brief aan een enquêteur

ELKE DAG EEN GOED DAAD (BZN)

Beste Enquêteur,

Bij deze wou ik u laten weten dat ik een paar uur geleden in de enquêtebus aan het Zuid in Gent tegen u gelogen heb. Dat spijt me nu, heb ik in de auto op de terugweg naar huis zitten bedenken. U doet ook maar uw werk. Maar u werd steeds moedelozer toen u mij aansprak met de vraag of ik wou deelnemen aan uw enquête en ik helaas al vijf keer naar waarheid had moeten ontkennend antwoorden omdat ik geen enkel soort van het door u voorgestelde openbaar vervoer gebruik. Toen u smekend en al haast wanhopig in een laatste poging vroeg of ik dan uiteindelijk toch misschien eventueel de kusttram gebruikte kon ik mijn spontane neiging tot hulpvaardigheid niet meer onderdrukken en heb ik dus tegen beter weten in affirmatief geantwoord, waarmee u mij opgelucht uitnodigde om mee te gaan naar de tot kantoor omgevormde bus voor een ondervraging over bewuste kusttram.

Het spijt me. Binnen in de bus heb ik u een kwartier aan het lijntje gehouden, maar dit geheel met de beste bedoelingen. Ik had toch niets anders te doen en u klaagde zo over het feit dat er zo weinig mensen enthousiast hun medewerking aanboden. Kijk, en ik leefde er zo van op dat ik iemand kon plezieren. Even leek het alsof ik weer aan het werk was en me kon nuttig maken door doelloze zielen te helpen. Maar ik wil u nu bekennen dat ik eigenlijk het afgelopen jaar slechts hoop en al één keer de kusttram gebruikt heb en geen >52 keer vooral in het weekend op zaterdag/zondag. Ik weet daardoor ook niet of die trams stipt rijden in tegenstelling tot wat ik beweerde. Bovendien heb ik er echt totaal geen idée van of er lange wachttijden zijn, hoe het comfort en de verlichting van de wachtplaatsen is en hoe het gesteld is met de orde en de veiligheid op de tramstellen. Bij de chauffeurs en hun hulpvaardigheid kan ik me wel wat voorstellen maar dat ze zich steeds uiterst hulpvaardig en vriendelijk opstellen, dat hun rijstijl subliem is en dat ze een vat van informatie zijn heb ik louter uit mijn duim gezogen. Dat ik aan élke vraag het cijfertje vier (hoogst tevreden) toekende, heeft enkel te maken met het feit dat ik vandaag in een extreem goede bondzondernaam bui was en dat ik De Lijn tenminste één uiterst compleet tevreden klant wou bezorgen al was het maar op papier.

Het spijt me dat ik u en in één ruk door De Lijn in het ootje genomen heb. Maar geef toe, u treft ook schuld. U had toch moeten argwaan krijgen toen ik op de vraag ‘Van welk vervoersbiljet maakt u gebruik?’ de gratis omnipas65+ aangaf. Zo afgeleefd zie ik er ondanks mijn recente tegenslagen toch ook nog niet uit. Desondanks gaf u vlijtig en zonder verpinken dit antwoord in op de computer en zelfs toen ik u correct mijn geboortedatum doorgaf na het afnemen van de enquête en ik een zweem van “die komt er waarachtig nog patent voor op haar leeftijd” in uw blik bespeurde merkte ik nog geen seconde twijfel bij u over de correctheid van mijn eerdere antwoorden.

Ik wil graag goed slapen deze nacht. Vandaar deze schuldbekentenis. Maar laat u gerust de resultaten voor wat ze zijn. U ligt er wellicht niet wakker van.

Met vriendelijke groeten en tot een volgende keer!

PS Nogmaals hartelijk bedankt voor het zeer nuttige geschenkje!

Links:
http://www.delijn.be/
http://www.delijn.be/vervoerbewijzen/types/abonnement/omnipas_65_plus.htm
http://cobra.vdab.be/cobra/Cobra?event=algemeneFiche&clusterBeroep=235

5 reacties

  1. Zelden was een schuldbekentenis zo geestig om te lezen 🙂

  2. En voor uw penitentie: een rit met de kusttram

  3. Bent u drager van een franje of forse froufrou of bent u gewoon blond?

    (En wat met de enquêteur?)

  4. Somehow i missed the point. Probably lost in translation 🙂 Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Tourney.

  5. Google Translate zeker?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

