minimetrò di perugia

VAN PIAN DI MASSIONO NAAR PINCETTO

Perugia is een grote stad bestaande uit het centro storico op de heuveltop en een steeds verder uitdeinende benedenstad. Je kan het verkeer op het spitsuur vergelijken met dat van Brussel. Zaak is dus van zo snel mogelijk de auto kwijt te raken op een parking in het nieuwe deel om geen halve dag te verspelen. (Naar eender welk centro storico rijden is zowieso onbegonnen werk.)

In vergelijking tot de vorige keren dat ik er was, valt er nu van in de verte een rode slang op die zich naar de oude bovenstad slingert. Gefascineerd door het gevaarte en het futuristisch speeltuigje dat zich voorbeweegt op die slang vergeet ik even netjes voor te sorteren maar de hoffelijke Italiaan achter mij laat me netjes voorgaan. – Het cliché van toeterende en opgewonden chauffeurs is naar mijn ervaring al enige jaren compleet verleden tijd – Maar de slang dus. Die moet ik volgen, dat wil ik zien. Ik vind een parking netjes onder de “spoorbaan” en het enige wat ik moet doen is deze volgen om aan een halte te komen aan wat dus de “mini-metro di Perugia” te zijn.

Alles in de omgeving van deze “mini-metro” blijkt nog in volle aanbouw te zijn. De mini-metro is pas open sinds 8 juni jl. En dat is er duidelijk aan te zien. Ik ben opgetogen. Schitterend. Iets wat ik enkel op tv zag in Japanse steden en bij de Jetsons. Pretparkachtig, futuristisch. Mini metrostelletjes als skicabines die zich aan elke halte openen zoals liften. Compleet automatisch, zonder bestuurder. Om de minuut stopt er een “cabine”. Eindhalte een prachtig volledig nieuw aangelegd station, een architecturaal waw-pareltje (update na gesurf: tja, van Jean Nouvel, verbaast me niks!), compleet geïntegreerd in het oude stadgedeelte. Een aantal roltrappen brengen je in het hart van de stad. Ik ben laaiend enthousiast. Mooi, mooi! (Ik sta net niet te springen.)

Bij de terugkeer in de namiddag besluit ik om te blijven zitten tot het eindstation aan de voet van de stad. Ik wil dit wel helemaal ontdekken. Mijn enthousiasme wordt er alleen maar grote op. Een compleet nieuw aangelegde en weids uitgestrekte pendelparking, nieuwe toegangswegen, rond het station een klein winkelcentrum, nog in volle aanbouw. Het enige wat mijn enthousiasme tempert is de desolaatheid van de omgeving. Ik ben op drie na de enige passagier en er is omzeggens geen beweging. Op de parking staan verhoudingsgewijs heel weinig auto”s. De andere metrostelletjes die me kruisen zijn bijna allemaal leeg. Er is omzeggens geen beweging, buiten de werklieden die aan en af lopen en de laatste hand leggen aan de gebouwen. En het enige wat ik kan denken is laat dit geweldige project toch slagen. Dit is een oplossing dit is een stap in de goede richting.

Geen idee hoe het project ontvangen is in Perugia, geen idee wat de mening van de inwoners is en geen idee of het verkeer er door afgenomen is en of het een slaagkans heeft. Misschien liggen de haltes die nu nog spiksplinternieuw en schitterend schoon en clean ogen er binnen een aantal jaren vervallen en verwaarloosd bij en is de parking overwoekerd door onkruid. Ik hoop van niet. Ik wens Perugia veel succes met dit project en hun poging om het mobiliteitsprobleem op te lossen. Dit stadsbestuur maakt er in elk geval werk van.

3 reacties

  1. Wij hebben ons zo vlug mogelijk geparkeerd beneden de stad. En dan via de roltrappen de weg gezocht en gevonden naar de bovenstad. Had toch wel iets surrealistisch, vond ik. Het was ook tof om er te zijn tijdens het Jazz-festival. Her en der konden we op die manier leuke mooie muziek oppikken.

  2. Heb kort gesproken met een inwoner van de benedenstad over het succes van de minimetro. Dat blijkt tot op heden wat tegen te vallen. De benodigde 8000 pasagiers per dag om het systeem financieel haalbaar te maken worden bij lange na nog niet gehaald. Ook zijn er zo hier en daar wat protesten tegen de geluidsoverlast rond de stations. Maar ere wie ere toekomt: het systeem ziet er fantastisch uit. De vergelijking met de Jetsons is helemaal op z’n plaats. Ik hoop dat de minimetro het in Perugia gaat halen. Onbemande OV-voertuigen zijn altijd lastig vanuit het oogpunt van vandalisme en sociale veiligheid. Wellicht dat de bewoners van Perugia het kunnen opbrengen dit systeem een kans te geven. Ik hoop het van harte!!

  3. Hoe fijn, deze reacties uit eerste hand.

    Ik had ondertussen zelf wat duiding opgezocht op het net en wat ik erover las ligt in de lijn van wat Mijnheer Klarus hier aanhaalt.

    Toch hoop ik ook zo erg dat het uiteindelijk zal aanslaan.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

