bravo sint bavo

DE STEEN DES AANSTOOTS

Helaas, Zuster Monica (klik hier voor details). Een naaktfoto krijg je ook nooit meer weg eens die gepubliceerd is op het wereldwijde net. De wetmatigheden van de cyberwereld. Rien à faire.

“Iedere ochtend sjees ik al fietsend naar school, waarbij ik toch wel enkele verkeersknelpunten kruis. Zo steek ik ondermeer de niet te onderschatten Dampoort over. Ik ondervind daarbij echter weinig problemen. Meer zelfs, het gevaarlijkste punt op mijn route bevindt zich voor een school notabene. Fietsers die hun leven willen wagen, passeren best tussen half 8 en kwart over 8 aan de katholieke basisschool Sint-Bavo in de Apostelhuizen.

Nu is dit natuurlijk wel een smal straatje, waar dan ook nog eens auto’s geparkeerd staan. Dat verhindert massa’s dwaze ouders van het in kotskleurige uniformen gewurmde kroost dat er schoolgaat echter niet om gewoon midden op straat stilstand te houden – liefst zo dat aan geen van beiden kanten een fietser langs kan – , zoveel mogelijk deuren van de wagen te openen – liefst zonder eerst te kijken of er nog andere weggebruikers zijn – , rustig de tijd te nemen om vijf kinderen en zeventwintig boekentassen uit te laden, daarbij vooral kleuters uit het oog te verliezen zodat die de doortastende fietser die toch langskon even flink kunnen doen schrikken door plots van achter de wagen op te duiken, en dit alles liefst ook zo lang mogelijk te laten duren. De wagen daarachter creëert op zijn beurt dezelfde situatie en die daarachter ook nog eens, zodat het humeur van de reeds geërgerde fietser helemaal om zeep geholpen wordt omdat zijn amper zeven minuten durende fietstocht naar het werk met maar liefst twee minuten wordt verlengd en vooral wordt bemoeilijkt door een mijnenveld van boekentassen, autodeuren en als eendekroos vermomde ukken. Verschrikkelijk.

Ik walg van het bekakte volk dat enkel omdat het zijn kinderen daar dropt, meent dat de straat zijn eigendom is, van het soort onnozele, leeghoofdige truttenmoeders die geen benul van het verkeer hebben en het type drukdoende vaders dat de verjaardagen van zijn kinderen niet uit het hoofd kent en al gsm’end aan het stuur zit. Ik walg vooral van de school zelf, wiens betrokkenheid bij het verkeer en de schoolomgeving zich beperkt tot het ophangen van ‘zone 30’ -affiches, maar zich verder niet realiseert dat het nog maar in overweging nemen een aanvraag te doen om die drie parkeerplaatsen voor de school af te schaffen en een ‘kiss and ride’-zone aan te leggen, al een hele stap voorwaarts zou zijn. Ik walg – wat zeg ik, ik gruwel – al evenzeer van de schoolmasteldie op de situatie – zijnde: onschuldige, weliswaar nors kijkende fietser wordt gehinderd door egoïstische eigenaars van dikke bakken – dwaas staat te kijken zonder te reageren, daarbij haar armen fiks tegen de boezem aandrukkend, maar nergens beseffend dat ze ook wel eens iets mag signaleren. Ga catechese geven, mens. Idem voor haar collega – half vrouwmens, half non – die al even onwetend aan de andere ingang staat, met haar gedachten bij de 24 identieke knutselwerkjes die om half 4 keurig in het gelid zullen staan.

En zo wordt dag na dag na dag – want écht iédere dag speelt zich deze situatie af – mijn woede en ergernis tegenover dit bekrompen schooltje met zijn antieke, in groene tinten gehulde, waarden gevoed (‘ondanks de moderne infrastructuur, zijn we een school met traditie’) , tot ik er op een dag zal gaan solliciteren, er een paar weken het subversieve varken ga uithangen, een tweetal menopauzerende mastellen het prepensioen injaag, de ongetwijfeld stijf van fatsoen staande directrice een hartaanval bezorg en uiteindelijk zelfs enkele leerlingen laat ervaren dat er op school ook gelachen mag worden.

In afwachting hou ik het maar bij stukjes als deze, doen ook deugd.

Deel II – 2 dagen later…

Amper was het bovenstaande stukje gepost of mijn hele betoog werd schitterend geïllustreerd op zowel rechtstreekse als onrechtstreekse manier.

*Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove vertelde op het lerarenevenement Leraar van het Jaar over haar eigen lagere schooltijd. Toen ze 11 was, veranderde ze van school en kwam ze in een groene school in Gent terecht. ‘Geen groene school in de betekenis van milieuvriendelijk’, verduidelijkte ze. ‘Een gevangenis was het’ voegde ze er aan toe. Ik was op zijn minst tevreden met deze bevestiging dat Sint-Bavo géén toffe school is.

*Net die ochtend was ik als gewoonlijk weer door het smalle straatje Apostelhuizen gefietst waarin Sint-Bavo gelegen is. Het was bijna acht uur en als wou iemand mij eens flink beetnemen, hield alweer een dikke wagen in het midden van de straat stil, de deuren wagenwijd open zodat een fietser niet langs kon. Is het zoveel gevraagd de deur te sluiten? Mijn reactie bestond uit hevig bellen en een zuur gezicht trekken zoals alleen ik dat kan. Ik hield halt op amper enkele centimeters van de autodeur. De chauffeur, precies het soort vader dat ik voor het gemak maar even vooroordelend schets als een blaaskaak, wilde net instappen na het droppen van zijn kleuter, en keek me uitdagend in de ogen. Hij vertraagde daarop nadrukkelijk zijn bewegingen om in te stappen, wat mij, flink geagiteerd en de man in de kaart spelend, een ‘Komaan, zeg!’ liet uiten. De man keek me schijnbaar kalm aan en antwoordde met een laconiek maar tegelijk verontwaardigd ‘Rustig maar’ of iets dergelijk, waarop ik haast brul: ’t Is hier wel élke ochtend hetzelfde!’. Waarop de man mij, nogal ondoordacht en verrast, toesnauwt: ‘Neem dan een andere weg hé!’.

Voilà, de redenering die ik in mijn vorige post min of meer voorspelde door te stellen dat dit soort mensen meent dat de straat van hen alleen is. Die man heeft natuurlijk gelijk, niet? De straat is enkel voor auto’s, bestuurd door mensen die hun kinderen naar deze ‘traditionele’ school sturen. Het staat nog nét niet aangegeven aan het begin van de straat. Fietsers moeten maar een omweg nemen, dat spreekt toch vanzelf. Er zijn toch straten genoeg in Gent? Nee, als gewoonlijk, komt een mens alweer pas een minuut later op tal van prachtige replieken op zo’n idiote uitspraak.

Ik kalmeerde vlug hoor, ik had uiteindelijk een mooie bevestiging gekregen van mijn redelijk ongefundeerde beledigingen in het eerste artikel. Maar het geeft me eindelijk ook de energie om nu eindelijk eens een schrijven tot de school te richten waarin ik hen op mijn eigen furieuze wijze eens wijs op het gebrek aan verantwoordelijkheid en sensibilisering. Straks even alles lekker op papier zetten.”

3 reacties

  1. Superbe Aïda!
    Ik had dit artikel ook voluit op mijn blog willen gooien, na het lezen van die gemene streek van die klotenon. Helaas kon ik het artikel niet meer vinden, wegens onder dwang verwijderd.

    Het is godverdomme schandalig dat een triestige plant van een non erin slaagt om op een valse, achterbakse en o zo venijnige manier een blogger te dwingen om een prachtig geschreven schrijfsel te verwijderen van zijn eigen blog!
    Wraakroepend is het!
    Dat mens is te laf om zich zelf tot de schrijver te richten en richt haar klaagzang dan maar rechtstreeks tot de werkgever van de schrijver.
    Hoe kut kan je zijn als non!!?

    Oeoeoe, ik ga stoppen voor ik echt gemeen word.

    Je weet niet hoe content ik ben dat die piguin er niet is in geslaagd om het sublieme artikel uit de blogosfeer te houden.

    Mooie zet, Aïda.
    Je doet voor S wat ik voor smurf zou doen.

  2. […] Zuster M., over wie ik van mijn oversten hier niets meer mag schrijven (maar het internet vindt alles). De lokale Bulstronk die fatsoen meent op te leggen op tirannieke wijze, heeft het bij mij voor […]

  3. Censuur is natuurlijk absoluut niet meer van deze tijd, maar mijn gevoel is toch dat de zuurtegraad van de schrijfster een flink stukje hoger staat dan die van de gemiddelde “mastel” of “kutnon”. Goed geschreven maar ietwat goedkope ergernis, bol van vooroodelen, als je het mij vraagt…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

