de autokrik

WAT JE ZELF DOET DOE JE MEESTAL BETER

Ik ben geen voorstander van dit motto behalve als het mijn eigen vakkennis betreft. (En poetsen in eigen huis, dat zou ik gegarandeerd beter doen dan mijn schoonmaakster.) Al wat daarbuiten valt laat ik aan een vakman over, zeker na een paar mislukte doe-het-zelf-resultaten.

Begin dit jaar liet ik mijn voortuin aanleggen door een tuinaannemer. Vorige week belde ik ongerust de plantendokter omdat mijn in februari aangeplante haag er meer dan treurig bijstond. “Geen ziekte” was de conclusie van de vakman. “Gewoon ewa water geven”. Na meer dan een week elke dag consequent water geven, gaat het van kwaad naar erger. Elke dag een verwelkte en verdroogde plant bij. Op een afstand van tweeëntwintig meter begint dat aardig aan te tikken. En dat ik het wist ja, ik wist het. Ik had niet voor niks garantie gevraagd. “Neje madam, daar kunnen we nie aan beginnen, garantie op een haag als die zou kapotgaan, dat gaje bij niemand vinden!”.

Wat je een ander laat doen is dus niet altijd beter. Zo had ik het ook gekund. Het ziet er naar uit dat ik nog lang zal kunnen wachten op een twee meter hoog groen scherm.

5 reacties

  1. Je Viburnum tinus vertoont bleekgroene tot gele, slaphangende bladeren. Het blad van een tinus dient altijd diepgroen te zijn. Je probleem dient volgens mij te worden gezocht bij de bemesting. Er zijn twee opties:
    – Ofwel werd er te overmatig bemest met kunstmeststof. Viburnum reageert daarop zoals op je foto. Gebruik organische meststof en let op met overdoseren. Geef voldoende water na de bemesting.
    – Ofwel werden de planten nog NIET bemest, en dan wijst dit op een gebrekziekte. Anders gezegd: je Viburnum heeft dringend nood aan voedingsstoffen. Een Viburnum die een tekort heeft aan voeding, gaat er eveneens bijstaan zoals de planten op je foto.
    Koemest (gedroogd, in korrelvorm) is hier de meest aangewezen soort. Vermijd kunstmeststof; opteer zo vaak mogelijk voor een organisch product. Hark of schoffel de bemesting in de grond aan de plantvoet. Daarna is een stevige watergift nodig.

    Jonge Viburnumaanplant kan, onder invloed van de warmte, de bladeren slap laten hangen. Dit is een zelfprotectie om een te snelle verdamping via het blad te verminderen en zo uitdroging tegen te gaan (de wortelvorming is bij jonge planten daarenboven nog miniem). De bladeren dienen dan wel hun diepgroene kleur te behouden, wat afgaand op je foto echter niet het geval is.

  2. Proficiat Menck, er zijn nog vakmannen!

  3. Ja maar dat waren die van mij ook dacht ik. Vijftig centimeter oude grond uitgehaald (ik niet, zij allemaal gedaan) nieuwe grond, grondverbeteraar, bemesting, kalk, en als afsluiter nog tien centimeter boomschors. De helft van de struiken is ook gewoon verdroogd, wat op de foto misschien niet duidelijk is.
    Ik heb in mijn achtertuin rond de patio inderdaad al vele jaren een viburnum haag staan en die is mooi diepgroen, heb ik zelfs al moeten snoeien, zo hard was die weeral gegroeid.

    De prangende vraag is echter: KOMT DAT NOG GOED???

  4. Alhoewel ik zeer graag de bloemetjes water geef, heb ik niet echt groene vingers. Maar mijn ervaring is dat de planten het eerste jaar niet goed groeien en er zelfs verlept durven bijhangen, maar vanaf het tweede jaar is er geen houden meer aan! Dus binnen een jaartje komt dat wel goed. (euh denk ik)

  5. Praten helpt. Tenminste dat zeggen ze bij de KBC, maar ik weet niet wat je haag ervan vindt.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

