tv tip 17/1 – italiaanse filmzomer

ELKE VRIJDAG EN ZATERDAG VAN JULI OP NED2

Toen ik met spijt in het hart terugkwam uit la bella Italia werd ik door de Nederlandse televisie onverwacht getrakteerd op een Italiaanse filmzomer. De KRO, die helemaal in de ban is van Italië sinds hun succesprogramma ‘De Italiaans droom’, brengt in samenwerking met de VPRO elke vrijdag en zaterdag van juli Italiaanse filmklassiekers of Italië gerelateerde films.

Als filmliefhebber zijn deze films niet nieuw voor me, de meeste zag ik zelfs in de bioscoop. In België zijn we verwend met een schitterend maar helaas weinig bekend filmmuseum waar er zeer regelmatig Italiaanse klassiekers op het programma staan. Ook Cinèma Arenberg in Brussel brent al jaren in zijn Ecran Total zomerprogrammatie filmklassiekers om van te smullen. De filmsensatie van een groot scherm in een cinemazaal is thuis niet te evenaren, maar voor elke film- of Italiëliefhebber die niet wil of kan buiten komen een aanrader. En voor mij is het een prettige verderzetting van het vakantiegevoel.

Wat u al gemist hebt (ja ik ben te laat met deze tip): La dolce vita (Marcello!!), Kaos, Ladro di biciclette, Il ladri di bambini, A room with a view (helaas niet de originele versie), My house in Umbria.

Op de valreep wat u nog te zien krijgt: Il piu bel giorno della mia vita, Malena, Morte a Venezia.

La notte wordt helaas schaamteloos over het hoofd gezien. Goed dat er youtube is.

En voor nog meer vakantiegevoel van in uw zetel: een lichtgewicht zeemzoet filmje maar met heerlijke sfeerbeelden uit Italië: ‘Under the Tuscan Sun’, naar het boek van Frances Mayes. Zaterdag a.s. op één om halfnegen. Haal die fles Brunello uit Montalcino maar boven.

9 reacties

  1. Waarom begin jij eigenlijk geen teeveeblad?

  2. Verdomme! Had ik dat maar geweten! Ik blader nu eenmaal erg weinig door tv-gidsen… Malena, met die geweldige zwartharige cockteaser is dat zeker?

  3. una giornata particolare, een persoonlijke favoriet, is ook al gepasseerd, denk ik. “dood in venetië” heeft me nooit iets gedaan, maar ik kijk wel enorm ernaar uit om eindelijk “kaos” te zien, die ik heb opgenomen

  4. wij hebben nog ergens één flesje Brunello staan … wachtend op een glorieus levensmoment waarop ie kan geopend worden!
    Wat ook ontbrak in de filmreeks: A portrait of a lady.

  5. Aha! Een blogtvblad! Dat doe ik zelfs graag, vanaf nu dus nog meer tv-tips!

    Malena is inderdaad met de prachtig sensuele Monica Belluci. En giornata particolare, die heb ik gemist dan deze keer. Er schieten hier anders nog wel een paar pareltjes door mijn hoofd. Alles van de gebroeders Taviani vind ik zeer te pruimen bvb.

    Oh en ik was inderdaad niet volledig, ben ook vergeten te vermelden, mijn absolute Italiaanse toplievelingsfilm: Il postino!!!

  6. Laat je ook weten wanneer zomergasten weer begint en met wie?

  7. Hoe raad je het. tv tip 18/01
    (btw ’t is morgen)

  8. ik vind toch wel dat je de laatste tijd een raar slaappatroon hebt lieve aida!

  9. Ik ben aan het oefenen voor (of tegen?) de jetlag.

    🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

