begrijpe wie kan

ZIN EN ONZIN VAN OPLEIDINGSCHEQUES

Het schooljaar is weer begonnen. Voor het derde jaar op rij ben ik ingeschreven voor een opleiding die enkel en alleen dient ter ontspanning en als hobby en op geen enkele manier nuttig is voor de huidige arbeidsmarkt. Om me te amuseren. Bij de eerste inschrijving wees men me er op dat ik opleidingscheques kon aanvragen. Het eerste jaar ben ik daar niet eens op ingegaan, ik dacht gewoon dat dit een standaard mededeling was. Opleidingscheques, wat zou ik daar recht op hebben wanneer ik genoeg inkomen heb om dat gemakkelijk zelf te betalen. Ik verwacht niet dat de gemeenschap mijn pleziertjes betaald. Ik had trouwens ook geen tijd en geen zin om me met die dingen bezig te houden. Dat zou wel weer heel omslachtig zijn. Een aanvraag zou bij mij toch afgewezen worden of ergens zou er wel weer een uitzonderingsregel zijn waaronder ik dan net zou vallen. Tijdverspilling.

Maar toen men vorig jaar bij de inschrijving nog eens benadrukte dat ik echt wel opleidingscheques moest aanvragen, besloot ik om me toch even te informeren.  En inderdaad, ik kreeg van de 90 € inschrijving 45 € terugbetaald via deze opleidingscheques. Met een paar klikken op de computer zelfs, zonder één enkele extra vraag of mail, of bezwaar of wat dan ook. Belachelijk, dacht ik, maar kom, als het bestaat en een ander daar van profiteert waarom zou ik het dan niet doen?.

Dit jaar bedraagt het inschrijvingsgeld 110 €. Niet onoverkomelijk. Maar ik ben dit schooljaar ook ingeschreven voor een andere cursus die effectief bedoeld is om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, om me eventueel als zelfstandige te vestigen, om te vermijden dat ik moet onderhouden worden door de gemeenschap door middel van stempelgeld. Niet goedkoop trouwens, deze cursus bij Syntra. 590 €.  Maar goed, ik zie het als een investering in mijn toekomst. En er zijn nog altijd opleidingscheques. Denk ik.

Vorig week meld ik me bij “Mijn VDAB“. Ja, om opleidingscheques aan te vragen als werknemer moet je je inschrijven bij de VDAB“U hebt nog een resterend te goed voor 2008 van 155 €”.  Ik begin met de bestelling maar struikel over het volgende obstakel: “U bent momenteel (en dan kan je aanvinken) a) ambtenaar b) werknemer”. Tja, wat ben ik? In elk geval geen van de twee, maar vermits ik nog steeds in mijn uitbetalingsperiode van mijn ex-werkgever zit, vink ik b) aan, want anders kan mijn bestelling niet doorvoeren.

Vanmorgen vind ik in mijn mailbox de melding dat ik geen recht heb op opleidingscheques. Omdat ik niet aan de voorwaarden voldoe.  Ik heb namelijk geen werk.

Ik snap dit niet. Echt niet. Inderdaad, het zijn de voorwaarden, ik had ze nooit ten gronde gelezen.  Maar waar zit de logica? Je hebt werk, je hebt geen moeite om 45 € op te hoesten want je hebt een inkomen en toch krijg je zomaar geld om je te amuseren. Je bent werkloos, je valt binnenkort terug op amper een derde van je vroegere inkomen, je wil ervoor zorgen dat je geen belasting wordt voor de gemeenschap door je bij te scholen voor een eventuele job en je kan het zelf betalen. Tot de laatste euro.

Iemand?

En had ik in het begin van 2008 toen ik nog “b) werknemer” was cheques besteld voor het volledig bedrag waarop ik recht had voor dit jaar, dan had ik nu wel 155 € extra.  Ja, dat kon. Men vraagt geen informatie, men hoeft niet te weten wat je doet en hoeveel die opleiding kost. Stom. Ik ben te dom om te profiteren van het systeem. Heel mijn leven al geweest.

15 reacties

  1. De doelgroep Niet-Profiterende-Medemens is waarschijnlijk zo klein dat men er zich niet om bekommert.

  2. Dat wist ik niet, het is inderdaad niet logisch… een mens zijn motivatie zou voor minder onder nul gaan:-(
    Laat je niet afschrikken, veel succes!

  3. Ik dacht dat je als werkloze (of genieter van een ander vervangingsinkomen) juist wel recht had. Je hebt jezelf als werknemer opgegeven. Ik zou eens bellen naar de VDAB.

  4. De gemeenschap betaald? 😉

  5. Ja, dat krijg je wanneer je op valreep passieve zinnen actief maakt en niet meer naleest.
    Merci voor de opmerking.
    Had u ook nog een mening over de inhoud?

  6. Naar de geest klopt het eigenlijk wel. Voor werkloze werkzoekenden bestaan er een pak opleidingen die door de vdab erkend zijn en die gratis zijn voor de student.
    Daarnaast bestaan er voor de werkenden opleidingscheques, zijnde een tegemoetkoming in permanente opleiding en vorming die de loopbaan moet ten goede komen. Werkenden krijgen dus een tegemoetkoming, werklozen een volledig gratis opleiding.
    Het is alweer bij de toepassing dat het mis loopt. Komt bloemschikken je loopbaan ten goede als je bv verpleegster bent? Wat mij betreft niet en toch betalen we allen samen voor de opleiding bloemschikken van de verpleegster.
    Dezelfde kronkel bestaat ook met bv kredieturen. Vind je het normaal dat een werknemer die nooit extern contact heeft, bezoldigd afwezig is om Frans te leren?
    De onderliggende gedachte is nobel en een vreemde werknemer betalen om Nederlands te leren is aanvaardbaar, maar om je te bekwamen in een hobby??
    Steeds meer moet er betaald worden om niet te werken.
    Als je werkloos bent met een contractbreukvergoeding, dan kan je je meteen inschrijven als werkzoekende bij de vdab, ook al geniet je (nog) geen uitkeringen.
    Informeer je dus of de opleiding die je wil volgen erkend is door de vdab en misschien kan je die opleiding gratis volgen.

  7. dan zorgt de vlaamse overheid eens ervoor dat ze tegenmoet komt aan de verzuchtingen van de werknemers (“waarom krijgen wij niks en krijgen werkzoekenden centen om niets te doen?”), en kijk, dan is het weer niet goed 🙂

    de cheques zijn inderdaad enkel aan te vragen door personen die werken, of het nu gaat om iemand met een loopbaan van dertig jaar, of een schoolverlater die net z’n eerste tijdelijke baantje heeft (dàt vinden sommigen ook niet eerlijk). maar hey, zowat alle opleidingen van VDAB zijn volledig gratis voor werkzoekenden, plus onder bepaalde voorwaarden kan je ook een attest bekomen waarmee je gedeeltelijke of zelfs volledige vrijstelling van inschrijvingsgeld kan bekomen in het onderwijs voor sociale promotie. om naar maar te zwijgen van verplaatsingsvergoedingen, etc.

    dat bij sommige opleidingsinstanties niet dezelfde voordelen geboden worden heeft natuurlijk te maken met het feit dat ze hun centen nodig hebben. met de cheques krijgen ze die nog, maar niet door iedereen en altijd vrijstellingen toe te staan

    ik vrees dat je iemand bent die een eenmalige verbrekingsvergoeding heeft gekregen die meteen de resterende opzegperiode dekt (of op z’n minst dat je meteen kon stoppen met werken)? in dat geval wordt je inderdaad beschouwd als werkzoekende of betaal je niet maandelijks de lasten die een werknemer wél betaalt, lasten waarmee het budget voor de cheques wordt vrijgemaakt. als je tijdens je opzegperiode nog had moeten werken, dan was je, ook al had je werkloosheid in het vooruitzicht, wel rechthebbende

    en wat de aard van die opleidingen betreft: er is inderdaad sprake van opleidingen die de kansen op de arbeidsmarkt verhogen, maar waar het praktisch eigenlijk op neerkomt (de “logica”) is dat de cheques gebruikt kunnen worden voor àlle opleidingen die door een daartoe erkende instelling worden aangeboden. dat zorgt er dus voor, soms tot algehele hilariteit, dat je dus ook cheques kan aanvragen om een deel van de lessen bloemschikken mee te bekostigen, net als rijlessen, taalcursussen en informaticapakketten, etc

  8. en excuses voor de foutjes

  9. Een aantal nuttige reacties die steek houden. Maar terecht voelde het niet goed aan dat ik cheques kreeg voor “kleding” en dat dit ook voor creatief met kurk kan tellen. Het is de enige keer dat ik met het fenomeen “opleidingscheques” in aanraking kwam, ik kende het daarvoor niet en wist ook niet precies wat het was.

    Voor zover mijn kennis over de opleidingen bij de VDAB tot nu toe reikt: alle opleidingen ingericht door de VDAB zijn voltijds. Dit houdt ergens steek (je hebt toch niks anders te doen) maar ook weer niet want wanneer je ondertussen werk vindt kan je die cursus niet afmaken. Verder is er ook een zeer lange wachttijd en zijn de opleidingen niet altijd bij de deur (waarmee ik dus bedoel binnen een straal van 30 km). Verder wil ik niet veralgemenen maar ooit volgde ik zo’n VDAB cursus en ik vond deze niet op mijn niveau. Het grootste deel van de dag zat ik me te vervelen. Niet zozeer omwille van de inhoud, ik leerde wel wat nieuwe dingen, maar door de aard van de opleiding (classicaal, schools). Maar nu ik erover nadenk, die van Syntra die ik ooit deed ook eigenlijk, ik vind het niet normaal dat je op elk vak meer dan 95 % haalt bij het examen. Ik wist niet dat de VDAB ook tussenkomt bij andere opleidingen. Bij die van Syntra stond het niet vermeld in elk geval.

    Maar in elk geval bedankt, misschien informeer ik me best toch nog wat verder alvorens te betalen. Als het dan al niet te laat is.

    En idd, dit is ook iets waar ik niet van op de hoogte was bij mijn ontslag: zelfs wanneer je een verbrekingsvergoeding krijgt en die bijvoorbeeld voor tien maand geldt, kan je je al van de eerste dag laten inschrijven bij de VDAB, wat voor mij belangrijk was (ttz voor een toekomstige werkgever) omdat ik des te sneller in het Activa-plan val. Door onwetendheid toch weer iets meer dan maand verloren echter.

  10. meer nog: iedereen kan zich inschrijven bij VDAB en bvb. zijjn/haar cv verspreiden, etc. dat geldt ook voor werknemers die op zoek willen gaan naar een andere job. maar in jouw geval kon je dus meteen ingeschreven zijn als werkzoekende, gebruik maken van de diensten van VDAB, begeleiding krijgen, etc. en dat heeft voordelen naar tewerkstellingsmaatregelen natuurlijk…
    je kan ook zelf nagaan voor welke maatregelen je in aanmerking komt via http://www.aandeslag.be
    altijd handig als je aan een nieuwe/potentiële werkgever kan laten weten hoe hij wat aan je kan “verdienen”

    ik denk ook dat de opleidingen voor werkzoekenden bij VDAB vooral dagopleidingen zijn, maar daar kan de duur soms erg verschillend zijn, dat kan gaan van en paar dagen tot maanden

  11. Volgens mij zijn de opleidingscheques enkel te verkrijgen voor de ‘werkende’ medemens omdat ze oorspronkelijk bedoeld waren voor bedrijven. Ondertussen zijn deze opleidingscheques, samen met de adviescheques, vervangen door de BEA-cheques.

    Verder maakt men ook het verschil tussen werklozen en werknemers omdat men net aan de werklozen méér voordelen wil bieden (gratis opleiding, verplaatsingsvergoeding, …).

    Of deze opleidingen voor werkzoekenden van enig niveau zijn? Daar spreek ik me, wegens geen ervaring mee, niet over uit.

  12. Beter nog, je zorgt voor een nest nakomelingen; (bijna) geen belastingen, kindergeld, opvoeding gratis door derden (school, kinderopvang,..) plus nog vele andere voordelen..denk maar aan leningen, diverse kortingen, ouderschapsverlof, sociaal verlof… véél beter dan werkloosheid ! En ondertussen doe jij wat je wil ..

  13. Ik heb me ook al blauw geërgerd aan de regelgeving voor opleidingscheques. Ik volg binnenkort een opleiding die me meer dan € 500 kost, maar omdat ik zelfstandige ben k

  14. (oei… ineens flitste het scherm en nu is mijn halve reactie gepubliceerd merk ik. Hier het vervolg dus.)

    …omdat ik zelfstandige ben kan ik niet van opleidingscheques genieten en dat terwijl ik nu veel minder verdien dan vroeger toen ik nog bediende was.

  15. Meer nieuws voor de geïnteresseerden en eventueel als extra informatie voor mensen in gelijkaardige situaties:

    1/ Ondanks dat ik me op 19 mei niet enkel via website maar ook nog eens voor de extra zekerheid telefonisch had ingeschreven bij VDAB stond ik daar toch nog verkeerd geregistreerd. Ik ben nu gecorrigeerd in ‘werkloos zonder uitkering’ en zou dus nu wel recht hebben op opleidingscheques.
    2/ Bij de VDAB kan je een gelijkaardige cursus doen maar die is dus zoals ik al vermoedde voltijds, gevolgd door een stage, waardoor je uitdrukkelijk kiest voor het beroep, terwijl het voor mij enkel als een aanvullende kennis zou zijn en ik nog niet weet of ik effectief bekwaam ben of zin heb in een job die strikt aansluit bij je cursus. Wanneer tijdens de opleiding werkt vindt, kan je deze niet afmaken. De wachttijd voor deze cursus loopt bovendien op tot één jaar(!!).
    3/ Voor de opleiding bij Syntra kan je binnnen de vier lesdagen uitschrijven wanneer het je niet zou bevallen of je alsnog merkt dat het niets voor jou is of je voelt dat je het niet zal aankunnen. Je betaalt dan enkel 15 eur annulatiekosten.

    Maar voila, dan kan ik mijn opleidingscheques alsnog gebruiken voor mijn cursus kleding. Op kosten van ons allemaal.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

