bel’ens met belgacom

INTERNET IS VAN IEDEREEN

Topman Bellens moet kiezen tussen een riante opzegvergoeding van ruim 8 miljoen euro ( en in het beste/slechtste geval 10,79 miljoen eur wanneer Belgacom het niet-concurrentiebeding inroept) of een inlevering 1 miljoen eur op zijn jaarlijks salaris. Dit alles dan nog zonder zijn aandelenopties, waarvan de waarde momenteel geschat wordt op 1,7 miljoen euro. Voorwaar een verscheurende keuze.

Van u weet ik het niet, maar wat mij betreft zou de keuze gemakkelijk zijn, de ontslagpremie is genoeg om mijn bedje gespreid te zien voor de rest van mijn leven. Meer heb ik nodig om niets meer te doen.

Ik weet het, ik heb geen capaciteiten om topmanager te zijn en als ik ze al had zou ik geen zin hebben om honderd uur per week te werken, en het is gemakkelijk om te generaliseren over topverloningen, maar geef toe, dit is toch al te genereus, niet? In het licht hiervan verdienen onze politici peanuts, zelfs met alle cumuls. En daar ligt de burger wel van wakker. En dit loon is ook niet meer te verantwoorden in verhouding met de lonen van de gewone werknemer.

Goede zaak dat onze politici protesteren*. Maar wat ik niet begrijp is dat diezelfde politici het niet hebben over de klantenservice en de dienstverlening van Belgacom. Bellens levert goed werk, zeggen ze. Misschien wat de cijfers betreft. Maar verder? De klachtenstroom houdt aan. En wat doen onze politici? Nog een schepje erbovenop. Ze laten ons betalen voor VRT programma’s die met overheidsgeld gemaakt zijn. On demand. Met een prijskaartje. Herhaling van programma’s zouden niet moeten geprogrammeerd worden in de gewone uitzendtijd, maar het hele archief van de VRT zou gewoon gratis moeten opengesteld worden voor de burger (we hebben daar toch al voor betaald?!). De hele nacht heruitzendingen van alle huidige één en Canvasprogramma’s en alle mogelijke oude VRT programma’s. Door de omroep te kiezen, of door ons. Maar wel gratis. Mensen die geen geld op tafel willen leggen blijven verstoken van de nieuwste ontwikkelingen op televisioneel gebied. Terwijl onze telefoontarieven al tot de hoogste van Europa behoren, moeten we ook nog betalen om mee te mogen op de digitale tv-molen. Digiboxen voor iedereen, gratis. Ik vertik het om hiervoor ook maar één cent boven te halen. Telenet vraagt me in een enquête of ik tevreden ben over de kabeldiensten en of ik voor dezelfde zou kiezen. Ik KAN niet eens kiezen!

Ja, ik realiseer me, in het kader van de wereldproblematiek (waar ik het hier genoeg over heb) en de armoede in België, zal het wel weer onbehoorlijk zijn om hierover te zuchten. Maar is het loon van Bellens (en de werking van Belgacom) en andere topmanagers dan niet immens obsceen in het kader van dezelfde wereldproblematiek? Ik kan maar niet begrijpen dat de burger zich hier zo gemakkelijk bij neerlegt. En nog veel minder dat die topmanagers zelf zich daar goed bij voelen.

Politici, hier is werk aan de winkel. Op de Nederlandse TV zie ik regelmatig reclameboodschappen voor onbeperkt internet, telefoon en gsm aan 20 € per maand. In Italië zag ik grote aankondigingen voor diezelfde service aan 18 eur. Ik kom deze maand uit op 42,92 eur voor internet, 22,20 eur voor vaste telefoonlijn en 66, 45 eur voor mijn gsm. Eigen schuld dikke bult zal u zeggen, maar is het niet schandalig dat ik voor één (1) telefoongesprek naar Nederland 45 eur betaal? En dan ben ik iemand die niet graag belt en het zoveel mogelijk vermijd. Reken uit welke hap dit elke maand uit het gezinsbudget is. Om wat te praten met elkaar. En terwijl krijgen bedrijven kortingen tot 40%. Verdwijnen de telefooncellen. En ben je ingeval van nood een sukkel wanneer je geen gsm bijhebt of de batterij plat is. Probeer het maar eens uit. Probeer in Zaventem eens telefoontje te doen. En als je dan toch al een telefoonservice vindt, betaal je je blauw.

*Let u misschien in het vervolg op de kleine lettertjes wanneer u als overheid een contract afsluit met een topmanager?


5 reacties

  1. Indien deze zaak deze maand nog uitgeklaard raakt (juiste datum weet ik niet) dan moet de regering geen ontslagvergoeding betalen. Dus de keuze is eigenlijk eerder: loon inleveren of ander werk zoeken (zonder gouden parachute of iets dergelijks).

  2. Tja, de juiste datum kan niet erg moeilijk zijn, er resten ons nog vier dagen deze maand. En we kennen allemaal het tempo waaraan onze politici werken.

    En kan u hierover wat meer informatie geven of een verwijzing naar een artikel, website of wat dan ook?

    Mijn informatie haal ik uit kranten, radio en tv-journaals. (In dit geval: De Tijd) Doen die dan aan stemmingmakerij, schrijven ze de halve waarheid, verbergen ze deze informatie ergens in een klein hoekje op de laatste bladzijde of weten ze het zelf gewoon ook niet meer?

  3. Ter info: hier in Frankrijk bij een groot aantal operatoren (enkele de Franse Belgacom, France Télécom is duurder):

    30 EUR voor:
    – ADSL
    – onbeperkt bellen naar vaste lijnen van ongeveer 75 verschillende landen
    – een 50tal TV-kanalen…

  4. Helemaal met je eens. Mijn ouders betalen in Nederland 15 euro per maand voor hun internet. Ik betaal 45. Een andere aansluiting dan telenet kon voor dat geld in mijn huis niet geplaatst worden.

  5. Een ware klucht, die Bellens-histoire. Ik vermoed dat er hem nog veel zuchten te wachten staan…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

