tom & guy

MEFISTO FOR EVER

Ik heb me gisteren gemoeid in een discussie waarvan ik na afloop vond dat ik niet echt concreet had uitgedrukt wat ik exact bedoelde. Dat ik mijn “aanvoelen” niet kon weergeven in woorden. Hoe moest ik precies verduidelijken hoe individualisme en zelfbeschikkingsrecht te rijmen zijn met solidair zijn, deel uitmaken van en je bijdrage leveren aan onze sociaal-democratische maatschappij.

Vandaag lees ik in De Standaard iets wat me bijzonder intrigeert. Bij de wensen voor de vijftigste verjaardag van Tom Lanoye staat ook een felicitatie van Guy Cassiers. Dit had ik gisteren willen kunnen ter sprake brengen.

Een hele straat vol mannen die allemaal op dezelfde manier voortbewegen in hetzelfde uniform. Eén lichaam. Eén beweging. Je kunt daar ook iets lelijks in zien. Verdwazing, verknechting. Vernietiging van het individu… Echte discipline betekent juist het omgekeerde. De triomf van het individu. Elk van die gasten weet dat hij, door één misstap, het patroon kan doorbreken en de discipline belachelijke maken. En hij doet het niet! Hij doet het niet! Hij blijft stappen. Eén met dat lichaam.

Dank u Guy. Mooi, heel mooi. Om een hele dag verder over na te denken. (En ik moet meer naar het toneel.)

En proficiat Tom. Van ’58 en maagd.

2 reacties

  1. Ik treed dat volkomen bij, hoe kan een samenleving nu sociaal of democratisch zijn als ze haar leden het recht op individualisme of zelfbeschikking ontzegt? Dat is toch een dictatuur.

  2. Tezelfdertijd kan je als samenleving alleen bestaan als dat zelfbschikkingsrecht en individualisme niet absoluut is. De burger kan niet eenzijdig besluiten uit de samenleving te stappen. We zijn geen atomaire individuen maar wel degelijk met elkaar verbonden door een sociaal weefsel.

    Mensen geloven iets te graag dat ze ten alle tijde autonoom beslissingen nemen en individuen zijn. Ze vergeten of willen niet inzien hoezeer ze gevormd worden en zijn door hun omgeving, geschiedenis,… De nadruk op iedere mens als een uniek individu is waarschijnlijk een van de grootste leugens van de laatste zestig jaar. Het alternatief daarvoor is overigens geen dictatuur, dergelijk zwart-witdenken zou elke discussie ondergraven.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

