creatief met de tuinaannemer

HUIS- TUIN- EN KEUKENBERICHT

Een vakman is niet altijd bekwaam maar aan creativiteit in antwoorden bedenken ontbreekt het ze in elk geval niet. Begin september is mijn tuinaannemer eindelijk mijn haag komen bewonderen.

– Tja, dat is uw schuld hé, daar zit veel te weinig grond in. Die grondwerkenman heeft daar te veel uitgehaald

– ??? Dat was toch in jouw opdracht? Jij zou dat toch aanvullen? Omdat de grond verzuurd was.

– Dat heb ik gedaan.

– Maar nu stel je toch vast dat er te weinig grond aangevuld is? Waarom heb je dat dan acht maand geleden niet gezegd? Dan had je toch gewoon kunnen voorstellen dat er een meerkost ging zijn door extra grond ipv nu te zeggen dat er te weinig grond in zit.

– (negeert opmerking) Door te weinig grond staat dat nu natuurlijk veel te nat. Kapot door het nat.

– Excuseer me, maar in april sloegen ze al niet aan, was er dus duidelijk al iets fout en toen hebt u gezegd “water geven, te droog”, wat ik toen gedaan heb, en nu zegt u te nat?

– Ja zeg, dat is zoals met bij den dokter hé, wanneer je bij den dokter gaat voor koppijn en hij geeft u een asperinneke moet ge de week nadien ook niet bij den dokter gaan klagen dat ge maagpijn hebt omdat ge teveel asperinnekes genomen hebt.

-??? (ik sta met mijn mond vol tanden, wat zelden gebeurt, wat breng je in tegen deze logica).

– En trouwens, kijk, heel de lengte, allemaal kapotgepist van een kat; ik riek dat direct.

– Sorry, nu heb ik al twintig jaar katten en een tuin met honderd struiken en ik wil best aannemen dat er eens een struikje kapot gaat, maar vijfenveertig plantjes allemaal kapotgepist door één katje??

– Of honden, of whatever, weet ik veel wat er hier allemaal rondloopt…

– Hoe gaan we dit oplossen?

– Tja, ik wil ekkik dat allemaal komen herdoen.

– (hoopvol) Ahja, dat had ik zelf willen voorstellen, ik ben zelfs bereid van de nodige grond en nieuwe plantjes te betalen, maar ik verwacht toch een tegemoetkoming van uw kant.

– Dat kan ik niet doen, als ik daarmee moet beginnen… Van datzelfde lot struiken hier hebben we op een ander ook geplant en die zijn allemaal goedgekomen, ’t is uw schuld.

– Vaneigens.  En wat stelt u voor?

– Ik wil een geste (!!!) doen, ik wil een derde van mijn werkuren laten vallen.

– Dan wil ik wel een exacte prijsofferte en mag uw factuur daar geen euro van afwijken.

– Dat kan ik niet doen, ik kan dat niet weten hoe lang ik daar ga aan werken.

Mijn besluit was eigenlijk al genomen, ik zou hem geen eurocent meer gunnen.  En ik weet dat ik met deze mens niet moet argumenteren, hij is in staat om heel de straat bijeen te schreeuwen en uiteindelijk ben je bij deze types toch steeds de verliezer. Toch belooft hij me een prijs te sturen.

Ik wacht er nog op. Ik heb hem niet nodig want ik ben zelf begonnen. Maar bij elke spadesteek die ik doe word ik bozer. Bij elke emmer schors die ik verwijderd heb word ik agressiever. Ik wil motten. Op hem. Ik wil recht.

Het is nog erger dan ik dacht. Nadat ik de schors verwijderd heb, ontdek ik dat er eigenlijk amper grond aangevuld is.  De 30 gekochte zakken tuinaarde die ik gisteren laten leveren hebben, zullen nooit volstaan. Ik ben er al tien kwijt en ben nog niet eens twee meter opgeschoten. Ik word woest omdat ik me afvraag of het zin heeft de halfkapotte struikjes toch nog te herplanten of of deze ook onherroepelijk verloren zijn. Of dit zwaar werk zowieso zin heeft en of ik misschien volgende week toch nog nieuwe planten moet zetten. Zowieso moet ik al de helft nieuw aanschaffen, dan misschien direct allemaal? Ik weet het niet, ik geef het op, ik zie het niet meer zitten. Ik ben kwaad op mezelf omdat ik weer eens zo dom (braaf) geweest ben om de week nadien al de volledige factuur te betalen. Omdat ik zelf ook toen al vond dat dat eigenlijk niet naar behoren was. Maar omdat hij de tuinman/vakman is en hij het wel beter zal weten. Omdat ik geen gedoe wil. Klacht indienen. Waar? Hoe? En dan? Verzekering? Ik heb geen benul wat ik kan doen. En zowieso zijn het dingen die me tegenstaan.

Er zijn ergere dingen in het leven, veel ergere dingen. Maar dit is onzin. Ik heb minstens een week werk aan iets waar ik al eens een vakman voor betaald heb.  Er moet iets gebeuren. Ik vraag me af of ik een bordje zal planten vooraan in mijn tuin: “TuinONTWERP: eigen / onvakkundige tuinAANLEG: xxx”. De machteloosheid is het ergste. Mijn zuurverdiende centen.

Het word een afgezaagd verhaal, maar het enige wat me voorlopig oplucht is het hier te schrijven. En ik vraag me wel af waar Jan, Erik en Marc nu zitten…. Nu ik met mijn schop en mijn laarzen aan in mijn voortuin loop. Buren, kom eens kijken!

Lees ook keukenverneuken bij Chelone

8 reacties

  1. Ik heb zelf nog teveel werk in de tuin anders kwam ik af 🙂
    Eerlijk gezegd zou ik het hier niet bij laten hoor… informeer eens bij http://www.velt.be of ze je geen raad kunnen geven.

  2. Vijgen na pasen: altijd garantie op de planten vragen.
    Ook eens in je mailbox kijken

  3. Sprak Chelone niet van de wetswinkel waar je tegen een democratische prijs terecht kan voor juridisch advies? Verzamel bewijsstukken en stel je dossier samen, je hebt niets te verliezen.
    Of misschien is hier een jurist in de zaal?

  4. Gewoon erop djoeffen.

  5. Via de wetswinkel informeren kan nooit kwaad. En in the mean time zet je een groot bord in je tuin, vooraan, waarop je in grote letters de naam van de “professionele tuinaanlegger” zet, zodat iedereen die passeert kan zien dat ze bij die kloefkapper niet moeten zijn voor ne schone poulouse.

  6. Serieuze reactie:

    Ik weet niet of dat mogelijk is maar contacteer Menck, voor zover ik het begrijp heeft hij toch veel tuinervaring en weet hij mischien een oplossing.

    Flauwe reactie:
    Kapt er een camion kiezel op. Nooit geen onderhoud meer aan.

    Was getekend

  7. Sorry dat ik hier zo laat kom reageren (cfr. eigen leed). Ik weet niet of het te laat is maar misschien moet je die ‘tuinman’ toch nog een aangetekende brief schrijven. Je kan er tenslotte niets bij verliezen. Maar geef de moed vooral niet op, misschien kan die viburnum tinus toch nog bijkomen. Ik heb er hier heel veel staan en mijn grond is vreselijk droog en arm. Bij mijn buurvrouw hadden ze twee jaar nodig om aan te slaan. Het zou zonde zijn want die planten blijven wintergroen en in elk seizoen bieden ze iets moois.
    Het najaar is een goed seizoen om te planten/verplanten. Ik wil je heel graag komen helpen en ben een harde werker, vooral in de tuin. (dan kunnen we ons samen ergeren en misschien ook even lachen over de misbaksels van de professionelen.)

  8. Oh Chelone, dank je hartelijk voor de raad en het aanbod! Ik stuurde inderdaad een aangetekend schrijven en ondertussen ben ik er toch weer ingevlogen en restten er nog slechts een tiental struikjes te verplanten, uitstel betekende enkel nog meer struiken kappt. Ik heb ook gedacht van de bruine niet weg te gooien, maar achteraan in een verloren hoekje te planten en af te wachten. En ik ben nu benieuwd naar het antwoord!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

