mag ik ze of mag ik ze niet?

EEN SUBJECTIEVE INDRUK VAN SYMPHATIE

Plus.

Ik wist dat allemaal niet. Wat ik hier net in De Standaard lees. Dat Jelle een “drugverleden” heeft. Weggelopen is van huis, dat zijn deelname aan “mijn restaurant” een eerbetoon is aan zijn vriendin en moeder. *Amaai seg*. Dat het daarom is dat de Charlekijn afgevallen is en niet zij. Ik wist daar niets van, tot nu. Symphatieker zal Jelle zich daardoor niet meer maken bij mij, want zonder dit allemaal te weten was hij mijn voorkeur sinds ik het programma -nog maar viertal uitzendingen geleden- volg. Ik mag hem wel. Natuurlijk heeft hij het voordeel van zijn naam, hoe kan iemand die “Jelle” heet me niet opvallen en gunstig stemmen. Maar buiten dat is hij nuchter, hardwerkend, relativerend, fijn in de omgang en heeft hij vooral véél zin voor humor. Zijn moeder lag me minder. Te zenuwachtig, te stresskip, te onzeker, te “oei ai, ik ben bang, ik kan dat niet”. Dat enerveert me. Mens ga ervoor, dacht ik dikwijls. Maar ze leert en het betert. Dus om die reden mag Jelle winnen. Niet om de underdogpositie. Laat ons daar nu toch eens vanaf stappen. Gewoon omdat hij het verdient.

Min

De Russische ambassadeur heeft gelijk. Het IS niet veilig in Brussel. Ik val in herhaling, maar ik ken minstens ZES personen persoonlijk die in Brussel al het slachtoffer geworden zijn van een “overval, aan het rode licht autoraam ingeslagen of gewoon zomaar op straat. Dus Mijnheer De Ambassadeur, het zijn niet enkel u en uw diplomatenvrouwen die het doelwit zijn. Waarom zou u beter moeten beschermd worden dan andere burgers? Waarom meent u dit voorrecht te hebben? Bescherm u voor mijn part zoveel u wil en rijdt met uw eigen gepantserde wagens door de stad. Wijs de politici op het probleem, wijs hun op hun verantwoordelijkheden, u hebt de kans, naar ons wordt niet geluisterd. Maar vraag niet om dit speciaal te doen enkel voor u en uw entourage op kosten van de staat. Wij hebben daar evengoed recht op. En het had u net iets symphatieker gemaakt indien uw aanklacht in die geest geweest was.

Plus

Nog in het nieuws deze week: de bonnenman. Geweldig. Het verschil tussen “muggenzifter” en “actievoerder”. Muggenzifter ben je wanneer je bijvoorbeeld een kleine zelfstandige pakt op een lettertje dat hij vergeten is in een advertentie in een plaatselijk weekblad omdat hij de materie niet zo onder de knie heeft. Actievoerder ben je wanneer je multinationals en grote bedrijven pakt op hun fouten. Omdat hun reclamecampagnes uitbesteed worden aan reclamemakers en ze een hele leger juristen ter beschikking hebben. En omdat we als kleine consument zelden gehoor vinden of gelijk halen bij hen. Omdat er ook weinigen zijn die hierom de moeite nemen. Bonnenman, ja dus, omdat ik het wel zou willen doen maar me inderdaad wel zelf zou afvragen: “Waar ben ik mee bezig?”

Min

Een mevrouw kraakt een huis. Een a-typische kraker. Een villa kraken van een voor de deur vermoorde Russische maffia-baas. Je moet maar durven. Bewondering dus omdat ze het lef heeft. Ik zou me constant af vragen of dit wel “mag”. Het zou eigenlijk zelfs niet in mij opkomen, omdat ik er al van zou van uitgaan dat zoiets niet “kan”. Kraken, dat doe je in de stad en in groep. Als protest. Ook natuurlijk wel wat voor jezelf, maar vooral uit solidariteit. En dat is net wat ik mis aan dit verhaal en waardoor ik haar nét niet moet. In zo’n villa. Had ze dan maar tien daklozen uit het Centraal station gehaald bijvoorbeeld. En gedeeld.

1 reactie

  1. Dat verhaal van die vrouw met de gekraakte villa vond ik ook wat tweeslachtig. Ze opperde zelfs dat haar buren jaloers waren.
    Lef heeft ze misschien wel, ik twijfel nochtans aan haar menslievende kwaliteiten.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

