is sandrine waterman of vis?

DAT ZOU IK NU WEL EENS WILLEN WETEN

Het vanzelfsprekende gebruik van een gsm ergert me nog steeds. Meer en meer zelfs. Een onmisbare tweede persoon die altijd en overal meegaat en die op elk mogelijk moment kan aangesproken worden. Ik kijk quasi dagelijks op van het achteloos en overbodig gebruik van het mobieltje.

Gisteren sta ik op een rommelmarkt in een boekenbak te scharrelen. Vlak naast me een dertiger, voetbaltype, en niet direct het type man dat normaal gezien op vlooienmarkten in boekenbakken rommelt. Hij haalt een boek uit de bak.

– ”T BENEKIK Hé!

Ik kijk verstoord op of het iemand is die ik had moeten herkennen. Maar terwijl hij tien tellen ervoor nog met beide handen in de bak aan het graaien was, zie ik dat hij nu zijn gsm al opengeklapt en wel aan zijn oor houdt. Meer nog, hij heeft zelfs al iemand aan de lijn. Ik heb in tien tellen mijn gsm nog niet opgediept uit mijn handtas, laat staan dat ik er binnen de dertig seconden ook effectief iemand zou mee kunnen opbellen.

– “Seg weete gij wa sterrebeeld dat Sandrine heeft?

– …

– Awel, ik denk ergens in februari, maar ik ben nie zeker.

– …

– kweenie, is dat dan waterman of vissen? Waterman van wanneer is da?

– …

– Ja, salukes hé

Hij heeft een lijvig boek van minstens 300 pagina’s in zijn handen. Ik zie van uit mijn ooghoeken dat op de achterkant staat: “Waterman – van 21 januari tot 19 februari”. ‘Neen, vooral niet moeien, néén, zwijgen, hij heeft het niet tegen jou. Verder rommelen in je bak, jij. Je hebt nog niet gevonden wat je zocht’ berisp ik mezelf wanneer de neiging opsteekt om hem te zeggen wanneer je een waterman bent.

– Claudia, tbennekik hé, weetegij wa sterrebeeld dat Sandrine heeft?

– …

– Jommer ja, dat weet ik nu just niet, ik weet dat het ergens in februari is.

– …

– Kweenie. Wat komt er voor vissen?

– …

Waterman ja, dacht ik oek, mor kben nie zeker.

– …

– Awel, ja, dat zal ik doen. Bedankt!

‘365 gedachten voor de waterman’ lees ik op het boek dat hij nu op de bak gelegd heeft. Eén voor elke dag.

– Ma, tbennekik hé, weetegij wanneer dat Sandrine verjaart?

– …

– Ah! Maar als dat dan is, is da dan waterman of is da vis, weetegij da tot wanneer dat da is, waterman?

– …

– Awel, ik ben ook niet zeker of da dan waterman is. ’t Zou kunnen dat tvis is.

– …

– Neen dan goanek dat boek toch niet meedoen. Stel da se dan gene waterman is mor ne vis…

– …

– Saluukes!

Drie telefoontjes. Drie mensen lastig gevallen. Drie minuten beltijd.

Alle boeken aan één euro (1 €) staat er op de bak. Zucht.

(Omwille van de PRIVACY zijn de echte namen vervangen door fictieve namen.)

6 reacties

  1. Ik voel in ieder geval nattigheid!
    (Mooie vormgeving trouwens, ik ga daar ook eens neuzen..)

  2. ’t is te hopen dat Sandrine niet zijn lief is, dat zou het nog triestiger maken.

  3. Een mens maakt wat mee boven een boekenbak:-)

  4. Als Sandrine een waterman is zal ze fronsen omdat bennekik nog geen risico van een euro durft te nemen. Als ze een vis is trouwens ook.

    Los daarvan moet ik bekennen: ik ben een gsemmer . Uiteraard een deftige.

  5. Stond jij naast Gunter Vanhandenhoven?

  6. Günther heeft iets met boeken. Nu ook in de kringloopwinkel. En met Sabrina.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

