dorpskronieken

HET GELD VAN MIJNHEER CARTER

Een man raakt gewond bij een explosie bij de werken van de aanleg van een spoorweg. Die werden uitgevoerd om een dorp te ontsluiten. Het been van de man moet geamputeerd worden in primitieve omstandigheden. Hij overleeft deze ingreep niet. Tot ieders verrassing heeft deze man een fortuin vergaard door aandelen in een spinnerij. Die aandelen heeft hij verkocht toen hij na een bezoek aan de sweatshops zodanig geshockeerd was door de slechte werkomstandigheden en hij er zich niet kon in vinden op deze manier geld te verdienen. Zijn fortuin laat hij na een een jongen van een jaar of elf. Die leeft met zijn familie in het dorp in armoede en heeft geen kans op onderwijs. Er is ook geen school in het dorp. De man laat in zijn testament vastleggen dat de jongen een bedrag van dat geld mag besteden aan het onderhouden van zijn familie en aan een degelijke opleiding. Over de rest van de erfenis mag hij beschikken wanneer aan die voorwaarde voldaan is. Het geld kan hij dan gebruiken om in het dorp een school op te richten zodat ieder kind kan onderwezen worden.

’t Is geen situatieschets uit het hedendaagse Afrika, maar een scène uit de met prijzen overladen BBC-reeks ‘The Cranford Chronicles’ met o.a. Judi Dench* in een glansrol. Elke week weer schone verhaaltjes over in en ingoede mensen en een weliswaar heerlijke roddelende maar sociale en solidaire dorpsgemeenschap. Wat ik afgelopen winter al op BBC zag zit ik nu weer eens al een aantal weken te bekijken op Ned2.

Van uit een andere hoek in de kamer wordt mijn opvallend en lang stilzwijgen gecounterd met een smalend: ’t is zeker schoon? Ik – bijwijlen koel en cynisch, dol op Engelse satirereeksen en vooral soapallergisch en antimelig – wil niet antwoorden. De krop in mijn keel zou te duidelijk hoorbaar zijn. Ik kan het niet helpen.

*Verder ook nog met Simon Woods (Rome), Philip Glenister (Life on Mars), Imelda Staunton (Vera Drake), Michael Gambon (Sleepy Hollow, The Singing Detective). En voor wie er maar niet genoeg kan van krijgen: nog meer van dat in ‘Lark Rise to Crandleford‘.

6 reacties

  1. That’s my cup of tea. Kan u ook even dag en uur doorgeven?

  2. Euh…

    Het fragment dat ik beschrijf komt uit de euh laatste aflevering. Was te zien deze week op Nederland2 en vier weken daarvoor ook.

    Maar dat zal wel herhaald worden. Ergens. Ooit.

  3. al vele jaren ben ik fervent liefhebber van al wat BBC-reeksen betreft. Ik speur elke week in de tv-gids op zoek naar nieuwe BBC-ervaringen. Zo ook progammeerde ik vijf weken lang de video voor de Cranfords. Bijzonder mooie tv. Schitterende vertolkingen.
    Krijg zo stilaan de indruk dat we een soort zielsverwantschap hebben: liefde voor Italië en voor BBC?:))

  4. Zag je eergisteren de nieuwe mini-serie ‘Burn up’ met Neve Campbell en Rupert Penry-Jones (Spooks)over de olie-industrie? Vanavond tweede deel!

  5. Ik heb de reeks volledig, maar moet nog beginnen kijken! Met nog meer zin nu ik dit lees, want ik had bij het lezen van dit artikel geen idee waarover het zou gaan en was meteen gefascineerd.
    Overigens laat je één actrice geheel onvermeld: Eileen Atkins. Ze is 74, heeft een massa films en series op haar actief, waaronder de laatste jaren zelfs grote producties als Gosford Park (ze was de zure kokkin), The Hours, Cold Mountain, … Ferme actrice!

  6. Voilà, wat zei ik in mijn commentaar, die herhaling ergens ooit is morgen op één!

    Steek de haard aan en nestel je onder je dekentje!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

