antwoord van een minister

U LIJNT TOCH OOK?

Wat doet een mens die eventjes geen professionele bezigheid heeft. Zich nuttig maken voor zijn medemens en onze maatschappij en ijveren voor administratieve vereenvoudiging onder andere. Door dit stukje ook eventjes onder de aandacht te brengen van het kabinet van de Vlaamse minister van mobiliteit. En kijk, er is hoop. Er zijn plannen. Genoteerd en afwachten.

Geachte mevrouw,

Ik dank u voor uw uitgebreide analyse van de tariefstructuur van De Lijn.
Momenteel werkt De Lijn samen met de andere vervoersmaatschappijen in ons land aan een ‘1-ticket’-systeem. Dit evolueert in de richting van een smartcard waarmee men zich overal in België op trein, tram of bus kan begeven. Met deze chipkaart willen we het comfort van de reiziger verbeteren. Samen met de invoering van deze kaart bekijken we ook de tariefstructuren van de verschillende maatschappijen en waar mogelijk willen we die ook vereenvoudigen. Sociale tarieven wil ik evenwel behouden.

De Lijn raadt momenteel iedereen aan om een ticket of een lijnkaart (meerdere ritten) in voorverkoop te kopen. Niet alleen is dat goedkoper maar zo wordt de doorstroming van het voertuig niet gehinderd.

Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben bezorgd.

Met vriendelijke groeten

Kathleen Van Brempt

(Zeg, zo’n serieuse mensen altijd en overal…)

Advertenties

10 reacties

  1. En je kreeg een ‘persoonlijk’ antwoord van de minister. Dat mag toch ook toegejuicht worden.

  2. Ik durf erom wedden dat dit de eerste keer was dat ze zo’n uitgebreide analyse van de tariefstructuur van de lijn onder ogen kreeg. Meer nog, ik durf erom wedden dat ze eerst niet kon geloven dat dit een waarheidsgetrouwe analyse was en geen grap!

  3. Maar Aïda toch! Weet je wel welke budgetten ministers uittrekken voor een analytische studie door derden? Dien gauw je onkostennota in. Een gratis abonnement zou toch het minimum minimorum zijn.

  4. Dom dom dom, braaf braaf braaf. Ik zal het nooit leren. Een welgemeende g**e.

  5. DDM, je hebt weer eens gelijk, hoeveel zouden deze betaald geweest zijn? 🙂

    http://mafel.wordpress.com/2008/05/07/lightrail/

  6. […] antwoord van een minister « blog der zuchten We schrijven 5 mei 2008: Kathleen Van Brempt werkt samen met andere vervoersorganisaties aan een 1-ticket-system (chipkaar). (tags: belgium politics transport) […]

  7. Ondertussen zijn ze inderdaad al bijna twee jaar bezig…

    Hoever zouden ze staan?

  8. Ik hoorde vandaag iets van een chipkaart die gaat uitkomen, intergewestelijk ^^. En bij de voetbal gingen ze gebruik maken van de chip op de eID, dat heb ik vandaag ook gehoord op de radio.

  9. Uit een persbericht van vandaag van LDD:

    NV BMC: het nieuwe reisbureau van De Lijn
    De Vlaamse regering richt de NV Belgian Mobility Card (BMC) op, dit ondanks de vernietigende kritiek van de Inspectie van Financiën. De NV is een Belgische constructie waarin De Lijn voor een vierde participeert, met als doel een gemeenschappelijk vervoersbiljet voor alle vervoersmaatschappijen in ons land in te voeren.
    Peter Reekmans, Vlaams parlementslid LDD: “De Inspectie plaatst onder andere grote vraagtekens bij de omvang van de secretariaatskosten (50.000 euro per jaar) en bij het bedrag dat is uitgetrokken voor consultants (eveneens 50.000 euro per jaar). Ook op de reis- en representatiekosten heeft Financiën forse kritiek. Daarvoor wordt er per jaar maar liefst 15.000 euro voorzien. Logisch, want de mandaten zijn kosteloos, dus dat moet op zijn beurt gecompenseerd worden met buitenlandse snoepreisjes voor de mandaathouders.”
    Besparen?
    Verder stelt de Inspectie van Financiën dat het dossier zeer zwak onderbouwd is, dat het businessplan inhoudelijk ondermaats is en dat het cijfermatig niet meer is dan een kostenprognose voor drie jaar. Enige commerciële maatstaf die opbrengsten en kosten in verband brengt, is er niet. Met andere woorden het is helemaal niet aangewezen om hiervoor een handelsvennootschap op te richten!
    Voor LDD is het dan ook onbegrijpelijk dat na zo’n negatief rapport van de Inspectie de Vlaamse regering gewoon blijft meewerken aan deze Belgische zelfbediening.
    “Op een ogenblik dat iedereen bij de Vlaamse overheid elke euro tweemaal moet omkeren, gaat De Lijn gewoon door met het oprichten van nieuwe, kostenverslindende structuren. De Inspectie van Financiën stelt letterlijk dat dezelfde doelstelling op een veel goedkopere wijze bereikt kan worden, door samenwerkingsakkoorden, een informele stuurgroep, een vzw, enz. Als deze Vlaamse regering zogezegd zo op zijn centen let, waarom gaat ze dan niet in op dit advies? Of moet De Lijn zich niks aantrekken van de besparingsplannen van deze regering?” vraag Peter Reekmans zich af.
    (einde persbericht)

    Het blijft een persbericht van een politieke partij, dus een objectieve bron raadplegen lijkt me nuttig, maar ik veronderstel dat de feiten waarover sprake in de eerste alinea, wel correct zullen zijn?

    Zover staan we dus. Bijna twee jaar later.

  10. Als er consultants in het spel zitten, dan gaat het traag. En politiekers.

    Geef dat aan 5 Belgische geeks en marketing-chicks op Twitter, geef die hetzelfde budget en da’s op een halfjaar gemaakt.

    Pas op, 50.000 euro per jaar is niet veel voor consultants, daar kunt ge er misschien 1,1 een jaar mee tewerk stellen! En 2 secretaresses.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s