leve de koers!

BLIK OP DE WEG

Sinds een kleine week ben ik hevige wielerfanaat geworden. Ik zit elke dag de rechtstreekse uitzendingen af te wachten van de Ronde. Ik zit gekluisterd aan het scherm en volg gebiologeerd de ritten. Ik kijk uit naar de boeiende interactie tussen José en Michel. Interessante uiteenzettingen over Belgen die in een afgelegen dorp een doening hebben waar ze cursussen voor gehandicapten organiseren, over massaal protest van de wijnboeren begin twintigste eeuw (800.000!!) tegen de invoer van bulkwijnen uit het buitenland, over dorpen voor gewone mensen, ‘meer moet dat niet zijn’, over het prachtige schilderslicht en twee oren. Ondertussen passeren de mooiste landschappen, vergezichten en dorpjes. Ik zit in een volgauto en rij mee. Ik ben daar. In de zon en tussen ook wel ja, de regen. Al bijna een week, elke dag drie uur lang. Van de Pyreneeën naar de Haute Provence. En de komende dagen gaan we de Alpen in. Wat een vakantiepret.

En de renners die nemen we er maar bij.

7 reacties

  1. De commentaar van Michel Wuyts vind ik ook subliem!

  2. Welwel, wat krijgen we nu?

  3. Naar aanleiding van alweer die epotoestand, bedachten we dat men de Ronde misschien moet afschaffen maar dat de uitzendingen van de tourritten ook zonder renners moeten doorgaan. Zalig toch, verhalen vertellend en genietend van het landschap een land rondrijden.

  4. Zonder renners geen tour, zij zijn de moderne gladiatoren van het circus maximus.

  5. Al jaar en dag doe ik dat, en ik blijf genieten. De commentaar met soms het niveau van verkavelingsvlaams vind ik wel hilarisch. Bij de Ronde Van Vlaanderen was er een renner die er door zat en Michel Wuyts riep in extase: “’t Schaap is de preut af!”

    Was getekend

  6. “Vive le vélo” 😉

  7. Deze laatste reactie doet me denken aan de uiterst grappige Belgische film ‘Le vèlo de Ghislain Lambert’ met Benoît Poelvoorde.

    Een aanrader voor al wie nostalgisch wordt bij de gedachte aan een Vlaamse woonkamer waar het zonlicht gefilterd door halfneergelaten rolluiken binnenvalt en die volgepropt is met rokende nonkels met flesjes bier die supporteren voor Merckx en Van Impe.

    Of voor alle wielerliefhebbers tout court.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

