de beoordeling

DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL

Als ik een programmamaker was dan zou ‘Mijn restaurant’ er helemaal anders uitzien. Ik heb het nu wel bekeken. Misschien heb ik veel gemist doordat ik pas na een aantal afleveringen beginnen kijken ben. Even was het interessant en even was ik mee met de hype. Maar het gaat de slechte kant op, ik begin me ferm te ergeren. Wat heeft dit programma nog te maken met het runnen van een restaurant? Het had even goed kunnen heten: ‘Mijn handgedraaide potten winkel’. Ik wil helemaal niet zien hoe een fotoshoot verloopt voor de cover van een magazine. Hoe de chef en zijn vriendin hun vrije dag doorbrengen (‘in het gezelschap van een cameraman’). Hoe je iemand ten huwelijk vraagt (‘niet in aanwezigheid van een bende vreemden én een camera’). Hoe een kok versierd wordt door een bende giecheltrutten. Wat steken we eigenlijk op over het zware beroep van restaurateur? Dat het echtelijke problemen veroorzaakt. Maar verder?

Ik zou laten zien waar de kok zijn dagverse producten haalt en hoe vroeg hij daarvoor uit de veren moet. Hoe hij verse producten herkent. Ik zou denken dat de kijkers willen weten op welke basis je een menu samenstelt en hoe je de passende wijn selecteert en inkoopt. Hoe je een keuken organiseert. Hoe de verdeling in de keuken werkt en wat de verschillende functies zijn, wat de opdeling is tussen de koude en warme keuken en de hygiënische voorschriften hieromtrent. Hoe je er in slaagt om zeventien tafels tegelijk warm eten te serveren. Wat er op voorhand klaargemaakt wordt (wanneer dan?) en wat er geprepareerd wordt bij het plaatsen van de bestelling zelf. En ik zou zeker een topchef een opmerking laten maken over een vaatdoek die achter de toog in een spoelbak uitsluitend voor glazen uitgewrongen wordt!

Ik zou als programmamaker van mening zijn dat kijkers geïnteresseerd zijn in hoe je er in slaagt om op wettelijke basis je personeel 16 u aan een stuk te laten werken. Onder welk statuut de personeelsleden in dienst zijn. Wat de effectieve personeelskosten zijn. Wat een kok verdient en een kelner. Wat de omzet is per restaurant en hoeveel ze netto overhouden. En dat zou dan ook één van de criteria zijn om te jureren. Welk restaurant het meest rendabel is. Ook een kunst denk ik. Dat zou ik allemaal veronderstellen, dat de meeste mensen in zo’n dingen zouden geïnteresseerd zijn.

Trouwens, kan iemand me eigenlijk eens uitleggen waar Willi, de Leuvense deus ex machina, ineens vandaan komt? Is het u ook opgevallen dat daar geen enkele uitleg over gegeven werd? ‘Willi komt ons leren hoe het moet. ’t Is maar voor efkes’.

Goed dat ik geen programmamaker ben. Zou desastreus zijn voor de kijkcijfers.

6 reacties

  1. Desastreus voor de kijkcijfers, maar stukken interessanter!

  2. het magische woord viel bij pulcinella al. ik zag de eerste afleveringen en toen leek het daadwerkelijk veelbelovend. het werd natuurlijk geen “het leven zoals het is: restaurant”, maar heel even geloofde ik in iets dat een leuke combinatie van de twee zou bieden. de programmamakers hadden echter al snel door dat de “komieke” kanten van hun kandidaten zeker stof tot praat zouden vormen en zijn daar dan op gaan focusen. en zoals dwarskijker na een tijd schreef in humo, voelde je gewoon hoe de nadruk verschoof naar een bib brother-achtig vertier waarbij mensen wat belachelijk gemaakt worden en de show uiteindelijk verzandt in het zoveelste, onnozele provincie-tegen-provinie-spel, met hasselt als uiteindelijke winnaar. maar het werkt: sinds die twee klojo’s in oostende opgevoerd werden als topclowns wordt er, alleszins in mijn werkomgeving, over weinig anders meer gesproken. en als dat gebeurt, dan spreekt men hier van een succes

  3. [Goed dat ik geen programmamaker ben. Zou desastreus zijn voor de kijkcijfers.]

    Ik zou kijken.
    Wat ik nu niet doe.

  4. Ach, zo gaat het toch met al die programma’s!?
    Geef mij maar die reeks van ‘Chef’. Geweldig genoten!

  5. Dag Allemaal en Story zijn niet voor niets commerciële successen..
    Hoe dommer de roddel, hoe meer mensen het willen zien en weten..
    Voeg daarbij dat ons Belgenlandje heel klein is en dat goede TV makers dun bezaaid zijn.

  6. Vorig jaar was er op France 3 een programma dat precies aan jouw wensen voldeed. Het was dan ook bijzonder boeiend en leerzaam. De prijs was geen restaurant maar de job van sous chef in een driesterren restaurant. De beoordeling gebeurde enkel en alleen door mensen die beroepsmatig of als ervaringsdeskundige het vak van de goede keuken en restaurant kenden. Geen handel in smsjes, geen campagnevoering, geen provinciewedstrijd, geen winnaar op basis van de symphatie van publiek dat nog nooit het eten van die mensen geproefd heeft. Er zijn dus wel programmamakers die met jouw idee werken. En nog een pluspunt: Er stond niet steeds een Rani met een pepermolen te draaien.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

