tv tip 15/1 – weerwolven

CANVAS – WEERWOLVEN AFLEV. 10 – 26 MEI – PIERRE-ALAIN VOLONDAT

“Beste organisatoren en promotoren van concerten,

Wat heb ik jullie misdaan?. Vertel me dat eens. Ligt het aan jullie dat ik nooit mag spelen. Of hebben ze jullie bespeeld en zijn jullie er domweg ingetrapt? Ik richt me tot organisatoren overal ter wereld … Onthou dit: ik ben het niet die mijn talent verspeeld door niet te spleen. Ik wil maar al te graag spelen. Ik wil de uitdaging aangaan. Maar sommigen onder jullie zullen zich ooit moeten verantwoorden.

Maar op die dag zal het te laat zijn. Ik waarschuw jullie. Er bestaan nog andere begenadigde pianisten, maar ik heb het recht om voor mezelf op te komen. Ik mag dit zeggen. het is alsof jullie me monddood maken Me verhinderen van me uit te drukken.

Werken in een vijandige sfeer, wat in de muziekwereld niet vreemd is, heeft geen enkele zin. ik breng een boodschap van vrede. Ik breng een boodschap van liefde. Van vriendschap, tederheid en affectie.

Veel mensen kennen me slechts oppervlakkig. Veel mensen denken dat ik een monster ben. ze houden me voor een echte freak Wie dienkt dat ik me onfeilbaar acht en me nooit vergis, net die mensen vergissen zich.

Ik ben niet boos op het publiek. Mensen willen me nog steeds aan het werk zien. Jullie, organisatoren, verhinderen dat. Het publiek hoort mijn boodschap niet. Als jullie me niet uitnodigen weet dan dat dit me niets doet. Ergens stemt het me wel droevig maar ik heb andere zaken aan mijn hoofd. Als het voor iemand jammer is, is het voor jullie en niet voor mij.

Ik zou bijvoorbeeld graag spelen in het Paleis voor Schone Kunsten. Geen idee waarom ze me niet willen, heb ik de organisator wat misdaan?

Als ze iets tegen mij hebben dat ze het dan zeggen. Dat zou ik veel correcter vinden. Het kan me niet schelen of dit gevolgen zal hebben ik ben het toch gewoon om weinig op te treden maar ik speel weinig. Dat zeker.”

DEEL 1 VORIGE WEEK: De eerste vijf minuten van dit programma grijpen je al direct naar de keel. Aan het woord is een verbitterd mens. Een buitenstaander, een genie. En de volgende twintig minuten wordt het er niet beter op. Beelden van een optreden in een achteraf concertzaaltje voor twintig man. Optreden in het salon van een chique hotelketen voor zakenlui. Pakkende uitspraken. Afwisselende emoties van opstandigheid, berusting, vertwijfeling, woede, moedeloosheid, met een enorme hunkering naar liefde en erkenning en als boventoon.

Ik leef niet, ik besta. (…) Hopelijk wordt dit jaar beter. Wanneer dit jaar niet het jaar van de kentering wordt zal ik eens vloeken. Godverdomme loop naar de hel, het is toch waar!

Net op het moment dat je wil in tranen uitbarsten door een immens gevoel van zielsverwantschap en begrip en boosheid om zoveel onrecht en hoe de wereld in elkaar zit en denkt laat deze mens toch iets goeds hebben in zijn leven, hoor je hem verklaren:

En dan is er nog mijn huwelijk met Geneviève dat een echt succes is. Want in haar heb ik een buitengewone vrouw gevonden. Er was toch meer dan lijden alleen. Daar moet toch iets tegenover staan. Je kunt niet totaal vermorzeld worden.

Aangrijpend, dat is het minstens wat je kan zeggen. Morgen deel twee. Ik wil het u van harte aanbevelen.

Links:
http://www.canvas.be/extra/html/programmas/c_weerwolven_afl10_pierrealainvolondat2.shtml

http://www.vpro.nl/programma/vrijegeluiden/afleveringen/14705403/items/15456971/
http://www.trends.be/nl/72-37-16986/weerwolven–pierre-alain-volondat.html
http://www.bozar.be/home.php?lng=nl

TV tip 14/01 – Chelsea Flower Show

10 reacties

  1. ik heb het eerste deel opgenomen, maar wacht met kijken tot ik ook het tweede deel heb. ik had meteen ook het gevoel dat ik dit niet mocht missen. heel intrigerende reeks, met als (voorlopig) hoogtepunt toch wel het portret van jmh berckmans, dat wat mij betreft klassieke tv was

    • hallo guy, heb je deel 2 ook kunnen opnemen?

  2. Ik heb het artikel in De Morgen gelezen over PV. Ontbreekt het de man aan ‘marketing’? Aan talent allerminst!

  3. Een zoveelste bewijs dat talent ondergeschikt blijft aan “marketing” of hoe ons westers denkpatroon afhankelijk is van “wat” men zegt en “hoe” men eruitziet. Kennis en kunde zijn minder belangrijk, de juiste mediacampagne des te meer.

  4. Weet je wel hoe laat dat begint?! Om tien voor twaalf! typisch programma voor werklozen…

  5. Neen Pucinella, je ziet dat verkeerd. Canvas gaat ervan uit dat al zijn kijkers hoogbegaafd zijn. Die hebben namelijk maar vier uur slaap nodig.

    Door deze zeer ongelukkige programmering heb ik toch wel J.M.Berckmans gemist/vergeten. Waar ik buiten dit het meest naar uitkeek.

    Maar ze zullen het wel nog eens herhalen, dat is tenminste een zekerheid.

  6. deze aflevering heb ik niet gezien, maar ik ben een enorme fan van de reeks. vooral dan die over J.M.H. Berckmans. prachtig.

  7. Here the link of Volondat’s web site: http://volondat.blogspot.com
    With audio ad video excerpts

  8. Alles dat samenhangt met de conservatoriumwereld is volkomen krankzinnig.
    Conservatoria zijn vijand van klassieke muziek. Kleinburgerlijk, en totaal corrupt. De persoonlijke uitzonderingen veranderen daar niets aan.
    Ik sprak een muziekleraar die conservatorium had; hij had geluisterd naar een zeer virtuoze jonge pianist die mee had gedaan aan Christinaconcours. Voor hij iets wist zei hij: “O nee, die zal niets bereiken, die is veel te goed, die zal worden afgeknepen. Tenzij hij een duurbetaalde leraar heeft uit de conservatoriumwereld”
    Ik heb mensen horen afwijzen op basis van fragmenten die zij niet hebben gespeeld.
    Niemand, echt niemand heeft een idee hoe door en door corrupt die wereld is. Ook mensen uit die wereld zelf willen dat maar deels weten. Er is een uitgesproken vijandschap tegen echte kunstenaars. Zelf brengen zij op pianogebied slechts typisten voort.
    De macht van conservatoria reikt absoluut tot en met de podia. Zij zullen iedereen er van af houden die hen niet alle, ook financiële, eer geeft.. Dat heeft Volondat niet gedaan. Hij was te eerlijk en bovendien blameerde hij de stijl van het conservatorium, die geen opvatting heeft, door een schitterende muzikale boodschap!

  9. Pas als de muzikale wereld zich zal laten leiden door INDIVIDUEN en niet door de instituten zal er weer echte klassieke muziek klinken. Tot die tijd zal er alleen nog authenticiteit te vinden zijn in de popwereld die slechts expressief is en bijna niet inspiratief. Maar omdat er publiek aan vast zit, carrière, geld en een goede ambtenarenbaan zodra het is geinstitutionaliseerd absorbeert de conservatoriumwereld ook de popmuziek die vervolgens ook steeds saaier en commerciëler wordt.

    Volondat moet geholpen worden door lefhebbers met geldelijke macht. HET PUBLIEK moet hem een podium verschaffen. HET PUBLIEK wil hem horen. Toen hij nog mocht verschijnen op de podia, door het verband met zijn eerste prijs van het Elisabetconcours, toen zaten de zalen vol en bijna iedereen was ontroerd door zijn inbreng. HET PUBLIEK moet ZIJN podium terugwinnen en vinden en het niet accepteren dat geniale figuren door de “conservatoriummaffia” (een woord dat ik uit de conservatoriumwereld heb opgepikt) van het podium van MENSEN wordt geweerd en verjaagd.
    Als HET PUBLIEK niet zelf de podia terugwint zal klassieke muziek doodbloeden. Kijk eens in de zalen; wie zitten er nog! Oudere mensen en mensen die nog een vonkje inspiratie hebben die luisteren naar musici die soms SLECHTS een vonkje inspiratie over hebben ONDANKS hun conservatoriumopleiding! Maar het meeste publiek besttat uit belanghebbenden (en familie en kennissen) die uit het conservatoriumnetwerk komen van degene die op de “juiste” wijze, dus niet door de artisticiteit zelf, het podium heeft veroverd.
    Dat kan een lange “ambtelijke”weg zijn geweest. Iemand die op het conservatorium komt en allang veel meer kan dan de leraren moet toch alle klassen doorlopen! Ra ra hoe kan dat! Zo’n leerling wordt eindeloos lang op hetzelfde stuk gezet. Of hij moet onbegrijpelijke maar onverteerbare “composities” die heel veel tijd en moeite vragen, van conservatoriumcomponisten, die in het netwerk van zijn lerraar zitten, instuderen.
    Zo komt hij zij conservatorium door. Aan het eind is hij gehersenspoeld en zijn talent vergeten in plaats daarvan heeft hij op muzikaal gebied een snobistisch superioriteitsgevoel meegekregen ten aanzien van iedereen die deze ambtelijke “carrière” niet heeft gevolgd.

    Volondat is een voorbeeld van het omgekeerde hij had nog lang geen eindexamen conservatorium en haalt de eerste prijs van het grootste concours ter wereld; door de jury, het publiek en de pers. Een fout van de jury’s? Of was het concours eerlijk georganiseerd? Meestal wordt naar de leraar gevraagd en collega’s daarvan zitten in de jury zoals de leraar later weer in een jury zal zitten waar leerlingen van de eerst genoemde juryleden zitten enz. enz.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

