de rondvraag

WAAR LIGT U EIGENLIJK VAN WAKKER?

Humo publiceerde vorige week de reportage van Günter Wallraff over zijn tewerkstelling bij bakkerij Weinzheimer, die broodjes levert aan de supermarktketen Lidl. Mijn verontwaardiging steeg naarmate ik vorderde in het artikel. Ik maakte me constant de bedenking of ik nu wel of niet de Lidl zou boycotten indien ik er klant was. Ik was wel zeker van wel maar tegelijk overwoog ik of dit wel zo’n goede keuze zou zijn. Indien er een totale boycot kwam, zouden de arbeiders van de bakkerij hiervan niet het slachtoffer zijn? Bovenop hun andere miserie. Maar Wallraff beëindigde zijn artikel met de hoop dat wij allemaal zouden inzien hoeveel macht we hebben als consument en dat we effectief iets kunnen doen. De klanten van de Lidl moeten zich laten horen zegt hij. Zolang de rechten van de arbeiders met voeten worden getreden moeten de klanten de Lidl en zijn schamele broodjes boycotten. Klare taal waar ik me volledig kan in vinden.

De nieuwe burgemeester van London, Boris Johnson, heeft beslist het oliecontract met Venezuela dat goedkope brandstof voor de Londense stadsbussen levert, niet te vernieuwen.

“I think many Londoners felt uncomfortable about the bus operation of one of the world’s financial powerhouses being funded by the people of a country where many people live in extreme poverty.

Hij veegt de vrees dat de bustickets zullen in prijs verhogen onder tafel. Tot zolang het huidig contract loopt zullen de prijzen gehandhaafd blijven, verklaart hij. Een nobel initiatief, en een duidelijk signaal naar de Venezuelaanse regering, maar met bedenkingen van mijnentwege. Zullen die arme Venzolanen hiervan beter worden of zullen in plaats daarvan 250.000 Londenaars die van bijstand leven hiervoor moeten opdraaien onder de vorm van duurdere bustickets? Of worden beiden uiteindelijk gestraft?

All-in vakantie worden nog populairder dan ze al waren. Voor 750 eur kan u reeds een all-in vakantie boeken naar de Dominicaanse Republiek. Dit bedrag dekt amper de kostprijs van het vliegticket. Toch heeft niemand daar bedenkingen bij. Ik heb geen uitspraak van een bekende figuur gevonden hierover. Ik doe ze voor mijn luttele lezers: blijf er weg, neen u helpt niet die arme Domenicanen iets verdienen, u helpt ze uitbuiten. Ja, ik ben onwrikbaar in deze opinie en ik heb geen enkel argument pro. Ik ben niet voor niks drie weken on non-speaking terms geweest met mijn oudste vriendin toen ze een aantal jaren geleden naar Myanmar op (luxe)vakantie ging.

Ik stel me vragen. Ik wil het weten. Ik koop bewust. Ethisch consumeren, dat is mijn doel. Ecologisch consumeren lukt me minder goed, om één of andere reden ben ik daar minder voor gemotiveerd, alhoewel het regelmatig samenhangt. Ik wil niet overal het goedkoopste. Ik wik en weeg. Ik ben bereid een bepaalde prijs te betalen. Omdat goedkoper dan goedkoop niet koosjer is. Ik lees etiketten en laat bepaalde merken staan wanneer ze tot een bepaalde holding of multinational behoren. Ik kijk naar het land van herkomst van de producten die ik koop. Ik mijd ketens. Ik koop al lang geen Nike of Adidas meer. Aankopen bij H&M en Zara heb ik fors afgebouwd. Ik koop geen rokje meer van twintig eur. Ondanks dat het zeer verleidelijk is, voor dat geld kan ik het niet eens zelf maken.

Ik zeg niet dat ik op deze manier goed bezig ben, ik kan me vergissen. Ik kan me baseren op foute informatie. Of ik ben gewoon wat naïef. En er zijn zoveel dingen die het daglicht niet zien, die we niet eens te weten komen. Is er überhaupt nog wel iets te verkrijgen waar geen reukje aanhangt? Mogelijks koop ik ook élke dag foute producten. Maar ik doe een poging, de wil is er. En ik koop zeker geen ticket naar de Domenicaanse Republiek. Nooit zal ik nog plannen hebben om ooit eventueel eens broodjes te kopen in de Lidl. De vraag wie er uiteindelijk het slachtoffer van is/wordt, houd me bezig. Ik kom er niet aan uit. Ik blijf in dubio.

Boris heeft een verkeerde inschatting. Geen kat die denkt aan de Venezolanen. Günter roept in het ijle. Ik heb nog niemand zijn verontwaardiging horen uiten over de Lidl. Mensen kijken enkel naar hun eigen portemonnee, wat kan het hun schelen wat er achter zit. Er is geen volksopstand omdat Electrabel niet naar behoren werkt en ze vandaag met de zoveelste leugen wegkomen.

Wat doet u? Staat u stil bij uw koopgedrag? Koopt u bewust of is de prijs doorslaggevend? is het door onze verminderd koopkracht gepermitteerd om enkel nog de goedkoopste producten te kopen, zelfs al weten we dat die in sweatshops gemaakt zijn? Moeten we dan niet eerder bepaalde dingen opgeven om toch correcte producten te kunnen kopen? Boycot u bepaalde producten? En waarom dan wel/niet? Hebt u uw reis al geboekt naar een exotische bestemming? Hebt u een stevig argument waarom u dat doet? Kan het u wat/niet schelen? Helpt het wat ik als individu doe? Bent u zich bewust van uw macht als consument? Interesseert het u geen bal? Vertel ik hier onzin? Ben ik vermoeiend? Slaapt u en praat u liever over uw nieuwste iphone of amaai uw was en plas? Denkt u hierover überhaupt na? Wordt er ook nog gewerkt in de restaurants van Leuven en Hasselt of wordt er enkel nog campagne gevoerd?

Het benieuwt me.

http://www.globalinfo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1565&Itemid=1&show=1
http://www.lidl.be/be/home_nl.nsf/pages/i.home
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/7419227.stm
http://www.test-aankoop.be/map/src/456903.htm
http://www.thomascook.be/Reizen/Bestemmingen/Geo/DominicaanseRepubliek.aspx
http://www.davidjoly.org/?p=38

4 reacties

  1. Danku, danku, danku voor dit stukje. Zodat ik weet dat ik niet de enige ben die NIET alles weet over ethisch consumeren. Ecologische organisaties doen vaak alsof het zo makkelijk en duidelijk is…

  2. In dubio abstine! Maar dat is vaak het probleem, twijfelen en dan niets doen.

  3. Walraff is een groot man ! Ik las zijn boek (waarin hij zich als Turk voordoet en waarvan ik me de titel niet meteen herinner) erg graag. Al was het heel pijnlijk om te lezen hoe ver discriminatie kan gaan.

  4. Natuurlijk wil ik graag verantwoord consumeren, maar wie ziet het bos nog door de bomen? Noch prijs, noch merk geven enige garantie. In een ideale wereld zou alles wat ter consumptie wordt aangeboden etisch moeten zijn, zelfs als dit consuminderen inhoudt.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

