het tegenwicht

‘MIJN TV WEEK’ gepresenteerd door Aïda

Waarom heb ik dan toch nog een TV in huis, zal u zich misschien afvragen na deze afkoeling. Om onderstaande programma’s.

  • ZONDAG 1 JUNI – PINKPOP – NED3 – 19 U

Liveverslag van het Pinkpopfestival in Landgraaf, gepresenteerd door Dolf Jansen en Giel Beelen met beelden van de optredens, interviews en backstage-impressies.

Ideaal voor muziekminnende dames op leeftijd. Comfortabeler, droger, warmer, luxueuzer en goedkoper dan op de wei. En minder ergerlijk. Toeschouwer met een plaatsje op de eerste rij zonder storende elementen. (En een troost voor Oker). Hoera voor Nederland3.

  • MAANDAG 2 JUNI – TEGENLICHT: OVER DE GRENS – 20.55 U

Joris Luyendijk praat me de Libanese schrijver Amin Maalouf over Libanon, het recht om tot meerdere culturen te behoren en de strijd tegen een religieus fanatisme.

De uitzending van vorige week in de Tegenlicht-reeks “Weg uit de ‘War on Terror’ over de Britse vredesonderhandelaar Alastair Crooke, die drie jaar geleden de onafhankelijke organisatie ‘Conflicts Forum’ oprichtte, met als doel het wegnemen van de wederzijdse vooroordelen tussen het Westen en de politieke Islam, zou verplicht kijkvoer moeten zijn voor elke politicus. Ongemeen boeiend en het enige wat me stoorde was dat hier geen enkele vrouw in voorkwam. Maar dat is onderwerp voor een andere discussie.

  • DINSDAG 3 JUNI – TOTAL ISOLATION – CANVAS 22.15 U

Britse documentaire van de BBC over de effecten van een isolement op de lichamelijke en geestelijke toestand op de mens. Vrijwilligers werden blootgesteld aan verschillende gradaties van zintuiglijk isolement. Het experiment is erg onthullend in een tijd waar steeds meer gevangenen in eenzame opsluiting worden gehouden.

Een onderwerp dat me bijzonder interesseert en bezighoud. De geest, experimenten, gevangenen. Benieuwd.

  • WOENSDAG 4 JUNI – MAG IK DOOD? – NED2 23.25 U

Eveline Van Dijck schetst het schrijnend gebrek aan hulp voor mensen die vanwege hun chronisch psychische klachten hun leven ondraaglijk en uitzichtloos vinden en de dood verkiezen. Centraal staat de vraag hoe om te gaan met hun doodswens. Eveline van Dijck maakte deze documentaire naar aanleiding van de zelfdoding van haar zus.

Een vraag die onze familie al een aantal jaren beroert en waarvan we meer en meer overtuigd geraken dat dit ook onder de euthanasiewetgeving zou mogen vallen. Hoe hard wordt de confrontatie met dit onderwerp? Kijken of toch niet?

  • DONDERDAG 5 JUNI – THE UNWINKING GAZE – 22.50 U

The inside story of the Dalai lama’s Struggle for Tibet, over het politiek leiderschap an de Dalai Lama. Deze opmerkelijke film werd aan de Britse parlementsleden getoond, voor hun recente ontmoeting met de Dalai Lama.

Zo blijft TV me dagelijks stof geven tot (nog meer) nadenken en leer ik elke dag wat bij.

  • NOG MEER DEZE WEEK:

La Stanza del figlioDe Italiaanse droomTop GearDe canvascrackD-day to BerlinTodesangst in Tibet, unterwegs in einem geknebelten landThe ApprenticeCuba 50ImagineThe Culture ShowMade in the Eighties Endes eines Amerikanischen Traums, Attentat auf Robert F. KennedyIls font bouger La France: auto moto vélo: tous chauffards?Ik vertrek (herh.)De CanvascollectieCouplingThe Genius of PhotographyGardeners’ World

6 reacties

  1. Total Isolation staat al een paar dagen in mijn agenda aangekruist! ’t Lijkt mij inderdaad bijzonder interessant, ik heb het altijd al gehad voor onderwerpen van zulk kaliber 🙂

    En zometeen kijk ‘k ook naar Pinkpop, ideale ontspanning tijdens de blok!

  2. Aïda toch, je gooit het hier weer allemaal gratis en voor niets voor iedereen te grabbel. Als je nu eens een nieuw TVblad op de markt zou brengen? Aan de hand van een aantal vragen bepaal je iemand zijn TVprofiel. De Marjet, de Jean Charles, de Mia, de Bart…….En dan pluis je voor elk van deze profielen het geschikte TVaanbod uit. Gedaan met zappen en met domme boekskes kijken. We sparen veel tijd en vooral, we gaan niet meer van iemand anders moeten horen dat we de avond ervoor iets gemist hebben. En we hoeven niet meer boos te zijn op onszelf omdat we naar een stom programma zitten te kijken. En jij kan Nolleke het nakijken geven.

  3. Merci voor de tips 🙂 ik zal er zeker enkele benutten en uw ‘wie zoekt die vindt’ 😉 blijven toepassen

  4. Op jouw aanraden naar tegenlicht gekeken. Trage televisie waarvan de boodschap langzaam insijpelt tot je doordrenkt bent. Heel aangrijpend. Ik abonneer mij op je tips.

  5. Ik heb zelfs nog een tweede keer gekeken. Kwestie van het helemaal goed te laten doordringen. Ik vond vooral heel mooi hoe ze het over de rol van de taal (en uitspraak) hadden. En welke vragen Luyendijk zich stelde. Veel stof tot nadenken alweer. Top televisie.

  6. Jammer, was ik hier wat eerder gepasseerd, had ik zeker naar Mag ik dood? gekeken. Gelukkig zijn er nog mensen die La stanza del figlio een schitterende film vinden. Er zijn er velen die hun neus voor deze film ophalen. Te moeilijk en te confronterend, mijnheer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

