ziezedoen

ZIENDE BLIND IN BRUSSEL

Ik blijf het niet begrijpen. Ik blijf er me dood aan ergeren. En ik blijf het herhalen. Het is niet dat ik de pasklare oplossing heb. Verre van. En dat pretendeer ik niet. Maar zijn die politici nu toch werkelijk zo blind als een mol? Allemaal?

Kuregem. Lijnbussen. Ik hoef er niet over uit te weiden, u weet waarover het gaat. De laatste week veel in de pers. Sommigen durven er hun mond over openen, anderen niet. Gisteren in de Zevende Dag een priester en een leraar. Geen politici, zelfs geen locale. Ze zaten waarschijnlijk allemaal in de volgwagens van L.B.L., dat is belangrijker de laatste tijd. Geen politie-agenten, geen veldwerkers. En niemand, maar dan ook niemand die ik de laatste weken horen opperen heb waar het echte probleem zit. Kuregem is een goed excuus om alles te focussen op “criminaliteit” en “jongeren”. Niemand die zegt – of er aan denkt – dat het gewoon een uitloper is van het jarenlange gedoogbeleid in de jungle Brussel. En ik bedoel hiermee niet het gedoogbeleid tegenover allochtonen of asielzoekers of wat dan ook. Helemaal niet. Ik bedoel het gedoogbeleid op alle vlakken van het verzuimen van je burgerplichten. Het ontbreken van solidariteit. Het gedogen van (te veel) assertiviteit en agressiviteit.

Er zijn geen wetten in Brussel. Of tenminste, niemand moet ze naleven. Ik kan niet anders dan het herhalen, maar rij één uur in Brussel rond en u zal weten waarover ik het heb. Verkeersovertredingen tegen honderd per minuut, vuile smerige straten, vervallen gebouwen. Neen, ik ben niet negatief. Ik ben realistisch. Wie durft anders beweren is zo blind als de politici. Ik reed vorige week maandag met iemand die twee keer per jaar in Brussel komt door het centrum – voor wie het kent, uit de tunnel in Madou beneden via de Leuvense steenweg naar het Meiserplein. Verbazing. Dat het zo erg was.

Mijn stelling is dus, begin met een deftig verkeersbeleid. Toon dat niet alles kan. Dàt hebben die gasten in Kuregem al heel hun leven gezien, dat alles kan en mag. Evengoed door ieder ander in Brussel. Waarom zouden ze, wanneer ze zo opgegroeid zijn, ineens veranderen. Natuurlijk denken ze dat ze alles mogen en kunnen, niemand heeft hun of hun ouders ooit anders getoond. Schrijf boetes uit bij elke auto die verkeerd geparkeerd staat, zet klemmen op auto’s, neem auto’s die zonder nummerplaat rijden of geparkeerd staan (ja die zijn er!) in beslag. Vernietig ze. Zeg niet: “oh, kom morgen eens laten zien”. Pak agressors in het verkeer aan. Snelheidscontroles. Het is te laat voor de tolerante maar kordate aanpak van in London. Vriendelijke aanmaningen zullen niet meer helpen. Daarvoor is het te erg uit de hand gelopen. Beboet sluikstorters. Voetgangers die zich niet aan de regels houden op hun plichten wijzen. De technische middelen zijn voorhanden om heel simpel gestolen auto’s of auto’s zonder verzekering uit het verkeer te halen. Waarom is de moed er niet? (En is die fraudezaak met Da.ca eigenlijk al opgelost of is dat ook weer gewoon “vergeten” want ik zie die nog steeds wagens wegslepen…?)

Ik besef dat dit erg destastreus klinkt (ja, er is te weinig parking in Brussel, maar dan kan dat ook tegelijk eens aangepakt worden). Ik riskeer verweten te worden dat ik fascistische neigingen heb. So be it, ik ken mezelf beter. Volgens mij is het een stap in een betere richting. Laat zien dat zelfs kleine wetten er zijn om nageleefd te worden, dat een klein beetje solidariteit én burgerplicht nodig is. Opvoeden, “manieren” bijbrengen.

En ja, ik realiseer me heel goed dat de politie het niet gemakkelijk heeft. Dat ze bij het minste een klacht aan hun been hebben voor racisme. Maar het lijkt me het excuus te worden om NIETS meer te ondernemen. Maar dat ze dat dan in hun achterhoofd houden en alle maatregelen nemen om dit te vermijden.

De grond van de zaak zit uiteindelijk dieper. Het is uiteindelijk niet allemaal op te lossen met wat ik hier aanhaal. Dit is maar een aanzet. Hoe kan een stad als Brussel goed bestuurd worden met negentien locale burgemeesters en gemeenteraadsleden die elk hun eigen kleine belangen laten voorgaan op een goed homogeen bestuur. Hoe kan Brussel goed bestuurd worden wanneer het ene gemeentereglement de volgende straat een ander wordt?

De klacht van deze man is begrijpelijk. Positieve discriminatie omdat hij beboet wordt omdat hij blank is en de illegale autohandel die een straat verder aan de hand is met alle nodige overlast wordt niet aangepakt. Ik kan er in komen.

Voor wanneer is het? Wie durft?

3 reacties

  1. Uiteraard heeft ‘deze man’ gelijk! Ze zijn gewoon bang van ‘die anderen’, als je ’t mij vraagt…

  2. Toevallig was ik dit weekend ook nog eens met de auto in Brussel, en ook via Madou richting Meiser, via die ellendige Leuvensesteenweg. Na een afwezigheid valt het echt wel op: smalle, maar overvolle straten, autobestuurders die het hoffelijk zijn al lang verleerd zijn, groezelige gevels, dubbelparkeerders bij de vleet (in een SMALLE straat waar WERKEN waren),voetgangers die zonder omkijken de straat oversteken, etc etc. Ik vind Brussel nog steeds een immens fascinerende stad, ik heb er 2 jaar graag gestudeerd en zes jaar graag gewoond, maar die stad is echt ziek. Ik ben zelf niet slim genoeg om daar oplossingen voor te bedenken, maar als je in bepaalde wijken/straten loopt, dan voel je gewoon dat er weinig nodig is om toestanden te laten escaleren.

  3. De klacht over omgekeerde discriminatie, ik vind het een origineel en doeltreffend middel om de straffeloosheid aan te klagen en onder de aandacht te brengen. Hoewel hij juridisch weinig kans maakt, doet deze man toch de moeite een advocaat onder de arm te nemen en zo misschien een beetje aan de boom te schudden.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

