doe het met gamma

TIPS VOOR EEN VREKKIG LEVEN

Het boek “Hoe wordt ik een echte vrek” dat ik enkel en alleen gekocht heb om deze reden werkt inspirerend. (->grap). Het staat vol met schitterende tips voor een zuinig leven (->grap). Ze gaan van absurd primitief, genre ga in uw douche in een emmer staan en met het water dat u opvangt spoelt u de wc door (lees: ga in een hut in het bos wonen) tot ronduit hilarisch: “Ga op vakantie naar een nudistenstrand zo hoeft u geen badpak aan te schaffen”. De enige tip die ik kan geven na het doorbladeren van het boek is: pleeg euthanasie. Niet leven is het goedkoopst.

(Was uw auto in de regen, zo moet u hem niet afspoelen!)

Maar goed, het zet een mens toch het denken. Bewuster omgaan met je uitgaven omwille van het milieu bijvoorbeeld. Om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Het dwingt respect af en verdient navolging. Nutteloze uitgaven beperken. Meedoen aan wedstrijden waar je gratis tickets kan winnen (deze mens wint altijd!) “Ik win nooit iets” is bij mij te vertalen in “Ik neem nooit deel aan iets”. Maar toch vooral: denk eens aan de kortingsbon die je deze keer wel uitgeknipt hebt en haal hem eens boven voordat hij vervallen is.

En kijk, op deze manier heb ik heel toevallig en onbewust een ontdekking gedaan, er valt geld te verdienen met kortingbons. Hieronder volgt een tip hoe je een bon kan omzetten in geld. Omdat elk systeem te kraken valt.

In de Gamma doe ik een aankoop van 44, 95 €. Ik neem er nog twee kleine spullen bij voor respectievelijk 2,30 € en 1,20 €. Dat komt op een totaal van 48,45 €. Ik heb deze keer aan de kortingsbon gedacht van 5 € en betaal dus 43,45 €. Een week later blijkt de aankoop van 44,95 € een dubbele aankoop te zijn en ik zie op het kassaticket “omruilen binnen de veertien dagen met kassaticket”, dus ik begeef me Gamma-waarts. En ik vraag braaf om een tegoedbon. Maar, heel chique, ik krijg gewoon een geldterugbon die ik aan de kassa mag incasseren. Wat ik besef wanneer ik thuis ben is dat ik eigenlijk 44,95 € teruggekregen heb terwijl ik slechts 43,45 € betaald heb. Door mijn kortingsbon heb ik dus twee artikels gratis gekregen en er nog 1,5 € bovenopgekregen. Je kan stellen dat dit logisch is, daarvoor dienen kortingsbonnen.

Maar dit zette me aan het denken. Op een kortingsbon staat dat de bon geldig is bij aankoop van een minimumbedrag, in dit geval was dat 25 €. Stel dat je iets gaat aankopen van 25 €, je geeft je bon af en je betaalt 20 €. De volgende dag ga je het artikel terugbrengen om eender welke reden. Aan de balie vraagt men wel je kasticket, maar ze scannen voor je tegoedbon het artikel in en je krijgt de effectieve prijs terugbetaald, zijnde 25€. Voilà, op deze manier heb je je bon van 5 € die je eigenlijk enkel bij een aankoop kon gebruiken, omgezet in baar geld, zijnde 5 €.

Waar zijn de bonnen, waar zijn de reclameblaadjes? Snel, snel, ik word de tweede bonnenman.

(->grap)

7 reacties

  1. Ik meen Frank Focketyn toch herkend te hebben in dat filmpje!

  2. Begin het geld al maar op te sparen, kan je misschien volgend jaar van op reis:-)

  3. Zo onvoorzichtig van u! De echte bonnenman neemt altijd een deurwaarder mee als hij gaat winkelen…

  4. Bonnen, een verschrikking vind ik het. Gelukkig beginnen ze (Colruyt, O’Cool,…) kaarten te introduceren die onmiddellijk en automatisch je korting aan de kassa verrekenen. Die kaart heb ik tenminste altijd bij. De bonnen daarentegen…

  5. Dt-foutje in de eerste zin in de titel van het boek.

  6. Oei, stom. Ik zal het laten weten aan de schrijvers. 🙂

  7. (Was uw auto in de regen, zo moet u hem niet afspoelen!)

    een half uur nadat de glazenwasser geweest is dus 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

