wie verdient aan eBay?

FAITES VOS JEUX!

Interessant. Dat is het minste wat je kan zeggen over de evolutie die eBay doorgemaakt heeft op drie jaar tijd.

Begin 2005 werd ik lid van eBay. NIet om schatten te verdienen – alhoewel, in mijn enthousiasme zag ik me al eBaymultimiljonair met vier werknemers die dag en nacht stonden in te pakken en te verzenden – maar gewoon om eens af te tasten of en hoe dat nu werkelijk werkte. En ik heb me verdiept in het html schrijven omdat je dan een zoveel mooiere en aantrekkelijkere lay-out kon maken. Dat heb ik er alvast aan overgehouden.

Het werkte. Op een maand tijd hield ik door de verkoop van een dertigtal stukken 456€ netto over, dus na afhouding van ebay-commissie en verzendingskosten. Het was bewezen. Door mijn druk leven (want tijd, dat kostte het), het gebrek aan verkoopbare stukken en mijn wispelturigheid hield ik het voor bekeken na die maand. Het was iets om aan mijn lijstje ‘Hoe word ik rijk’ toe te voegen of voor wanneer ik ooit eens werkloos zou worden (nooit).

Nu dus. Tijd om te herbeginnen Mijn e-Business. Tijd om rijk te worden en nooit meer opnieuw moeten in de file te gaan staan. Ik heb in die drie jaar weer genoeg kleding en dingen verzameld waar ik vanaf wil. Twee weken ben ik nu bezig en het is ronduit ontgoochelend. De verschillen met drie jaar geleden zijn onthutsend. Een paar cijfers:

  • 9.147.942 stukken worden er aangeboden in België alleen
  • 1.206.437 van die stukken is kleding
  • 972.443 stukken vallen onder de categorie ‘muziek’
  • 410.965 DVD’s en videofilms
  • 252.246 speelgoedstukken
  • 23.018 stukken lopen binnen de minuut af

Andere vaststellingen:

  • Op de tien aangeboden stukken zijn er hoogstens twee waarop een bod uitgebracht is. Drie jaar geleden werd op omzeggens élk stuk geboden.
  • 80% van de stukken wordt aangeboden door professionelen/winkels/zelfstandigen en 20% door particulieren. Drie jaar geleden was de verhouding net omgekeerd.
  • Waneer er al biedingen zijn op een stuk dan is dit enkel door één of twee bieders. Drie jaar geleden liep dit op tot minsten zeven, acht bieders per stuk.

Nog vreemder wordt het wanneer je ziet waar op geboden wordt. Een ‘magnifique petite passoire tupperware verte peu servi’ krijgt een bod van 2,5€. (+5€ verzendingskosten!). ‘De Cirkusbaron 1ste druk licht beschadigd van Suske en Wiske’ wordt verkocht voor maar liefst 23€ en er zijn zes biedingen. Een ‘Maison des teletubbies’ heeft acht bieders en het hoogste bod is tot nu toe 27€. Een ‘Sympathique petit telephone musical et enrégistreur’ heeft negen biedingen waarvan de hoogste 13,25€. Een boek van Daniel Steel ‘Miracle’, dat je in elke kringloopwinkel kan vinden voor 1 of 2 € heeft drie biedingen en gaat van de hand voor maar liefst 8,75 € plus 2,70 € verzendingskosten. Een splinternieuw regenjasje voor een jongen van zes jaar en een schattig meisjeszomerkleedje van een gekend merk, beiden aangeboden voor 1,99€ blijven dan weer onverkocht.

eBay lijkt vooral een middel om aan een zéér specifieke vraag te voldoen. Voor verzamelaars of mensen die op zoek zijn naar één bepaald onderdeeltje van een machine of wat dan ook. Naar dàt ontbrekend boek of die cd. Vandaar ook telkens slechts die ene bieder. En babyspullen, van kleertjes tot flessenwarmers, dat loopt ook bijzonder goed, stel ik vast. `

Ik heb tot nu toe acht stuks aangeboden en allen zijn onverkocht op één na. Ik bied alles aan aan 1,00 of 1,99 €. Wanneer ik de tijd zou moeten rekenen die ik aan het plaatsen van een stuk besteed, aan het nemen van de foto, aan de tijd om in te pakken en het pakje naar het postkantoor te brengen dan is dit economisch zwaar verlieslatend. Het is dus belachelijk. Ik doe het voor het plezier, het is een beetje als gokken maar dan minder gevaarlijk. Het kost me bij elk stuk 0,25€ plaatsingskosten (inzet). Het minimum is 0,05€. Reken zelf maar uit hoeveel 9.147.942 keer 0,05 is.

Wie verdient uiteindelijk aan eBay?

7 reacties

  1. Logisch dat wie zo’n gigasite uit de grond stampt, er ook aan verdient, niet? eBay boeit me als verzamelaar (miniatuuruilen), maar de laatste tijd is het sop de kolen niet meer waard. Veel aanbod, dat wel, maar nog weinig echte koopjes. Reken daar de verzendingskosten bij, en je zult begrijpen dat ik liever rondstruin op rommelmarkten of curiosabeurzen waar niet op- maar afgeboden wordt.

    Onderhoudend stuk, Aïda.

  2. ik begrijp die cijfers toch allemaal niet. als je bvb. gaat kijken naar muziek > cd’s > rock, dan zouden er meer dan 40.000 items zijn, verdeeld over een stuk of 800-900 pagina’s. als je die dan bekijkt, dan bekijkt slechts 14 pagina’s (ca. 700 items) van Belgische verkopers te zijn, als de rest is Duits. als je rechtstreeks naar het dvd-aanbod gaat kijken, dan blijkt het te gaan over zo’n 20.000 items. het aanbod is groot sommige categorieën, maar als je het vergelijkt met het buitenland, en vooral UK en US, dan is het nog redelijk beperkt

  3. Ik heb rubrieken zitten optellen en dat klopte ook niet echt helemaal met wat oorspronkelijk opgegeven werd in de hoofrubriek. Op de lange duur werd ik tureluurs van de cijfertjes en dacht ik dat het aan mij lag. Dus ergens zal er inderdaad iets niet kloppen.
    Net zoals met de WordPress bezoekerscijfers en veel andere cijfers. Vertrouw ze nooit. 🙂

  4. Prima artikel. Goed onderzocht. Ik heb je gelinkt in mijn veilingnieuwsblog. http://veilingnieuws.blogspot.com/

  5. Achteraf bleek dan ook nog dat ik de verzendingskosten zwaar onderschat heb, ik hou dus op vele werkuren, inpakken, verplaatsing etc. en vijf verkochte stukken in totaal ongeveer vijf euro over. Goe bezig, Aïda.

    Wie koopt er nu in godsnaam iets van 1.99 eur wanneer je 5 eur verzendkosten moet betalen?
    Einde experiment, ebay over and out.

  6. Dan ben je nog de verplaatsingskosten vergeten en kosten van dranken als het postbezoek in cafébezoek ontaardt

  7. ebay is gewoon fout gelopen. Het staat vol van schijnbaar goedkope prullaria die dan bv. uit China worden overgevlogen en je koopt met ‘buy it now’ aan 1,99 en shipping costs 20 euro. Die shipping costs worden vaak overdreven om de ebay en paypal kosten te omzeilen (UK pakketjes vaan 3-4 euro en komen toe met een postzeggel van 1 GBP).

    Een ander ontzettend vervelend randfenomeen en waardoor het overrompeld wordt door handelaars is dat iederéén die een beetje items weet die gegeerd zijn door collectioneurs ondertussen rommelmarkten afschuimt om items te kopen waar ze geen passie voor hebben, maar direct op ebay van de hand doen. Het is héél makkelijk om je Zondagmorgend te verdoen aan een rommelmarkt en oud speelgoed e.d. op te kopen, op ebay te zetten, en er geld mee te verdienen. Als je zoals mij wel eens graag snuffelt op zo een markt en uit nostalgia wel eens iets koopt, weet je dat het minder en minder interessant nog is, want dat type mensen staat er al van 07u en neemt alles mee waar een paar euro is aan te verdienen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

