten aan bepaalde stations. De lijst met de verkooppunten kan u vinden op de website van De Lijn. In deze voorverkooppunten kan u ook de andere biljetten in voorverkoop en dus goedkoper aanschaffen (korte afstand 1,10 eur en 2 eur lange afstand).

Kan u echter door middel van een kaart aantonen dat u slechtziende bent of blind dan mag u gratis mee. De blindegeleidehond die u eventueel zou kunnen bijgehad hebben ook. Indien u een begeleider nodig zou gehad hebben dan diende deze wel te betalen tenzij u over een kaart beschikte die aantoonde dat uw begeleider niet moet betalen. Wil u vandaag meerdere reizen ondernemen dan raad ik u echter een dagpas aan. Hiermee mag u een hele dag reizen op het netwerk van De Lijn. Bent u echter jonger dan twaalf dan kan u zich een dagpas kind aanschaffen. Indien u echter jonger dan twaalf bent én u wordt begeleid door een iemand die ouder is dan twaalf in het bezit van een abonnement dan mag u gratis mee, samen met nog drie andere vrienden of familieleden van min twaalf jaar. Bent u asielzoeker, trekt u een leefloon of heeft u een inkomensgarantie, bent u een jongere begeleid door een voorziening van de Bijzonder Jeugdzorg of bent u werkzoekende in trajectbegeleiding dan kan u een jaarabonnement aanvragen voor 25 eur.

Ik zie echter dat u een fiets bijheeft. Indien hij opplooibaar is mag u die gratis meenemen, indien niet dan moet u deze helaas achterlaten aan de bushalte tenzij we ons zouden op de kusttram bevinden, dan had u ook een biljet kunnen kopen voor een niet-plooibare fiets. Dit zou u dan twee euro gekost hebben. Had deze lijn Anwerpen of Gent bediend, dat had u ook een sms-ticket kunnen aankopen. In Mechelen en Antwerpen een VOT-abonnement en in het gebied Maas-Rijn een Euroregio-ticket. We zijn nu echter in het Brussels Gewest, u kan uw biljet dat geldig is voor het net van De Lijn upgraden naar een biljet dat ook geldig is op het net van de MIVB (tram/metro/bus) de zogenaamde Jump stadskaart of Jump voorstadskaart. Dit kost twee euro. In voorverkoop echter minder. Dit biljet is één uur geldig.

Indien u een militair uniform had gedragen of ik uw gezicht herkend had als dat van een parlementariër en u uw vrijverkeerkaart had kunnen voorleggen, dan had u gratis mogen meerijden. Ik zie echter dat u, ongeacht de keuze die u gaat maken in het soort biljet, aanstalten maakt om uw biljet aan te kopen met een briefje van twintig eur. Dit kan ik niet toestaan. Ik moet u dus een formulier opstellen met uw identiteitsgegevens zodanig dat u uw biljet kan betalen met bankoverschrijving binnen de veertien dagen. Indien u zou weigeren dan moet ik u toch drie keer vragen een biljet aan te kopen. Wanneer u nog steeds weigert dan moet ik de dispatching oproepen om u te laten verwijderen van de bus. U kan hiervoor een boete krijgen die kan oplopen tot 750 eur. Maar kijk nu waait uw bankbriefje net weg en zegt u mij dat u geen ander geld meer bijhebt!? Ik kan u nu een ander formulier met bankoverschrijving overhandigen ‘reiziger zonder geld dat u binnen de veertien dagen moet voldoen. Dit brengt echter een meerkost mee van vijf eur.

Maar u treft het: u ziet hier op het haltebord een rode stip staan, uw rit is gratis op voorwaarde dat u afstapt aan een ander haltebord met een rode stip.

Voor de aanvraag van gratis vervoersbewijzen ingeval u uw nummerplaat auto ingeleverd heeft (DIMA), u geniet van het derdebetalersysteem, u een andere handicap hebt dan blind of slechtziend zijnde, u werkzoekend bent met beroepsopleidingscontract, u houder bent van een statuut nationale erkenning, u journalist bent of oorlogsinvalide of een agent van de geïntegreerde politie of u wil een kaart voor vaderlandslievende redenen of een poppelepee-pas dan verwijs ik u graag door naar onze website www.de lijn.be”

“Que?”

Advertenties

13 reacties

  1. Met de lijn zou je er al zijn!

  2. This must be Belgium..the short of absurdistan.
    “Rijden” er nog bussen trouwens ?

  3. Ga toch te voet.

    Was getekend

  4. Wat een buschauffeur! Moet dringend ontslagen worden want hij heeft u niet over de belbus ingelicht! En over de evenementenbiljetten! En…

  5. Niet te verwonderen dat die bussen vaak te laat arriveren… wat een litanie! Een mens zou van miserie alleen al de wagen nemen
    😉

  6. Die rode stippen… is dat écht?

    Waar is mijn rode stabilo-marker 5 mmm?

  7. Voor de prijs van al die biljetten samen kan je zelf een bus kopen.

  8. Alle info in dit bericht is gegarandeerd 100% correct.

  9. Als je rode stiipen hebt op schoenen of ander kledingstuk mag je ook gratis mee .

  10. Excusez-moi monsieur, je n’ai rien compris, je ne parle pas le nerlandais, il y a moyen de m’explicer en français?
    Merci beuacoup, dankoewel.

  11. En een rode paddestoel met witte stippen? Wat doen we daarmee?

  12. In de tijd dat ik nog met de bus pendelde, was dat toch een héél stuk eenvoudiger: je had een abo, een strippenkaart of je betaalde cash. That was it.

  13. Zet deze uitleg bij Wikipedia en je zal veel succes oogsten. Het spaart duizenden mensen een telefoontje naar De Lijn.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s